صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و هفت - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و هفت - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس جمهور

رئیس جمهور در گفت‌و‌گوی تلفنی
با نخست‌وزیر بلژیک:
کشورهای اروپایی حمایت از گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب را متوقف کنند

در گفت‌و‌گوی تلفنی آیت‌الله رئیسی و «الکساندر دی‌کرو» نخست‌وزیر بلژیک، آخرین وضعیت تعاملات و همکاری‌های قضایی دو کشور و راهکارهای تسریع در اجرای توافقات مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیس جمهور در این گفت‌و‌گو خواستار توقف حمایت و پناه دادن کشورهای اروپایی به گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در خاک این کشورها شد. الکساندر دی‌کرو نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن ابراز خرسندی از تفاهمات انجام شده میان دو کشور در زمینه‌ همکاری‌های متقابل، بر توسعه و تقویت روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف تأکید کرد.

امیدواری ایران به آتش‌بس دائمی در یمن
آیت‌الله رئیسی عصر روز جمعه در پاسخ به تماس تلفنی «مهدی المشاط» رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن، با تبریک عید سعید فطر به اعضای این شورا و ملت مقاوم و بزرگ یمن، از آزادی جمعی از اسرای یمنی که در واقع آزاده هستند و نه اسیر، استقبال کرد و آ‌ن را نتیجه مقاومت مردم عزیز این کشور دانست.
رئیس جمهور با ابراز خرسندی از نتایج گفت‌و‌گوهای اخیر در خصوص حل مسائل یمن گفت: نگران وضعیت انسانی در یمن هستیم، اما امیدواریم با تداوم گفت‌و‌گوهای سیاسی شاهد آزادی کامل اسرا، رفع محاصره مردم و برقراری آتش‌بس دائمی در این کشور باشیم.
دکتر رئیسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مثل گذشته از حقوق مردم عزیز یمن و گفت‌و‌گو برای تعیین سرنوشت مردم توسط خودشان حمایت می‌کند و امیدواریم با برقراری صلح و ثبات، شاهد همکاری‌های بیشتر بین دو کشور باشیم.
مهدی المشاط رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با ابلاغ سلام اعضای مجلس سیاسی یمن به رهبر معظم انقلاب، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم یمن قدردانی و ابراز امیدواری کرد در سایه همدلی جهان اسلام، خداوند بهترین‌ها را برای امت اسلامی رقم بزند.
مهدی المشاط همچنین با تبریک موفقیت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون در یک سال و نیم اخیر، خواستار تداوم نقش‌آفرینی فعال جمهوری اسلامی در حل مسأله یمن شد.

تبادل پیام تبریک عید میان ایران با کشورهای اسلامی و منطقه
رئیس‌ جمهور در پیام‌هایی جداگانه با تبریک فرارسیدن عید فطر به سران و مردم کشورهای اسلامی اظهار امیدواری کرد که به برکت این عید و با تمسک به آموزه‌های حیات‌بخش پیامبر گرامی اسلام(ص) در راستای همبستگی روزافزون امت اسلامی و رشد همکاری‌ها میان کشورهای‌مان بکوشیم.
همچنین سران کشورهای اسلامی و منطقه از جمله محمد یونس المنفی رئیس شورای ریاست دولت لیبی، صدر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، سلطان هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان، مشعل الاحمد الجابر الصباح نائب امیر کویت، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، محمد بن زاید ال نهیان رئیس دولت امارات متحده عربی، محمد بن راشد آل مکتوم نائب رئیس دولت و رئیس هیأت وزیران حاکم دوبی و منصور بن زاید آل نهیان نائب رئیس دولت و نائب رئیس هیأت وزیران امارات متحده عربی، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان طی پیام‌های جداگانه یا تماس تلفنی این عید بزرگ را به آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و مردم کشورمان تبریک گفتند و خواستار افزایش همکاری‌ها میان دو کشور شدند.
 
مأموریت درباره سند ملی امنیت غذایی
رئیسی همچنین روز پنجشنبه در دومین جلسه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی در دولت سیزدهم از تلاش‌های ۲۱ دستگاه دخیل در تدوین سند جامع ۱۰ ساله «امنیت غذا و تغذیه» قدردانی کرد  و کمیته‌ای ۴ نفره با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی، معاونت علمی ریاست جمهوری و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را مأمور ارتقای سند ملی امنیت غذا و تغذیه کرد.
رئیس جمهور همچنین وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دبیرخانه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی را مکلف کرد با ایجاد سازکار نظارتی مناسب، شاخص‌های امنیت غذایی را تعریف، عملکرد همه دستگاه‌های مربوطه را پایش و میزان پیشرفت‌های اجرایی سند ملی امنیت غذایی را به صورت مستمر گزارش کنند تا مشخص شود کدام دستگاه‌ها نمره قابل قبول گرفته و کدام‌یک به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی