صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و پنج - ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و پنج - ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

طرح مولدسازی به خیرین مدرسه‌ساز کمک می‌کند

انتظار ما این است که امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان از طرح مولدسازی به کمک ما بیاید

اکرم رضایی
خبرنگار


روز گذشته عباس زارع مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره آخرین وضعیت مولدسازی املاک و دارایی‌ها در پایتخت اظهار کرد: اقدام ویژه‌ای که به منظور بهبود وضعیت فضای آموزشی استان تهران در حال انجام است و سرعت بهتری گرفته، مولدسازی املاک و دارایی‌های آموزش و پرورش است که به‌صورت جدی در این مجموعه در دست پیگیری است و املاک شناسایی شده به محض آنکه به فروش برسند، منابع حاصله در مدرسه‌سازی هزینه می‌شود. عباس زارع همچنین به ایسنا گفت: مشارکت خیرین در امر مدرسه‌سازی در استان تهران طی یک‌سال گذشته بیشتر از ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است و به این معناست که هر چقدر خیرین اراده بیشتری داشته باشند دولت نیز برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام به همان میزان اعتبار در نظر می‌گیرد. همه اینها یعنی افزایش سرعت تخریب و بازسازی و ساخت مدارس جدید و مقاوم‌سازی مدارس نیازمند که اکنون روی ریل افتاده است.
به گفته وی، تعهد خیرین در سال گذشته حدود ۲۲۰ میلیارد تومان بود، اما از مهر ۱۴۰۱ تا انتهای فروردین ۱۴۰۲ به بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده و به این ترتیب پروژه‌های بیشتری کلید خواهد خورد. در این میان رضامراد صحرایی سرپرست آموزش و پرورش نیز به نقش مهم خیرین در مدرسه‌سازی اشاره کرد و گفت: خیرین می‌توانند در تحول مدرسه نیز نقش کلیدی داشته باشند. همچنین لازم است تمام پروژه‌های نیمه تمام خیرساز تکمیل شوند. مدیری که بخواهد تابلو و اسم مدرسه خیرساز را عوض کند، پیش از تغییر تابلو، خودش عزل خواهد شد.
گرچه گروه خیرین و سازمان نوسازی کشور کماکان به فعالیت‌اش در امر مدرسه‌سازی و نوسازی مدارس ادامه می‌دهند اما همچنان مدارس فرسوده در سطح کشور هستند که نیاز مبرم به توجه خیرین دارند. به‌عنوان مثال، وضعیت کمبود فضای آموزشی در مرکز استان گلستان به قدری نگران کننده است که برخی از مدارس علاوه‌ بر پذیرش دانش‌آموز مازاد بر ظرفیت، مجبور شدند آزمایشگاه و بخش‌هایی دیگر از مدرسه را تبدیل به کلاس درس کنند تا دانش‌آموزان از تحصیل باز نمانند. این شرایط در استان تهران وضعیت بهتری ندارد و همواره به مدارس فرسوده و کمبود مدارس در استان تهران اشاره شده است. ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره انتظاری که از طرح مولدسازی بر پیشرفت پروژه‌های خیرساز است، بیان کرد: انتظار ما این است که امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان از مولدسازی به کمک ما بیاید. همچنین ۱۰ هزار میلیارد تومان دولت بدهد و   ۱۰هزار میلیارد تومان هم خیرین بدهند تا قسمتی از مشکلات حل شود.

ورود دو میلیون کودک افغانستانی به ایران
وی در پاسخ به این سؤال که مشکلات شما در این زمینه چیست، گفت: در حال حاضر دو میلیون کودک افغانستانی به کشور ما آمده‌اند. همچنین موضوع خشکسالی موجب شده مردم از جنوب کشور به نقاط نیمه شمالی کوچ کنند. از این‌رو خیلی از مدارس ما در سراسر کشور تا ۸۰ درصد دو شیفته فعالیت می‌کنند، در واقع کلاس‌های ما به جای اینکه ۳۰ نفره باشند تا ۴۰ نفر دانش‌آموز را در خود جای می‌دهند. به همین خاطر باور کنید اگر بخواهیم این وضعیت را سامان دهیم به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم ولی اکنون اعلام کرده‌ام که علی‌الحساب ۵۰ هزار میلیارد تومان از همین سه طریق در اختیار نوسازی قرار بدهند.
رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی از مدارس که خیرین هزینه آن را داده‌اند، دولت هزینه آن را نداده و همین موجب شده برخی از پروژه‌ها نیمه‌کاره بمانند. این اقدام اصلاً درست نیست که پروژه‌ها و مدارس نیمه‌کاره بمانند، زیرا به هر حال خیرین از ما انتظار دارند و می‌گویند چرا مدارس ما را تمام نکرده‌اید، تا این مدارس تمام نشوند مدرسه جدید را شروع نخواهیم کرد.
اگر در منطقه ۲۲ مدرسه ساخته نشود با ۱۰۰ هزار دانش‌آموز بی‌مدرسه مواجه می‌شویم
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به فعالیت خیرین در سراسر کشور، وضعیت پروژه‌های خیرساز در سطح شهر تهران چگونه است، گفت: منطقه ۲۲ بزودی ۲۰۰ هزار دانش‌آموز خواهد داشت و نیاز به ۴۰۰ مدرسه دارد. به هر حال مدرسه یک روزه ساخته نمی‌شود در حالی که منطقه ۲۲ تهران ۵۰ مدرسه بیشتر ندارد.
قفلی ادامه داد: در منطقه ۲۲ مجتمع‌های بزرگ مثل ارتش، مروارید، نگین غرب و… زیر بار مدرسه‌سازی نرفتند از این‌رو من با  شهردار منطقه صحبت کردم و قرار شد صورتجلسه دقیقی تهیه کند. اگر ما امروز برای منطقه ۲۲ تهران مدرسه‌سازی نکنیم، بزرگترین مشکل آموزشی کشور در منطقه ۲۲ خود را نشان خواهد داد و ۱۰۰ هزار کودک بدون مدرسه خواهند ماند.
رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز درباره آخرین تعهدات خیرین مدرسه‌ساز گفت: هنوز چند مورد از مجامع ما جشنواره‌های خود را برگزار نکرده‌اند ولی پیش‌بینی من این است که ما از ۴ هزار میلیارد تومان به ۸ هزار میلیارد تومان یا حتی بیشتر خواهیم رسید. استان اصفهان در این زمینه بیشتر از سایر استان‌ها کار کرده است. سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان داشت و امسال یکهزار و ۵۵۰ میلیارد تومان تعهد کرده که از این میزان مبلغ ۸۴۰ میلیارد تومان آن ثبت شده یعنی قطعیت پیدا کرده و مابقی آن در شرف انجام شدن است.
وی درباره وضعیت استان سیستان و بلوچستان که کمترین میزان اعتبار را داشته است، گفت: در کل استان سیستان و بلوچستان از همه استان‌ها ضعیف‌تر است زیرا زاد و ولد در این استان ۷ برابر حد وسط کشور است. ما هرچقدر مدرسه در این استان می‌سازیم به میزان‌ زاد و ولد آنها نمی‌رسیم. شاید 70 - 60 سازمان در سیستان و بلوچستان مشغول کار هستند و در هیچ استانی به  اندازه استان سیستان و بلوچستان مدرسه ساخته نمی‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی