صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۸

نزدیک شدن نرخ دلار مبادله‌ای و صرافی

روزگذشته دلار توافقی در صرافی ها 42100 تومان و در مرکز مبادله 42027 تومان قیمت داشت

درادامه سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی، فاصله قیمتی نرخ دلار در مرکز مبادله ارز و طلای کشور و صرافی‌ها بشدت کم شد. با این اقدام ضمن اینکه در مسیر ثبات‌بخشی به بازار گام برداشته می‌شود، رانت اختلاف قیمت میان این دو ارز نیز از بین می‌رود و زمینه برای کاهش نرخ‌های موجود در بازار نیز فراهم می‌شود. درهمین راستا قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا در جریان معاملات روزگذشته به نرخ صرافی‌ها نزدیک شد.
دیروز دلار در مرکز مبادله ارز و طلا، در بخش اسکناس، ۴۲ هزار و ۲۷ تومان و در بخش حواله‌ ۳۸ هزار و ۲۰۶ تومان، کشف قیمت شد‌. این درحالی است که تا زمان تنظیم این گزارش، دلار توافقی صرافی در بازار ارز تهران در سایت کانون صرافان ایرانیان، بدون تغییر به قیمت ۴۲ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری و با قیمت ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد. در همین سایت قیمت یورو توافقی نیز بدون تغییر نسبت به روز قبل رقم میانگین 45 هزار و 987 تومان برای آن درج شد. قیمت درهم امارات به صورت توافقی بطور میانگین 13 هزار و 42 تومان اعلام شد.
‌دیروز همچنین قیمت یورو در این مرکز 46 هزار و 211 تومان بود که نسبت به روز قبل کاهش نامحسوسی داشته است.قیمت درهم امارات نیز در سطح 11 هزار و 443 تومان اعلام شد.
نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب 38 هزار و 206 تومان، 42 هزار و 10 تومان و 10 هزار و 403 تومان درج شد.این قیمت‌ها در صرافی‌های مجاز در حالی به ثبت رسیده که برخی کانال‌ها و سایت‌ها از قیمت دلار امروز در کانال 51 هزار تومان در بازار آزاد غیررسمی خبر می‌دهند.
 تحولات بازار طلا و سکه
طبق اعلام کانون صرافان، قیمت سکه طرح جدید روزگذشته با افزایش تقریباً 290 هزار تومانی نسبت به روز قبل در سطح 30 میلیون و 783 هزار تومان قرار گرفت.همچنین قیمت نیم سکه در صرافی‌های مجاز با افزایش تقریباً 150 هزار تومانی به طور میانگین رقم 18 میلیون و 393 هزار تومان را نشان می‌دهد.تا حوالی ظهر روز دوشنبه 28 فروردین ۱۴۰۲ قیمت ربع سکه در کانون صرافان حدود 11 میلیون و 350 هزار تومان اعلام شد.در تابلوی مسکوکات مرکز مبادله ارز و طلای ایران اما قیمت ربع سکه حدوداً 9 میلیون و 568 هزار تومان درج شده است. دیروز همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار به قیمت ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار تومان نرخ‌گذاری شد‌، هر مثقال طلای ۱۸ عیار در بازار نیز، ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد. هر اونس طلا (معادل ۳۱.۱۳۲گرم) در بازار جهانی دیروز با افزایش ۱۷ صدم درصدی حدود ۲۰۰۷ دلار بود.
 
توقف عرضه ربع سکه در مرکز مبادله
عرضه ربع سکه از هفته گذشته و با دستور رئیس کل بانک مرکزی متوقف شده و در این روزها آخرین نرخ کشف شده آن نیز تغییری نکرده است.
به گزارش ایسنا، عرضه ربع سکه به صورت حراج چند قیمتی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ۱۵ فروردین ماه آغاز شد و در نخستین روز این حراج، میانگین قیمت کشف شده ربع سکه به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. البته در روز نخست و روزهای بعد از آن استقبال چندانی از خرید ربع سکه در مرکز مبادله از سوی صرافی‌ها نشد و تعداد کمی معامله انجام شد که به گفته مسعود توکلی، معاون بازار مرکز مبادله ایران دلیل آن این بود که برای مشارکت صرافی‌ها در حراج‌های ربع سکه مقدماتی وجود دارد که باید انجام شود اما بسیاری از آنها این مراحل را هنوز طی نکرده‌اند. وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: صرافی‌ها باید نماینده رسمی خود را با وکالت محضری به بانک مرکزی معرفی کنند تا بتوانند ربع سکه‌های خریداری شده خود را از خزانه تحویل بگیرند. چند روز بعد محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی از توقف عرضه ربع سکه در مرکز مبادله خبر داد و گفت: امسال نیز مانند سال گذشته ربع سکه البته در مرکز مبادله عرضه شد اما با توجه به اینکه روش آن مناسب نبود، جلوی آن را گرفتیم. از همین روز به بعد قیمت ربع سکه در سایت مرکز مبادله تغییری نکرد و توقف عرضه رسماً آغاز شد. البته به نظر می‌رسد که معاملات ربع سکه مجدداً در مرکز مبادله از سرگرفته خواهد شد و روش جدیدی در عرضه آن اجرا خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی