صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

آیین اختتامیه نهمین دوره هفته هنر انقلاب برگزار شد

«سیار» چهره برتر و «بهبودی» چهره ماندگار هنر انقلاب

آیین اختتامیه نهمین دوره هفته هنر انقلاب، شامگاه یکشنبه ۲۷ فروردین ماه در حوزه هنری با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان و هنرمندان در محوطه باز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. در این مراسم محمدمهدی سیار شاعر و ترانه‌سرا به‌عنوان چهره برگزیده سال هنر انقلاب ۱۴۰۱ معرفی و تجلیل شد.

رونق روز افزون ادبیات، فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی 
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی با اشاره به حرکت رو به رشد فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی گفت: برخلاف تبلیغات بدخواهان ملت ایران، سال به سال و هر چه به پیش می‌رویم، بر رونق ادبیات، فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی افزوده می‌شود.
او افزود: از سال‌های نخست انقلاب، اولین شکوفه‌های درخت فرهنگ و هنر انقلاب پدیدار شد و امروز گلستانی از هنرمندان سرافراز در بخش‌های مختلف در حال آفرینش هنری در تراز انقلاب اسلامی هستند.
اسماعیلی بیان داشت: سال گذشته در کشور عزیز ایران اتفاقاتی رخ داد که خناسان را به تبلیغ جدایی فرهنگ و هنر از بطن حرکت مردمی و نهضت امام(ره) تشویق کرد و تلاش کردند جریان فرهنگی- هنری را متمایز از جریان عمومی میلیونی توده‌های مردم ایران منطبق با آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام سرافرازشان نشان دهند.
او تأکید کرد: با وجود همه اتفاقات، فرزندان انقلاب سال گذشته در همه عرصه‌های فرهنگی- هنری درخشیدند و جشنواره‌های فجر هر یک با شکوه بیشتری نسبت به یکدیگر برگزار شد. از سوی دیگر برنامه‌های ارزشمند تلویزیونی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان روی آنتن رفت و هزاران اثر هنری جدید خلق شد که این مسأله نشان از رویش‌ها و زایش‌های قابل توجه در جبهه فرهنگ و هنر انقلاب دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: امروز همه مسئولان فرهنگی-هنری نظام اسلامی در کنار یکدیگر کار بزرگ مدیریت فرهنگ و هنر کشور را برعهده دارند و همه حوزه‌ها در این خصوص هم افزا عمل می‌کنند و با اقدامات خوبی که در امور اجرایی برای امسال پیش‌بینی شده، امید می‌رود شاهد درخشش بیشتر فرهنگ و هنر در کشور باشیم.
اسماعیلی در پایان با تقدیر از مجاهدت‌های سالیان طولانی برگزیدگان و نامزدهای جشن هفته هنر انقلاب اسلامی، ابراز امیدواری کرد این رویداد هر سال پررونق‌تر از گذشته برگزار شود و چهره‌های خلاق و توانمند تازه‌ای معرفی کند.
تقدیر از خواننده و ترانه سرای سرود «سلام فرمانده»
در این مراسم همچنین، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری ضمن گرامیداشت یاد سیدشهیدان اهل قلم مرتضی آوینی، اظهار داشت: امشب به یاد این شهید و پاسداشت هنر انقلاب اسلامی گردهم آمدیم که به برکت مجاهدت هنرمندان انقلابی و متعهد از نسل‌های گوناگون، چشمه معرفت، ذوق و زیبایی شده است. با این گردهمایی عهدهای پیشین، عزم و اراده مجدد برای مسیر سخت پیش‌رو را به خودمان یادآوری می‌کنیم.
در ادامه با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن برمهانی معاون سیمای سازمان صدا و سیما، سرود «سلام فرمانده» به خوانندگی ابوذر روحی و گروه وی به‌عنوان رویداد برگزیده هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۱ معرفی شد؛ روحی در این آیین حضور نداشت و لوح و تندیس این رویداد به نماینده گروه اهدا شد.
 حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم در جملاتی اظهار داشت: در زمانه‌ای هستیم که برای خیلی‌ از افراد مسائل روشن‌تر از گذشته شده و آنچه می‌تواند راهگشا باشد و این مسائل را حل کند، هنر متعهد است و دغدغه‌ای نزد بعضی‌ها می‌ماند که روایت خود هنرمند مکتبی و متعهد و روایت هنر او است ولی افسوس که ما در این امر کم کار هستیم و شاید برنامه‌هایی همچون چهره هنر سال انقلاب، بتواند قدمی در این مسیر باشد.
در ادامه این مراسم با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، محسن مؤمنی شریف نویسنده، منتقد و رئیس اسبق حوزه هنری، از هدایت‌الله بهبودی به‌دلیل مجموعه فعالیت‌هایش در راستای هنر انقلاب، بنیانگذاری دفتر پایداری و مقاومت و انقلاب اسلامی در حوزه هنری به‌عنوان چهره ماندگار هنر انقلاب اسلامی تجلیل شد.
ایران امروز به نهضت و تولید زیبایی نیاز دارد
در ادامه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی سیار شاعر و ترانه‌سرا به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۱ معرفی و تجلیل شد.
سیار پس از دریافت لوح و تندیس خود گفت: سپاسگزارم از دوستانی که با این انتخاب مرا غافلگیر کردند، خودم را همچنان در ابتدای راه می‌دانم، افتخار بزرگی است اما کوله‌بار بزرگتری بر دوش من است. در این لحظه با افتخار این هدیه را به همسرم، کسی که کوله‌بار همراهی با یک شاعر را در این سال‌ها بر دوش کشیده است، تقدیم می‌کنم. امیدوارم این راه که ما پیاده‌های آن هستیم، همچنان با روشنی، افتخار و اقتدار ادامه پیدا کند، احساس می‌کنم و ادراک من این است که ایران امروز به نهضت و تولید زیبایی نیاز دارد، همیشه اقتدار، افتخار و سرچشمه اعتماد به نفس تمدنی ما هنر بوده است که امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم.

 

بــــرش

اسماعیلی: اتفاق تاریخی درباره فیلم‌های تراز انقلاب رخ خواهد داد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که هنر چگونه می‌تواند به انقلاب اسلامی کمک کند، بیان کرد: هنر رسانه‌ترین زبان برای انتقال مفاهیم انقلاب ماست، چون انقلاب ما انقلاب فرهنگی است، حتماً مفاهیم والایش با بهره‌مندی از زبان هنر بیشتر منتقل می‌شود. این چهل و چهار سال گذشته نشان داده که هر کاری با زبان هنر ارائه شده است، با استقبال مردم مواجه و مانا شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سی‌ و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: این دوره از نمایشگاه کتاب، ۲۰ اردیبهشت امسال برگزار خواهد شد و همه مقدمات آن آماده شده که بزرگترین جشنواره فرهنگی سال کشور است و امسال با شکوه بیشتری برگزار خواهد شد.
او در پاسخ به این سؤال که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته، از هدفگذاری ساخت ۲۰ فیلم سینمایی دفاع مقدس خبر داده بود، این روند چقدر محقق شده است، افزود: ما پنج محور را در این حوزه اعلام کردیم که همکاران‌مان در حال تولید هستند و کارهای پیش تولید در حال انجام است که در حوزه مباحث مربوط به فلسطین و جمعیت، تم‌های اصلی آنها هم امیدآفرینی است، سال گذشته مجموعه فارابی، ۱۱ فیلم را به جشنواره فیلم فجر رساند، امسال همه مجموعه‌ها در حال فعالیت هستند، امسال در جشنواره فیلم فجر، یک اتفاق تاریخی در ساخت فیلم‌های تراز انقلاب اسلامی رخ خواهد داد.
او در پاسخ به سؤالی درباره اینکه گفته شده در پی اتفاقات اخیر در کشور، نام تمامی هنرمندان از فهرست هنرمندان مشکل‌دار خارج شده اما در عمل این اتفاق رخ نداده است، اظهار داشت: آن کاری که همکاران ما گفتند، مربوط به بحث‌های قضایی است، بحث‌های صنفی و حرفه‌ای، مقررات خاص خودش را دارد و این مقررات هم طبق رویه‌ای است، یعنی کسانی که در حوزه فعالیت‌ها و جریانات خاصی بودند و اظهار ندامت و پشیمانی کردند، به آغوش مردم و جامعه بازگشتند، ما برای آنها تلاش می‌کنیم، فضای کار را فراهم کنیم اما برای کسانی که همچنان سر ناسازگاری با آرمان‌های مردم ایران دارند، شرایط متفاوت است، طبیعتاً در حوزه فرهنگی- هنری نیازمند حضور چهره‌هایی هستیم که با عشق و علاقه به مردم در عرصه حاضر باشند و با مردم ایران همراه باشند.
برای انیمیشن، یک مجموعه خیلی خوب در این نهاد در حال تأسیس است و آماده حمایت از همه طرح‌های خوب حوزه انیمیشن هستیم و به سازمان سینمایی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مأموریت دادیم تا این موضوع را پیگیری کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نمایش فیلم‌های خارجی در سینماها بیان کرد: این برنامه در دستور کار همکاران‌مان است و در حال تدوین آیین‌نامه‌هایی در این حوزه هستند تا آثار فاخری متناسب با علایق مردم باشد اما فیلم‌های زیادی در نوبت اکران داریم که بزودی نوبت به اکران فیلم‌های خارجی نمی‌رسد.
اسماعیلی درباره حل نشدن مشکلات اهالی تئاتر بعد از برگزاری جشنواره فجر گفت: من از هنرمندان تئاتر عذرخواهی می‌کنم، در تلاش هستیم مشکلات این هنرمندان را پیگیری و حل کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پرداخت نشدن یارانه‌های سوم و چهارم رسانه‌ها گفت: مذاکراتی در این حوزه با مسئولان مربوطه و سازمان برنامه و بودجه انجام شده و این قول داده شده مطالبات باقیمانده به انجام برسد و تلاش ما این است همه بدهی‌های تئاتر، نشر و مطبوعات را پرداخت و مسائل را حل کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی