افشای ارتباط ارگانیک خواننده رپ با گروهک منافقین چه پیامی دارد؟
صدای اغتشاش حنجره تروریسم
فاطمه ترکاشوند
روزنامه نگار
«هیچکس» نامی آشنا برای دنبالکنندهها و علاقهمندان به موسیقی رپ فارسی است. نامی که هر بار در جریان اغتشاشها و اعتراضهای سیاسی دوباره جان میگرفت اما این روزها در جریان جدال میان او با همکار قدیمیاش اشکان فدایی در گروه «ملتفت» سر زبانها افتاده اما این بار طعم انزجار از همراهی با گروه تروریستی و منفور مجاهدین خلق را هم به این آشوب اضافه کرده است.گروهک منافقین که بهتر از هر کسی از میزان نفرت ملت ایران از هویت و اقداماتش آگاه است در سالهای اخیر بیش از پیش تلاش کرده با نزدیک کردن خود به هنرمندان و چهرههای پرطرفدار، سرمایه اجتماعی خود را در صحنه جامعه ایرانی افزایش دهد و در این مسیر از راست یا دروغ برای رسیدن به این قرابت دریغ نکرده است.
فرصتطلبیهای سازمان منافقین و مصادره به مطلوب مواضع هنرمندان
خردادماه سال 99 یکی از همین موارد دروغین توسط سازمان مجاهدین رقم زده شد تا مردم و هنرمندان، بار دیگر هویت فرومایه و غوغاسالار این سازمان تروریستی را به یاد بیاورند. پس از عرض تسلیت برخی هنرمندان داخل کشور در پی درگذشت یکی از خوانندگان پیش از انقلاب که به عضویت این سازمان درآمده بود، نشریه مجاهد ارگان رسمی این سازمان تروریستی در اقدامی سودجویانه، تصویر این هنرمندان را به همراه تیتر «سوگ هنرمندان در مرگ بانو مرجان» منتشر کرد تا این سوگواری را به نام خود تمام کند. اما بازیگران و هنرمندان کشورمان بلافاصله به این اقدام فرصتطلبانه واکنش نشان دادند و در صفحات شخصی خود بر ابراز برائت از این سازمان تروریستی تأکید کردند.
با تمام اینها، همه موارد این نزدیکی هم دروغین نبود. گروهک منافقین تلاش برای یارکشی در میان هنرمندان را از ابتدا در برنامه داشته و هنوز هم از این استراتژی دست برنداشته است. برخی چهرهها در ابتدای انقلاب رسماً به این سازمان پیوستند و برخی دیگر در طول سالیان به طور ضمنی با آنها سمپاتی داشتند اما به تازگی پرده از ارتباط ارگانیک برخی دیگر با این سازمان برداشته شده است.
ارتباط ارگانیک خواننده رپ با تروریسم
همکاری «سروش لشگری» مشهور به «هیچکس» با اشکان فدایی به پیش از انتشار آلبومی بازمیگردد که او را در نیمه دهه 80 با طرح مشکلات اجتماعی در فضای خیابانی به شهرت رساند. موسیقی اعتراضی هیچکس که حاوی مضامین سیاسی مرتبط با ریاستجمهوری و وقایع سال 88 تعبیر شد، او را بیشتر در معرض توجه قرار داد و نهایتاً پس از یک سال ایران را به مقصد لندن ترک کرد.
طی یک دهه گذشته، هیچکس به عنوان یکی از چهرههای مهم و اصلی رپ فارسی، کنشگری سیاسی خود را رها نکرده و در برهههای مختلف با بسیاری از جمله چهرههای دیگر موسیقی رپ، اعلام هماوردی و رقابت داشته است.
حمایت 400هزار دلاری پنهانی
چند ماه پیش، رعنا رحیمپور مجری سابق بیبیسی فارسی که به تازگی به خاطر افشاگریاش علیه شبکه ایراناینترنشنال از این رسانه انگلیسی کنار گذاشته شد، در پاسخ به توئیت اعتراضی «هیچکس» نسبت به مواجهه این شبکه با اغتشاشها در ایران از منبع مالی 400هزاردلاری کنسرت «هیچکس» سؤال کرد. رحیمپور نوشت: «هنرمندی که در ایران زندگی نمیکند، از امریکا میخواهد که به ایران حمله کند؟ میتوانید روشن کنید منبع پرداخت 400هزار دلاری برای NFT شما چه بوده است؟ بسیاری از ایرانیها دوست دارند بدانند چه کسی به چه کسی متصل است...» سؤال او هیچ وقت از سوی «هیچکس» پاسخ داده نشد.
حالا در آخرین افشاگری علیه این خواننده رپ، همکار قدیمی او ادعا کرده که این خواننده از سوی سازمان منافقین، حمایت مالی میشود و علت جداییاش از «گروه رپ ملتفت» را هم ارتباط با سازمان منافقین دانسته است و با انتشار عکسهای عمومی از نقش آزاده اکبری، همسر «هیچکس»، به عنوان عامل ارتباط با گروهک تروریستی مجاهدین خلق خبر داده است. او نوشته است: «نمیخواستم عمومی بگم ولی سروش اصرار داره بشینه اینور اونور دروغ ببافه. دلیل جدایی سروش و ملتفت رابطه این آقا با تروریستای مجاهدینه نه چیز دیگه. اینم عکسای پدر و مادر آزاده اکبری، زن این آقاست وسط انقلاب که البته چیز خصوصیای نیست و اونقدر وقیحه که همه اینا عمومی رو صفحه مادرزنش هست».
زنگ خطری برای وطندوستان
«هیچکس»با انتشار رشته توئیتی به این ادعا پاسخ داده و ضمن تأیید عضویت والدین همسرش در سازمان مجاهدین خلق، تنها به این نکته که شخص خودش با این سازمان ارتباطی ندارد، اکتفا کرده است. «هیچکس» در پاسخ، این افشاگری فدایی را رفتاری فرقهای توصیف کرده و توضیح داده است که او از ابتدای همکاریشان حدود یک دهه قبل از ارتباط خانواده اکبری با مجاهدین اطلاع داشته است.
فارغ از اینکه انگیزه این افشاگری از سوی رقیب «هیچکس» چه بوده، مجموعه شواهد و اطلاعات و تأیید شخص هیچکس، نشان میدهد که سازمان تروریستی مجاهدین خلق با طبع منافقانه خود، در پوستین برخی چهرههای هنری و فرهنگی، پروژه انحراف افکار عمومی در ایران را دنبال میکند. چنانکه (سروش) «هیچکس» نیز در طول یکدهه از سوی برخی علاقهمندان خود به عنوان صدای اعتراض و بازتابدهنده مشکلات و مسائل اجتماعی شناخته میشد اما طعم اعتراضهای او، آمیخته به مواضع ضدایرانی، همبستگی ملی ناامیدی و تهییج شرارت بوده و در موضعگیریهای مستقیم هم چنان که گفته شد حتی از حمله به ایران یا تجهیز و ساپورت ملی گروههای مخالف حمایت کرده است.
زنگ خطری که نه تنها برای دستگاههای فرهنگی کشور به صدا درآمده بلکه توجه هنرمندان و البته مخاطبان عام آثار هنری مختلف را هم طلب میکند تا با فاصلهگذاری بموقع با گروههای معاند، در میان صفوف ملت ایران و در قلب آنان باقی بمانند.