اخبــار استــانی

ورود سامانه بارشی به غرب کشور 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید در برخی مناطق کشور همچنین نفوذ سامانه بارشی جدید از غرب طی جمعه (اول اردیبهشت) خبر داد.
صادق ضیائیان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: امروز در برخی نقاط کرمان، سیستان و بلوچستان، شمال هرمزگان و فارس، چهارشنبه و پنجشنبه  در جنوب کرمان، شمال هرمزگان، شمال و شرق فارس و جمعه در ارتفاعات کرمان در ساعات بعد‌ازظهر و اوایل شب رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و گاهی خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. 
وی افزود: تا پنجشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.  رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: جمعه سامانه بارشی وارد کشور می‌شود و در شمال‌غرب و غرب سبب بارش خواهد شد. 
همچنین بر اساس آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی 4 روز آینده، آسمانی قسمتی ابری تا نیمه‌ابری و در ارتفاعات همراه با افزایش ابر، وزش باد و در نیمه‌ جنوبی گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
برای امروز بویژه فردا در نیمه‌ شمالی استان بخصوص ارتفاعات، بارش پراکنده گاهی رگبار باران با احتمال رعد‌وبرق مورد انتظار است.

 

مدارس آسیب‌دیده از زلزله خوی بازسازی شدند
قهرمان رحمانی مدیر کل نوسازی مدارس آذربایجان غربی با بیان اینکه ۳۰ مدرسه در جریان زلزله خوی دچار آسیب شده بودند که به غیر از ۲ مورد بقیه مدارس از محل اعتبارات ماده ۱۷ ستاد بحران تعمیر بازسازی و تحویل آموزش و پرورش شدند، گفت: ۲۸ مدرسه آسیب دیده از زلزله سال گذشته در شهرستان خوی با ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته تعمیر و بازسازی شد. وی درباره طرح شهید پناهی نیز گفت: در قالب این طرح مقرر شده تا کلاس‌های کانکسی بالای ۱۰ نفر در قالب طرح بازسازی تا مهرماه از چرخه استفاده حذف و به جای آنها کلاس درس ساخته شود. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی درباره پروژه‌های محرومیت‌زدایی هم اعلام کرد: هم‌اکنون ۷۲ پروژه در سطح استان داریم که بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و شامل ۴۳۴ کلاس درس است.

 

فروش ۲ برابری دانش‌بنیان‌های خراسان‌شمالی، رهاورد تخصیص اعتبار
اختصاص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به پارک علم و فناوری خراسان شمالی در ماه‌های پایانی سال گذشته در شرکت‌های فناورانه استان تحول ایجاد کرد و این شرکت‌ها توانستند فروش خود را به ۲ برابر برسانند.
خراسان شمالی با داشتن پیشینه‌ای غنی، سرمایه‌های انسانی و مادی و زمینی فراوان در حدود ۲ دهه است که با ۳۳ دانشگاه دولتی و غیردولتی، مؤسسه و مرکز آموزش عالی در جهت تولیدات علمی گام‌های بزرگی برداشته است و چهار مرکز رشد، ۱۳۰ شرکت فناور، ۳۱ شرکت دانش بنیان و ۲۳ صنعت خلاق زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان شمالی فعالیت می‌کنند اما این مراکز دارای مشکلاتی نیز هستند.
تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی برای نخستین‌بار بازار بین‌المللی را تجربه کردند و صادراتی شدند و برخی شرکت‌هایی که صادراتی بودند نیز توانستند صادرات خود را افزایش دهند.
پارک علم و فناوری خراسان شمالی تاکنون به خوبی توانسته با به‌کارگیری ظرفیت علمی و نخبه استان در راستای توسعه هرچه بیشتر گام بردارد؛ بنابراین با علم به اینکه دانش بنیان‌ها نقش بسیار مهمی در خلق ثروت دارند و با تولید رابطه مستقیمی برقرار می‌کنند می‌توان نقش این مهم را در شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» درک کرد. دولت سیزدهم نیز در این حوزه سرمایه‌گذاری مناسبی را در اواخر سال گذشته انجام داد و ماحصل آن تولید بیشتر محصولات دانش بنیان و به تبع آن فروش و اشتغالزایی ۲ برابری شد.

جستجو
آرشیو تاریخی