صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

سال گذشته 81 هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه وارد شد

نقدینگی وارد شده به بازار در سال 1401، در حدود 440 درصد بیشتر از سال 1400 بود

 با وجود بدبینی گسترده‌ای که از سال 1399 در جامعه شکل گرفته بود و اتفاقات آن سال بی‌اعتمادی شدید مردم به این بازار را به همراه آورده بود، اما آمار نشان می‌دهد این روند در سال 1401 به شکل قابل توجهی تعدیل شده است و افراد بار دیگر برای حضور پررنگ‌تر در بازار سهام اقدام کرده‌اند.
موضوعی که به گفته امیر مهدی صبایی، مدیرنظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، در سال 1401، تزریق بیش از 81 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید از طریق حساب کارگزاری‌ها را به دنبال داشته است.
رقمی که در مقایسه با سال 1400، رشد 440 درصدی را نشان می‌دهد و حتی با وجود اوج‌گیری معاملات در ابتدای سال 99، از رقم نقدینگی وارد شده در این سال نیز بیشتر است.
براساس آمار ارائه شده از طرف این مدیر بورسی، مجموع برآیند انتقال سهام از کدهای حقیقی به حقوقی  در سال گذشته معادل 39 هزار میلیارد تومان بوده است که بخشی از این انتقال سهام مربوط به شروع فعالیت صندوق‌های بازارگردانی در بازار می‌شود.
آنگونه که صبایی بیان داشته است، در سال 1401، در مجموع خالص خرید سهام توسط صندوق‌های بازارگردانی و صندوق‌های حمایتی تثبیت و توسعه، بالغ بر ۲۸.۷ هزار میلیارد تومان بوده که با قرار گرفتن صندوق‌های مذکور در سمت خرید در روزهای منفی، بخشی از سهام متعلق به حقیقی‌ها به این صندوق‌ها (که دارای شخصیت حقوقی هستند) منتقل می‌شود، لذا بخشی از خالص انتقال سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها، به فعالیت مستمر صندوق‌های حمایتی و بازارگردان‌ها مربوط می‌شود.
موضوعی که نباید با خروج پول از بازار اشتباه گرفته شود و فعالان بازار باید بین این دو مقوله تمایز قائل شوند.
کارشناسان بازار برای بررسی دقیق آمار ورود یا خروج پول از بازار سهام رجوع به تراکنش حساب کارگزاری‌ها را ملاک می‌دانند که البته دسترسی فعالان بازار به این آمار محدود است و تنها عده‌ای خاص در کارگزاری‌ها و سطوح بالای بازار می‌توانند با دسترسی به ریز تراکنش‌های صورت گرفته در کارگزاری‌ها، از شرایط موجود در بازار اطلاع یابند. به هر طریق بر اساس گفته مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۱ مجموعاً بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد تومان تزریق نقدینگی از طریق حساب کارگزاری‌ها به بازار سرمایه بوده که بخش قابل توجهی از آن در ماه‌های آذر و اسفند ۱۴۰۱ صورت پذیرفته است. این رقم برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب مبالغ ۱۵و ۶۳ هزار میلیارد تومان بوده است.
به گفته صبایی: روند ورود نقدینگی به بازار سرمایه در فروردین ماه سال‌جاری نیز ادامه یافته که عمده سهم آن متعلق به اشخاص حقیقی است.
با وجود توضیحات این مقام بورسی باید توجه داشت، خالص انتقال سهام بین سهامداران حقیقی و حقوقی که در بازار با انگیزه‌های متفاوتی فعالیت می‌کنند همواره مورد توجه معامله گران سهام قرار می‌گیرد.
براساس نظرکارشناسان، از آنجا که معمولاً سهامداران خرد حقیقی به انگیزه و کسب بازدهی کوتاه مدت در بازار فعالیت می‌کنند، انتقال سهام از طرف سهامداران حقیقی به حقوقی می‌تواند نشان دهد که افراد در خصوص کسب بازدهی از بازار در کوتاه مدت بدبین شده‌اند و در مقابل، انتقال سهام از طرف سهامداران حقوقی به حقیقی می‌تواند نشان دهنده افزایش هیجانات در بازار و بهبود انتظارات در خصوص بازدهی بازار در کوتاه مدت باشد.
آمار معاملات نشان می‌دهد از ابتدای فروردین ماه سال‌جاری بیش از 7 هزار و 394 میلیارد تومان خالص ورود پول حقیقی به معاملات سهام (یا خالص انتقال سهام از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها) اتفاق افتاده که استقبال بیشتر کدهای حقیقی از بازار را نشان می‌دهد.
به بیانی دیگر، این آمار نشان می‌دهد، حضور کدهای حقیقی در سمت تقاضا پررنگ‌تر بوده و این افراد برای خرید سهام، نسبت به دوره‌های قبل، تمایل بیشتری نشان داده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی