صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۴

همزمان با کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی، 160 هزار نفر در تل‌آویو، قدس و حیفا به خیابان رفتند

خشم معترضان از وضعیت اقتصادی سرزمین‌های اشغالی

لاله مهرزاد
خبرنگار

بیش از 160 هزار معترض در سرزمین‌های اشغالی طبق قرار شنبه‌های اعتراضی که اکنون نزدیک به 4 ماه است ادامه دارد، این هفته نیز به خیابان‌ها رفتند. تظاهرات این هفته در حالی برگزار شد که همزمان با آن شرکت اعتبارسنجی مالی امریکایی مودیز، خبر از کاهش رتبه اعتباری تل‌آویو داد. مسأله‌ای که منجر به افزایش خشم ساکنان سرزمین‌های اشغالی از دولت افراطی تل‌آویو شد.
به گزارش روزنامه یدیعوت آحارانوت، در تظاهرات شنبه شب که پانزدهمین تظاهرات ماه‌های اخیر بود، بیش از 140 هزار نفر در تل‌آویو و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز در مناطق مختلف قدس و حیفا به خیابان رفتند و علیه طرح اصلاحات قضایی مورد نظر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر شعار دادند. تظاهرات این هفته نیز همچون هفته‌های قبل به صحنه درگیری معترضان با نیروهای امنیتی تبدیل شد و در نهایت دست‌کم 7 معترض در تل‌آویو بازداشت شدند.
در جریان این تظاهرات، سخنرانان حاضر در تجمع تل‌آویو، با اشاره به کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی در شرکت اعتبار سنجی مودیز اعلام کردند، بنیامین نتانیاهو مقصر اصلی کاهش اعتبار مالی تل‌آویو است. آنها تأکید کردند، نخست‌وزیر و کابینه افراطی‌اش، با سیاست‌های خود به اقتصاد این رژیم لطمه زده و زندگی مردم را با چالش‌های اقتصادی فراوان روبه‌رو ساخته‌اند. گزارش مودیز از وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی در حالی منتشر شده است که پیش از انتشار آن، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی و نتانیاهو، تلاش کرده بودند در تماس‌های تلفنی با رؤسای این شرکت اعتبار سنجی امریکایی، آنان را مجاب کنند که رتبه اعتباری تل‌آویو را مثل سال‌های قبل «شکوفا و باثبات» اعلام کنند. بنا بر گزارشی که شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی منتشر کرده، هرتزوگ به رؤسای مودیز گفته بود که خود وی شخصاً در تلاش است تا میانجی اختلافات داخلی بر سر اصلاحات قوانین قضایی باشد. نتانیاهو نیز در تماس‌هایی مشابه گفته بود که روند اصلاحات مورد نظر او به وضعیت اقتصادی لطمه خواهد زد، اما در نهایت رؤسای مودیز با استناد به اسنادی که در دست داشتند، رتبه اعتباری تل‌آویو را به «باثبات» کاهش دادند. 
اقدامی که باعث خشم نتانیاهو شد و او را بر آن داشت تا در بیانیه مشترکی با وزیر دارایی خود، مدعی شود: «شرکت‌های خارجی درک درستی از اقتصاد اسرائیل ندارند. با یاری خدا وضعیت اقتصادی رشدی قابل توجه خواهد داشت.» بیانیه‌ای که منتقدان او را راضی نکرد و باعث تشدید آتش خشم معترضان در جریان اعتراض‌های شنبه شب شد.

جستجو
آرشیو تاریخی