صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

پرگل‌ترین بازی لیگ، آبی‌ها را به صدر برد

استقلال، معادله لیگ را عوض کرد!

حامد جیرودی
روزنامه نگار


وقتی نیمه اول دیدار استقلال و هوادار با تساوی بدون گل به پایان رسید، کمتر کسی تصور می‌کرد که در نیمه دوم اوضاع کاملاً دگرگون شود و پرگل‌ترین نتیجه لیگ بیست و دوم به ثبت برسد اما این اتفاق رخ داد و شاگردان ریکاردو ساپینتو، 6-1 به پیروزی رسیدند تا هم بهترین برد خود در این فصل را کسب کنند و هم هفت گل رد و بدل شود که در هیچ یک از دیدارهای این دوره از رقابت‌ها رقم نخورده بود. آبی‌پوشان پایتخت با این پیروزی، پنجمین برد پیاپی‌شان در لیگ برتر را کسب کردند که بهترین عملکرد آنها در این دوره لیگ بوده است و باعث شد تا آنها با 55 امتیاز به صدر جدول صعود کنند. البته دیگر تیم 55 امتیازی، سپاهان است که این هفته مقابل مس رفسنجان به برتری 2-0 دست یافت. در حال حاضر، تفاضل گل استقلال و سپاهان، 24+ است ولی آبی‌ها که با 42 گل زده، عنوان بهترین خط حمله لیگ را یدک می‌کشند، به علت گل زده بیشتر در صدر جدول قرار دارند. نکته جالب دیگر درباره استقلال این است که این تیم در تمام بازی‌های دور برگشت، موفق به گشودن دروازه رقبای خود شده است. این تیم در 11 بازی دور برگشت، 9 برد به دست آورده و 27 گل هم به ثمر رسانده است.
پیش از این دو تیم، پرسپولیس که در کرمان برابر مس به پیروزی 3-1 رسیده بود، با 54 امتیاز به صدر جدول رسید ولی حالا با یک امتیاز کمتر از استقلال و سپاهان در رده سوم ایستاده تا رقابت بر سر قهرمانی همچنان داغ و فشرده باشد. دو گل قرمزها را در این بازی گئورگی گولسیانی از روی نقطه پنالتی زد. همچنین لیزر انداختن‌ها روی صورت این مدافع گرجستانی او را حسابی عصبانی کرد تا در یک پست در این باره انتقاد کند. با این حال، او پنالتی‌هایش را گل کرد تا هر هفت پنالتی‌ای را که برای پرسپولیس زده است، گل کرده باشد. او در کل، 19 پنالتی در لیگ برتر زده که 18 تای آن را گل کرده و تنها یک پنالتی را در لیگ نوزدهم و زمانی که بازیکن سپاهان بود از دست داد و ضربه‌اش را حامد لک که دروازه‌بان ماشین‌سازی بود، مهار کرد.
یحیی گل‌محمدی با این برد، تعداد پیروزی‌های خود را به‌عنوان سرمربی پرسپولیس به عدد ۹۰ رساند و ۹ پیروزی دیگر با برانکو فاصله دارد. او در ۱۵۱ بازی با هدایت سرخپوشان پایتخت، ۴۳ تساوی و ۱۸ شکست نیز کسب کرده است.
یکی از پیروزی‌های جالب این هفته را هم نفت مسجدسلیمان با برتری 1-0 مقابل ذوب آهن به دست آورد تا نفتی‌ها بعد از 20 هفته ناکامی، طعم برد را بچشند و اولین پیروزی با هدایت ابراهیم اشکش را کسب کنند اما همچنان کاندیدای اصلی سقوط به حساب می‌آیند. بازی نساجی و آلومینیوم هم با تساوی بدون گل خاتمه یافت تا قائمشهری‌ها اولین بازی با هدایت کارلوس هرناندز سرمربی اسپانیایی‌شان را با مساوی به پایان برسانند. با این نتیجه، علیرضا حقیقی دروازه‌بان نساجی بعد از 11 هفته توانست دروازه‌اش را بسته نگه دارد که این زمان، بدترین رکورد گل خوردن یک تیم در لیگ بیست و دوم بود. همچنین حسین پورحمیدی دروازه‌بان اراکی‌ها با 14 کلین شیت، خود را به علیرضا بیرانوند در صدر بهترین گلرهای این فصل رساند. این در حالی است که شاگردان سید مهدی رحمتی، هفتمین بازی بدون بردشان را سپری کردند. دیگر تساوی بدون گل این هفته هم در بازی پیکان و صنعت نفت به دست آمد اما دو تساوی دیگر هفته بیست و ششم گلدار بود. یکی از آنها با نتیجه 1-1 در بازی ملوان و تراکتور به دست آمد. انزلی‌چی‌ها که هشت بازی است به پیروزی نرسیده‌اند، از پنالتی‌ای که دقیقه 90 این بازی به ضرر تیم‌شان گرفته شد، حسابی شاکی بودند و آن را نادرست می‌دانستند. مانند اعتراضی که کرمانی‌ها به پنالتی‌های گرفته شده برای پرسپولیس داشتند و ژوزه مورایس سرمربی سپاهان هم با کنایه به این اشاره داشت که تیمش گل سرسبد لیگ نیست که برایش پنالتی بگیرند! این در حالی است که حساسیت بازی‌های لیگ به اوج خود رسیده و در شرایطی که از VAR هم خبری نیست، تیم‌ها به پنالتی‌هایی که گرفته می‌شود، اعتراض می‌کنند. در سیرجان هم دیدار گل گهر و فولاد، 2-2 مساوی شد. در این دیدار هم یک پنالتی برای فولاد گرفته شد که محسن فروزان بخوبی دست روبرتو تورس را خواند و این پنالتی را که تقریباً وسط زده شده بود، مهار کرد اما در ادامه الکس آلگریا دیگر بازیکن اسپانیایی فولاد که در اواخر بازی به جای تورس به میدان آمده بود، تعویض طلایی منصوریان لقب گرفت و در دقیقه 96 موفق شد گل تساوی تیمش را بزند و اشک شوق بریزد. گفتنی است رضا اسدی با گلی که این هفته برای تراکتور از روی نقطه پنالتی زد 11 گله شد و در صدر جدول گلزنان قرار گرفت. در بازی‌های این هفته، 22 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد تا میانگین 2.75 گل زده در هر مسابقه به ثبت برسد. این در حالی است که هفته قبل 13 گل رد و بدل شده بود اما این هفته 9 گل بیشتر زده شد که بخش عمده‌ای از آن به لطف گلزنی استقلالی‌ها بود.
 

 

حسینی مقابل هوادار هم گل زد، هم پاس گل داد
شب فراموش‌نشدنی کاپیتان شماره یک!
شنبه‌شب برای سیدحسین حسینی شبی دل‌انگیز و فراموش‌نشدنی بود. او با گلزنی از روی نقطه پنالتی برای استقلال، تنها دروازه‌بانی لقب گرفت که نام خود را در میان گلزنان لیگ بیست و دوم ثبت کرد تا یک اتفاق ویژه برایش رخ بدهد. او با این گل در کنار دروازه‌بان‌های گلزن تاریخ فوتبال ایران قرار گرفت. در ادوار گذشته‌ مسابقات‌ فوتبال‌ لیگ ایران، احمدرضا عابدزاده‌، آرمناک پطروسیان و زنده‌یاد ناصر حجازى‌ موفق‌ شده‌ بودند دروازه‌ حریفان‌ خود را از روى‌ ضربات‌ پنالتى‌ باز کنند. 
در لیگ‌ برتر هم دو دروازه‌بان‌ موفق‌ شده‌اند در بین‌ بازى‌ و بجز در موقعیت‌هاى‌ پنالتى‌ دروازه‌ حریف‌ را بگشایند که این‌ دو نفر ابراهیم‌ میرزاپور و سوشا مکانى‌ هستند. میرزاپور، سال 1383 در دیدار فولاد و ذوب‌آهن‌ توانست دروازه آرمناک‌ پطروسیان‌ را باز کند و سوشا مکانى‌ هم سال 1387، دروازه‌ رضا حاج‌اسبویى‌ و صبا‌ را در بازی با فجرسپاسی باز کرده بود. حالا حسینی هم به جمع دروازه‌بان‌های گلزن لیگ اضافه شده که در جریان بازی و البته از روی نقطه پنالتی موفق به گلزنی می‌شود.
 اما با بررسی تصاویر بازی می‌توان دید که پاس گل پنجم استقلال هم توسط حسینی به مهدی قایدی داده شده است. حسینی درباره زدن گل ششم استقلال از روی نقطه پنالتی گفت: «قبل از هر چیزی من از آقای ساکت الهامی و بازیکنان هوادار عذرخواهی می‌کنم؛ من فقط به این دلیل که کلین‌شیت نکرده بودم، ناراحت بودم و بچه‌ها متوجه این موضوع شده بودند و هواداران خواستند که من بزنم و مهدی قایدی پنالتی را به من داد. به هیچ عنوان قصد بی‌احترامی به تیم حریف را نداشتم.»
 او در واکنش به اینکه پنالتی‌اش را مانند برونو فرناندز به ثمر رساند، عنوان کرد: «فکر می‌کنم جورجینیو بود؛ قبلاً در تمرینات هم این پنالتی‌ها را تمرین کرده بودم و به بچه‌ها هم گفتم اگر یک روز پنالتی شود، به این سبک می‌زنم. قبل از پنالتی هم رضا میرزایی گفت گل بزن و من گفتم می‌خواهم به آن شکل بزنم. واقعاً حس خیلی خوبی بود. اما باز هم می‌گویم شاید تیم حریف از من ناراحت شده و از آنها عذرخواهی می‌کنم.» گفتنی است زمانی که موعود بنیادی فر در سوت خود به علامت پایان بازی استقلال – هوادار دمید، ریکاردو ساپینتو اولین کاری که کرد، رفتن به سوی ساکت الهامی بود. نه برای خسته نباشید گفتن  یا دلداری دادن به همتای خود در تیم رقیب.
 ریکاردو ساپینتو خطاب به ساکت الهامی گفت: « زدن پنالتی دوم از سوی سیدحسین حسینی انتخاب او نبوده و سیدحسین با درخواست تماشاگران پشت ضربه پنالتی ایستاد و او به هیچ وجه نیت تحقیر تیم هوادار را نداشته است.» 
سرمربی پرتغالی آبی‌ها در کنفرانس خبری بعد از بازی در مورد این موضوع صحبت کرد: «این رفتاری نیست که بخواهد حسینی آن را انجام دهد. حسینی یک بازیکن و کاپیتان فوق‌العاده است و او این کار را انجام نداد که بخواهد علیه کسی باشد. این تصمیم احساسی بود. پس از پایان بازی من اولین کسی بودم که به سمت مربی حریف رفتم که به او بگویم چه اتفاقی افتاده است. ما نمی‌خواستیم هیچ‌کس را تحقیر کنیم و به همه احترام می‌گذاریم. من به همه احترام می‌گذارم. یک اتفاقی افتاده است اما با نیت بدی نبود. من این احتیاط را داشتم که به سرمربی حریف توضیح دهم و شرایط را بگویم.»خسرو حیدری مربی استقلال هم در مورد پنالتی حسینی توضیح داد: «زمانی که قایدی پشت توپ ایستاد تا پنالتی را بزند، هواداران از سیدحسین خواستند جلو بیاید و ضربه پنالتی را بزند و او هم این کار را انجام داد و قایدی هم در نشان احترام به هواداران
توپ را به دروازه بان و کاپیتان داد. به واقع این جابه‌جایی 
به خاطر درخواست تماشاگران بود و اصلاً بی‌احترامی در کار نبود.»

 

بــــرش

استقلال صدرنشین است اما شاید سپاهان قهرمان شود
پیروزی پرگل استقلال برابر هوادار، جدول لیگ برتر را به شکلی بی‌سابقه درآورده است. آبی‌های تهران در این هفته در حالی هوادار را با شش گل شکست دادند که افزایش پنج گله تفاضل این تیم، صدر جدول رده‌بندی را از چنگ سپاهان درآورد و حالا هردو در امتیاز 55 و تفاضل گل 24 با هم برابر هستند اما تعداد گل‌های زده بیشتر استقلال، این تیم را در صدر جدول رده‌بندی قرار داده است. اما موضوع این است که این صدرنشینی در صورت پیروزی هر دو تیم در بازی‌های پیش رو تا پایان فصل، به کار آبی‌ها نخواهد آمد! سازمان لیگ پیش از شروع رقابت‌ها، اعلام کرد در پایان این فصل، بازی رودررو تعیین‌کننده تکلیف صدر و قعر جدول در صورت امتیازات برابر خواهد بود و به این ترتیب سپاهان با دبل برد مقابل استقلال در نیم فصل اول و دوم، در صورت برابری امتیازات، فارغ از هر تفاضل گلی، قهرمان رقابت‌ها خواهد شد تا به این ترتیب یکی از عجیب‌ترین شرایط تاریخ لیگ در جدول را شاهد باشیم. سازمان لیگ جدول را تا پایان هفته بیست و نهم بر اساس تفاضل گل تنظیم می‌کند اما به محض پایان بازی‌ها، بازی رودررو، ملاک تعیین رتبه تیم‌های صدرنشین و قعرنشین لیگ در صورت برخورداری از امتیازات برابر خواهد بود. سهیل مهدی مدیر مسابقات سازمان لیگ در این باره به فارس گفت: با توجه به اینکه مسابقات لیگ برتر در جریان است، در جریان رقابت‌ها رتبه‌بندی تیم‌ها در جدول لیگ بر اساس تفاضل گل انجام می‌شود اما در هفته پایانی رقابت‌ها، رتبه‌بندی تیم‌ها برای تعیین تیم‌های قهرمان، نایب قهرمان یا تیم‌های کسب کننده سهمیه آسیایی یا تیم‌های سقوط کننده به لیگ یک، ملاک اصلی، نتایج بازی‌های رو در روی تیم‌ها خواهد بود. به این ترتیب، در صورتی که استقلال، سپاهان و پرسپولیس در هفته پایانی هم امتیاز شوند، سپاهان به دلیل اینکه استقلال را رفت و برگشت برده و پرسپولیس را هم در تهران را شکست داده و در اصفهان هم مساوی کرده است، قهرمان خواهد شد.
 

جستجو
آرشیو تاریخی