صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و دو - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و دو - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۹

تسریع در تخصیص و تأمین ارز به واردات کالاهای اساسی

با تأمین ارز طی یک ماه اخیر بیش از 2 میلیون و 100 هزار تن کالای اساسی وارد کشور شده است

امین محمودی
خبرنگار

با توجه به اقلیم گرم و خشک ایران، کشورمان نتوانسته در تولید محصولاتی همچون دانه‌های روغنی، نهاده‌های دامی و برنج خودکفا شود و تولید برخی از محصولات و نهاده‌های کشاورزی همچون کود و سم نیز به میزان کافی نیست از این‌رو کشورمان باید به واردات این محصولات مبادرت ورزد.
طی دو ماه اخیر تجار و واردکنندگان محصولات کشاورزی انتقاداتی را در خصوص عدم تأمین ارز برای واردات کالاهای اساسی داشتند، از این‌رو رئیس کل بانک مرکزی با پذیرش این موضوع اعلام کرد که فرایند تأمین و تخصیص ارز توسط دستگاه‌های مربوطه اصلاح خواهد شد و زمان آن نیز در آینده‌ای نزدیک از 40 روز به 7 روز کاهش خواهد یافت.
به همین دلیل در یک ماه اخیر روند تأمین و تخصیص ارز با رشد محسوسی روبه‌رو بوده، به‌طوری که روز گذشته نیز معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با صدور اطلاعیه‌ای اولویت‌بندی خود برای تخصیص ارز واردات کالاهای اساسی را اعلام کرد.
از طرف دیگر با توجه به تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی روند ترخیص کالاهای اساسی به کشورمان نیز تسریع شده که این امر بدون شک سبب تأمین امنیت غذایی، جلوگیری از کمبود کالاهای اساسی، نوسانات و التهابات بازار خصوصاً در بازار نهاده‌های دامی، گوشت قرمز، گوشت مرغ و میوه خواهد بود.
به طوری که خبرها حاکی از آن است که مقادیر زیادی کالای اساسی از گمرکات جنوب و شمال کشورمان ترخیص شده است.
محمد جعفری، دبیر انجمن صنایع روغن‌کشی از واردات 200 هزار تن کنجاله سویا طی حدود یک ماه اخیر و عرضه آن در سامانه بازارگاه توسط کارخانجات روغن‌کشی در سامانه بازارگاه خبر داد.
از طرف دیگر حمید بدوی، مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان نیز می‌گوید: هم‌اکنون چهار فروند کشتی حامل کنجاله سویا، جو و ذرت دانه‌ای به وزن 340 هزار تن در انتظار پهلوگیری در اسکله «فله بار» بندر امام خمینی(ره) هستند.
به گفته صادق برزگر، ناظر گمرکات استان گیلان نیز از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک میلیون و ۷۵۱ تن کالای اساسی از گمرکات گیلان به ارزش یک میلیارد و 534 میلیون و 509 هزار دلار به کشور وارد شده که عمده این کالاهای جو، ذرت دامی، غلات و گوشت قرمز بوده است.
سازمان خواروبار جهانی (فائو) در گزارشات متعدد اعلام کرده که طی یک‌سال اخیر به دلیل وقوع جنگ اوکراین و خشکسالی در کشورهای قطب محصولات کشاورزی با جنگ غذا روبه‌رو شده‌ایم و بسیاری از کشورها علاوه بر افزایش تولید، افزایش واردات و دپوی کالاهای اساسی را در دستور کار قرار داده‌اند.
طبیعتاً با اقدام بانک مرکزی در تسریع تخصیص ارز به واردکنندگان و تجار بخش کشاورزی و کالاهای اساسی می‌توان شاهد آن باشیم که تولید کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی با رشد قابل توجهی روبه‌رو شود.
 

جستجو
آرشیو تاریخی