صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و یک - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و یک - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۴

در سایه چالش‌های داخلی رژیم صهیونیستی، آخرین جمعه ماه رمضان پرشکوه برگزار شد

محافظت از قبله اول

نماز وحدت 250 هزار فلسطینی در نماز جمعه دیروز در مسجد الاقصی شرکت کردند

حسین فاطمی
خبرنگار

 روز قدس امسال در سایه قدرت‌گیری مجدد نتانیاهو و روی کار آمدن افراطی‌ترین دولت تاریخ مجعول رژیم صهیونیستی متفاوت‌تر از هر سال دیگری در سرزمین‌های اشغالی و سایر نقاط جهان برگزار شد.
به گزارش آناتولی، هزاران فلسطینی از بامداد دیروز جمعه بیش از 250 هزار فلسطینی از شهرهای کرانه باختری و قدس و اراضی ۴۸ به مسجد الاقصی حرکت کردند تا نماز خود را در صحن این مسجد اقامه و مراسم روز قدس را برگزار کنند. نیروهای رژیم صهیونیستی که بنا بر فرمان امنیتی صادر شده به مدت 10 روز باید از ورود شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی جلوگیری کنند، با برگزاری مراسم روز قدس، هزاران تن از عناصر خود را در منطقه قدیمی و اطراف مسجدالاقصی مستقر کردند تا در کنار ممنوعیت ورود شهرک‌نشینان، مانع ورود فلسطینیانی شوند که شرایط ورود به این مکان را از نظر رژیم صهیونیستی ندارند. نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها اجازه عبور از ایست بازرسی قلندیا را ندادند که رام‌الله و بیت‌المقدس را از هم جدا می‌کند؛ اشغالگران همچنین از رسیدن مردم به مسجدالاقصی جلوگیری کردند و بسیاری از فلسطینی‌ها به بهانه‌های واهی از عبور از این ایست بازرسی منع شدند.
در حالی که پیشتر مقامات و شخصیت‌های برجسته از سراسر جهان خواستار شرکت گسترده در راهپیمایی‌های روز قدس شده بودند، گروه‌های فلسطینی نیز با اعلام فراخوان به مناسبت روز جهانی قدس، این روز را مناسبت مهمی برای یکپارچه کردن تلاش‌ها جهت آزادی قدس و فلسطین از اشغال رژیم صهیونیستی دانستند. در همین باره و به گزارش خبرگزاری فلسطینی صفا، جنبش الاحرار فلسطین اعلام کرد: «روز جهانی قدس مناسبت مهمی برای نشان دادن جنایت‌ها و تجاوزات خطرناک رژیم صهیونیستی علیه قدس و مسجدالاقصی و یکپارچه کردن تلاش‌ها برای آزادی فلسطین و مسجدالاقصی و دفاع از آن است.»
جنبش مجاهدین فلسطین نیز اعلام کرد که امسال بزرگداشت روز جهانی قدس در حالی صورت می‌گیرد که وحشی‌گری و حملات رژیم صهیونیستی علیه قدس و مسجدالاقصی شدیدتر شده است. همچنین عبدالمجید شدید، عضو شورای انقلابی جنبش فتح گفت: «مقاومت در طول سال‌های گذشته دستاوردهای بزرگی را محقق کرد و قواعد درگیری با دشمن را ثابت کرده و به پیروزی‌های مهمی رسید. روز جهانی قدس موجب احیای مسأله قدس در میان عرب‌ها و مسلمانان با‌وجود اختلافات آنهاست. مقاومت، امکانات خود را افزایش داده و برای مراحل آتی درگیری و نزاع با اشغالگران آماده می‌شود.» در همین حال جنبش حماس هم تأکید داشت که روز جهانی قدس فرصتی برای یکپارچه کردن تلاش‌های امت اسلامی جهت حمایت از پایداری ساکنان قدس و مدافعان مسجدالاقصی است.

روز جهانی قدس در سایر کشورها
روز جهانی قدس امسال هم در سایر کشورها برگزار شد، اما تقارن این روز با جنایات کابینه افراطی بی‌بی و تجاوزات صورت گرفته به مسجدالاقصی با محوریت بن گویر سبب شد تا  در یمن، بحرین، لبنان، ایران، عراق، پاکستان، بنگلادش و دیگر کشورهای جهان اسلام راهپیمایی روز جهانی قدس با شور خاصی برگزار شود.
در همین حال اظهارنظرهای معناداری نسبت به موضوع آرمان فلسطین مطرح شد، کما اینکه نخست‌وزیر قطر تأکید کرد که حمایت از فلسطینی‌ها و پایداری‌شان در رأس اولویت‌های دوحه است. به گزارش عربی ۲۱، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر در مصاحبه‌ای با تلویزیون کشورش گفت که دوحه برای جلوگیری از تشدید تنش در اراضی فلسطین طی ماه مبارک رمضان تلاش کرد. وی ادامه داد: نقض‌های صورت گرفته توسط اسرائیل در ماه رمضان در قدس، یک هشدار خطرناک از طریق تحمیل واقعیت جدید برای تغییر جایگاه تاریخی مسجدالاقصی است و این امر قابل قبول نیست.
نخست‌وزیر قطر تأکید کرد، اگر کشورهای عربی و اسلامی در مقابل رفتارهای اسرائیل سکوت کنند و در صورتی که ما مسجدالاقصی را از دست بدهیم، مسأله فلسطین دیگر ارزشی نخواهد داشت. وی حمله و تعدی سربازان رژیم صهیونیستی به نمازگزاران در مصلای القبلی در مسجدالاقصی را یک اقدام وحشیانه و ددمنشانه خواند. این مقام قطری تأکید کرد که جهان رویکرد دوگانه‌ای در قبال نقض‌ها و خشونت‌های صورت‌گرفته در مسجدالاقصی دارد.

ناتوانی در برابر محور مقاومت
مجموعه فراخوان‌های صورت گرفته به حضور گسترده فلسطینی‌ها در روز قدس نشان‌دهنده اوج‌گیری قدرت جریان مقاومت است، اما در عین حال بسیاری از ناظران به ناتوانی رژیم صهیونیستی هم اذعان دارند. روزنامه اسرائیلی «معاریو» می‌نویسد، رژیم صهیونیستی شاهد تهدید فزاینده‌ای است که به ابعادی ناآشنا رسیده و آمادگی عملیاتی ارتش و جبهه داخلی برای نبرد بعدی دائماً در حال تضعیف است. اسحاق بریک، ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه عبری«معاریو» نوشت: «این رژیم با رهبری فعلی بنی گانتس، رئیس ستاد ارتش و وزیر جنگ سابق شاهد تهدید فزاینده‌ای است که وارد ابعاد جدید و ناآشنایی برای این رژیم شده است.» طبق این مقاله، دلیل آن صدها هزار راکت در اطراف سرزمین‌های اشغالی، ده‌ها هزار مبارز مجهز به سلاح‌های ضد زره و توپخانه است. 
بریک در پایان این مقاله با اشاره به اینکه ارتش اشغالگر و جبهه داخلی خود را برای چنین نبردی آماده نکرده‌اند، تأکید کرد که پاسخ شدید و نسنجیده این رژیم می‌تواند آن را به سمت آغاز یک جنگ فراگیر منطقه‌ای بکشاند.
با این حال، ضعف‌های رژیم صهیونیستی به صحنه‌های نبرد جنگی آن منحصر نمی‌شود و در عرصه سایبری نیز با مقاومت پنجه در پنجه است. در همین ارتباط به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، در پی حمله سایبری به وب‌سایت‌های بانک‌ها و اداره پست رژیم تل‌آویو، روز گذشته برخی از این سایت‌ها آفلاین شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، گروه هکری موسوم به «سودان ناشناس» مسئولیت این حمله را پذیرفته و مدعی است «اسرائیل پست» و همچنین بانک لومی، دیسکانت بانک، بانک میزراهی-تفاهوت و بانک مرکانتیل اهداف این حمله بوده اند.

جستجو
آرشیو تاریخی