صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و یک - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و یک - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

ارزش معاملات بورس کالا به 27 هزار میلیارد تومان رسید

هفته گذشته بیش از 638 هزار دلار گواهی سپرده نفت و میعانات گازی در بورس انرژی فروخته شد

آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته منتهی به ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، در هفته گذشته بیش از 2 میلیون و 665 هزار تن انواع محصول به ارزش 25 هزار و 111 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته که در این بین شرکت‌های فلزاتی بیشترین سهم را از مجموع ارزش معاملات به خود اختصاص داده‌اند.
در جریان معاملات هفته گذشته ارزش کل قراردادهای بازار آتی بورس کالا، شامل قراردادهای صندوق طلا، شمش طلا، زعفران و شمش نقره، نیزبه حدود 297 میلیارد تومان رسید. 
ارزش معاملات در بازار اختیار معامله نیز به حدود 485 میلیون تومان رسید.
همچنین ارزش معاملات انواع اوراق و واحدهای صندوق‌های کالایی در بازار مالی بورس کالا نیز حدود یک هزار و 691 میلیارد تومان بود.
به این ترتیب معاملات هفته منتهی به 25 فروردین ماه در تالارهای مختلف بورس کالا با ثبت ارزش 27 هزار و 100 میلیارد تومان به پایان رسیده است.

ارزش معاملات تالار صادراتی از 3 هزار و 100 میلیارد تومان عبور کرد
در هفته‌ای که گذشت، تالار صادراتی بورس کالای ایران میزبان محصولات متنوعی از جمله انواع محصول فلزی، پتروشیمی، قیر و عایق‌های رطوبتی بود. این محصولات که قیمت پایه و نوع تسویه آنها براساس دو روش ریال صادراتی و دلار (نقد و نسیه) مشخص شده بود، در 64 نوبت عرضه شدند که در 47 نوبت معاملات به انجام رسید.
همچنین آمار تجمعی معاملات هفته گذشته در این تالار نشان می‌دهد، ارزش کل معاملات به حدود 3 هزار و 100 میلیارد تومان رسیده است.
نکته جالب توجه در معاملات انجام شده این است کالاهایی که نحوه تسویه معاملات آنها به صورت پرداخت دلاری تعیین شد، با استقبال سرد خریداران همراه بود و معامله‌گران با توجه به شرایط تسویه دلاری قراردادهای خرید، تمایلی برای شرکت در حراج از خود نشان نداده‌اند.
این در حالی است که در قراردادهای تسویه برمبنای ریال صادراتی، تعداد متقاضیان نسبت به ماه‌های قبل از بهمن سال 1401، افزایش یافته‌ است.
موضوعی که کارشناسان دلیل آن را وجود یک فرصت جذاب برای دریافت منفعت بیشتر در شکاف قیمتی کالای قیمت‌گذاری شده و نرخ خرید ارز از طرف بانک مرکزی می‌دانند.
بر این اساس، هرچند در قراردادهای عرضه کالاها در تالارهای صادراتی، قیمت‌ها براساس آخرین قیمت‌های کشف شده در بازارهای جهانی و قیمت فروش خارج از بورس کالا و به صورت متغیر تعیین می‌شود اما مبنای تعیین ارزش ریالی قیمت‌ها، نرخ ارز 28 هزار و 500 تومان در نظر گرفته می‌شود و این موضوع فرصتی را برای خریداران ایجاد می‌کند که از طریق خرید کالاهای با نرخ ارز 28 هزار و 500 تومانی و فروش ارز حاصل از صادرات با نرخ ارز بازار مبادله (درحال حاضر حدود 41 هزار تومان) از محل تفاوت این دو نرخ ارز نیز کسب سود کنند.

24 میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده انرژی به فروش رسید
در جریان معاملات هفته گذشته اوراق گواهی سپرده حامل‌های انرژی (نفت خام سنگین و میعانات گازی)، جمعاً 9 هزار و 81 واحد از اوراق مذکور به ارزش حدود 638 هزار و 119 دلار در به فروش رسید.
با توجه به نرخ تسعیر 36 هزار و 200 تومانی که در معاملات قبل برای تعیین ارزش ریالی این اوراق در نظر گرفته شده است، مجموع ارزش اوراق فروش رفته در پایان معاملات هفته گذشته به حدود 23 میلیارد و 144 میلیون تومان می‌رسد.
بر این اساس، ارزش اوراق سپرده انرژی فروش رفته از روز بازگشایی به حدود 7.5 میلیون دلار می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی