صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و یک - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و یک - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

خوشبینی سرمایه‌گذاران به بازدهی بازار سرمایه

بیش از 1800 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام تزریق شد

با به صدا درآمدن سوت پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس یک هفته دیگر از سال جدید را نیز با بازدهی مثبت به پایان رساند و تمام روزهای معاملاتی هفته را با برتری قدرت خریداران حقیقی پشت سر گذاشت.
با پایان معاملات روز سه‌شنبه 22 فروردین، شاخص کل با بازدهی هفتگی 1.9 درصد، 42 هزار و 450 واحد رشد کرد. به رغم آنکه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاهد افت بازار بودیم، اما کماکان تمام روزهای هفته با برتری قدرت خریداران حقیقی همراه بود و در نهایت شاخص کل بورس یک هفته دیگر از سال جدید را نیز با بازدهی مثبت پشت سر گذاشت. علاوه بر آن، سایر شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نیز طی 4 روز معاملاتی هفته مذکور، با رشد روبه‌رو بودند. به نحوی که شاخص کل هم‌وزن با افزایش 41 هزار و 800 واحدی، بازدهی هفتگی 6.43 درصدی را رقم زد. در عین حال، شاخص کل فرابورس نیز با ثبت بازدهی هفتگی 5.77 درصد، یک هزار و 500 واحد رشد کرد. بررسی روند شاخص‌های هفتگی نشان می‌دهد در حال حاضر عمده توجه سهامداران به نمادهای کوچک بازار سرمایه معطوف شده و با توجه به آنکه بازدهی شاخص کل هم‌وزن بیش از 3 برابر بازدهی شاخص کل بوده است، به نظر می‌رسد سهام شاخص‌ساز بازار سرمایه در حال استراحت بوده و در مقابل نمادهای کوچک در حال رشد هستند. در پی آنکه در دو هفته اخیر شاخص‌های اصلی بازار سرمایه توانستند به سقف‌های تاریخی خود رسیده و حتی از آن عبور کنند، بسیاری از نمادهای بزرگ بازار سهام نیز موفق شدند از سقف‌های قیمتی خود که در سال 1399 ثبت کرده بودند، عبور کنند. با این حال، به رغم رشدهای چند ماه گذشته، بسیاری از نمادهای کوچک بازار کماکان عقب‌ماندگی سنگینی نسبت به قله‌های پیشین خود داشته و لذا مسیر طولانی‌تری را در جهت جبران این عقب‌ماندگی پیش رو دارند.
 
رکورد ارزش معاملات خرد شکسته شد
مطابق آمار، هفته قبل بازار سرمایه از نظر ارزش معاملات خرد، بهترین عملکرد را طی یک سال گذشته از خود به جای گذاشت و روز دوشنبه 21 فروردین، توانست با رسیدن به ارزش 20 هزار و 205 میلیارد تومان، رکورد ارزش معاملات خرد را در دو سال اخیر بشکند.
 
تزریق پول سنگین به بازار
در هفته منتهی به 25 فروردین، بالغ بر یک هزار و 893 میلیارد تومان خالص ورود پول حقیقی به معاملات خرد را شاهد بودیم. به رغم آنکه، در تمام 4 روز معاملاتی این هفته پول به بازار تزریق نشد و روز دوشنبه با خروج یک هزار و 270 میلیارد تومان پول حقیقی، رقم درشتی از معاملات خرد بازار سهام خارج شد، اما مبلغ تزریق شده طی روزهای دیگر به اندازه‌ای زیاد بود که در نهایت، تراز پولی، به مثبت یک هزار و 893 میلیارد تومان رسید. در مقابل در این هفته، صندوق‌های درآمد ثابت به طور خالص با خروج هزار و 200 میلیارد تومان همراه بود و این امر می‌تواند نشان دهنده کاهش ریسک بازار سرمایه و خوشبینی سرمایه‌گذاران به بازدهی آن در مقابل درآمد ثابت صندوق‌ها باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی