صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

گروه «گرگ‌های تنها»؛ حفره جدید امنیتی رژیم‌صهیونیستی

اسرائیل بازدارندگی خود را از دست داده است

فائزه سادات یوسفی
روزنامه نگار


عملیات «مجدو» در خاک فلسطین اشغالی را که موجب سردرگمی و غافلگیری سرویس‌های امنیتی رژیم‌صهیونیستی شد، می‌توان نوع جدیدی از تقابل مسلحانه با این رژیم برشمرد. بعد از این عملیات، بسیاری از تحلیلگران غربی و صهیونیستی با پرداختن به روایت‌سازی سعی کردند آن را به عملیاتی ناموفق که منجر به دستگیری عامل آن شد تقلیل داده و آن را وابسته به حزب‌الله لبنان عنوان کنند، اما دیری نپایید که گروه جدید مقاومت به نام «گرگ‌های تنها» ضمن اعلام موجودیت و بر عهده گرفتن مسئولیت این عملیات، از سالم و پنهان بودن عامل آن خبر داد و همچنین وابستگی با حزب‌الله را نیز رد کرد.
در سال‌های اخیر دومینوی شکل‌گیری گروه‌های مقاومت در حال قوت گرفتن است. بعد از عملیات سیف‌القدس و موشکباران اراضی اشغالی، اهتمام جدی و موج جدید مقاومت از سوی مردم فلسطین برای آزاد‌سازی سرزمین اشغالی صورت گرفته است. گروه‌های مسلحانه‌ای چون عرین‌الاسود، گردان جنین و اکنون گرگ‌های تنها، نمونه‌هایی از آنها به شمار می‌روند.
از طرفی مسلح شدن کرانه باختری نیز به فاکتور مهمی برای تقویت جبهه نظامی علیه رژیم‌صهیونیستی مبدل شده است، به طوری که مقامات این رژیم از آن به‌عنوان باتلاقی برای خود نام برده‌اند. شرایط کرانه باختری از ابتدای سال۲۰۲۲ کاملاً فرق کرده و از ابتدای سال جدید حجم عملیات‌های مسلحانه بشدت افزایش یافته است. در مجموع سال گذشته را می‌توان یک نقطه عطف در تاریخ مبارزات فلسطینی‌ها دانست.
به طور کلی عملیات‌های مسلحانه گروه‌های مقاومت ابعاد جدیدی به خود گرفته است. آنها از لحاظ زمانی متراکم و سازماندهی شده عمل کرده‌اند و اکنون نسبت به گذشته وسعت زیادی از فلسطین اشغالی را در برگرفته‌اند. علاوه بر آن تشدید موشکباران، مدرن شدن تجهیزات و روند تسلیح فلسطینیان نشان از آن دارد که گروه‌های مقاومت از بعد لجستیکی نیز روند رو به رشدی را به خود گرفته‌اند، اما نکته مهم در این میان ارتقای روحیه مقاومت و جهادی در میان اقشار مختلف مردم فلسطین در برابر کلیت جامعه اسرائیل است، به طوری که رسانه‌های عبری مکرراً شجاعت و شهامت آنها را موجب هراس و نگرانی نیروهای ارتش رژیم‌صهیونیستی برمی‌شمارند.
 
چرایی شکل‌گیری گروه‌های مقاومت
به بن‌بست رسیدن راه‌حل‌های سیاسی، ادامه اشغالگری‌ها و تجاوز باعث شده فلسطینی‌ها عملیات مسلحانه را تنها مسیر نتیجه‌بخش برای آزادسازی کامل سرزمین‌شان بدانند.
کابینه راست‌گرای افراطی نتانیاهو بعد از روی کار آمدن سیاست افزایش تهاجم، درگیری و خشونت علیه فلسطینیان را در پی گرفته است. با توجه به بحران‌ها و شکاف‌های سیاسی و اجتماعی موجود در بدنه رژیم‌صهیونیستی، برخی کارشناسان این دست اقدامات نتانیاهو را راهی برای نجات خود از فروپاشی و خلاصی از اعتراضات شدید در خیابان‌های تل‌آویو و نیاز به بحران‌سازی دانسته‌اند، اما سابقه‌ نژادپرستی افراط‌‌گرایانه در کلیت کابینه حاکی از آن است که این اقدامات برخاسته از میل ذاتی آنها و شیوه‌ای دیرینه برای انزوا و حذف فلسطینیان و بیرون راندنشان از سرزمین خود است؛ موضوعی که تحلیلگران به عواقب جدی ضد امنیتی آن هشدار داده و ثمره آن را شعله‌ور شدن اقدامات مسلحانه در اراضی اشغالی و ایجاد تهدید امنیتی غیر قابل برگشت برای رژیم‌صهیونیستی دانسته‌اند، بخصوص در شرایطی که انتقادات زیادی در محافل بین‌المللی و غربی علیه بنیامین نتانیاهو و کابینه او وجود دارد.
حال مضاف بر تنش و تشنج‌های گذشته، اوضاع امنیتی و بحران‌زای کنونی و دسترسی بیشتر به سلاح، به ساده‌سازی مسیر گروه‌های مقاومت و روند رو به رشد شکل‌گیری آنها منجر شده و آنها را بیش از گذشته مصمم به واکنش شدید مسلحانه کرده است؛ موضوعی که با گذشت زمان می‌تواند به ارتقای مهارت‌های فردی و گروهی، به کارگیری روش‌های زبده مسلحانه، هم‌افزایی و تقویت جبهه مقاومت منتهی شود.
 
«گرگ‌های تنها» چالش امنیتی جدید برای رژیم‌صهیونیستی
موضوع مهمی که در مورد گروه مقاومت «گرگ‌های تنها» وجود دارد این است که آنها به نوعی اولین گروه مقاومتی در سرزمین‌های اشغالی 1948 هستند. این نکته بیانگر نفوذ گروه‌های مقاومت در لایه‌های اولیه جامعه رژیم‌صهیونیستی و در نهایت سست بودن استحکامات امنیتی این رژیم نزد افکارعمومی آن است. از سویی دیگر هراس روز‌افزون از افزایش فزاینده گروه‌های مقاومت وارد مرحله جدیدی برای  این رژیم شده و چالش امنیتی جدیدی را پیش‌روی آنها قرار داده است. انکار و کتمان اولیه عملیات مجدو از سوی مقامات و رسانه‌های عبری‌زبان، گویای وضعیت وخیم امنیتی، سردرگمی و ناتوانی از رمزگشایی در استراتژی جدید این عملیات است. حال نه تنها این عملیات، بلکه موجودیت یک گروه جدید مقاومتی بر استمرار چنین عملیات‌هایی در این منطقه جغرافیایی دلالت دارد.
 
مطرود شدن طرح‌های سازش 
می‌توان گفت ده‌ها سال است که طرح‌های موسوم به سازش با تلاش نیروهای بین‌المللی و دولت‌های حامی رژیم‌صهیونیستی دنبال می‌شود و راهکارهایی مانند طرح دو دولت و... هر بار به اشکالی مطرح می‌شوند، ولی تاکنون نتیجه سازش چیزی نبوده جز گسترش شهرک‌سازی برخلاف قوانین بین‌المللی، جنگ‌افروزی و قتل‌عام غیرنظامیان فلسطینی، هویت‌زدایی از قدس، استمرار ترور و ربایش منتقدان و توسعه سیاست سرکوب. در مقابل باید به مقاومت اشاره کرد که ثمراتی همچون شکست نظامی ارتش پیشرفته اسرائیل، نمایش شکست طرح‌های سازش و مهم‌تر از همه شکست هیمنه امنیتی و نظامی دولت یهود در افکارعمومی و رواج فرهنگ مقاومت در سراسر جهان را در پی داشته است.
غرب بویژه امریکا می‌کوشد با عنوان کردن طرح‌های سازشکارانه‌ای چون طرح دو‌دولتی، قدرت تقابل را در فلسطینیان خنثی کند. در این میان ظهور زنجیروار گروه‌های مقاومت که ناشی از اراده محکم فلسطینیان و عزم جدی آنها در رویارویی و بازپس‌گیری زمین‌های اشغالی فلسطین است، گزاره پذیرش طرح‌های فریبنده صلح را نزد سردمداران امریکایی و صهیونیستی مردود کرده است.
 
کاهش بازدارندگی رژیم‌صهیونیستی
یکی از اضلاع و متغیرهای مهم موجود در مسأله کاهش یا نبود بازدارندگی در رژیم‌صهیونیستی، گروه‌های مقاومت و ابتکارعمل موجود در آنها است، زیرا تحرکات و اقدامات مسلحانه آنها هزینه‌های زیادی را برای ساختار امنیتی و به تبع آن اجتماعی و سیاسی در برداشته، زیرا هم موجب تقویت بیشتر جبهه مقاومت نه تنها در درون بلکه خارج از مرزهای  رژیم‌صهیونیستی شده و هم با بیان ناکارآمدی این رژیم در تأمین اولیه امنیت، به بحران‌ها و اعتراضات درونی اسرائیل دامن می‌زند.
طی چند روز گذشته یک مسئول امنیتی اسرائیل بیان کرد اگر تاکنون نسبت به فروپاشی توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی نگرانی داشتیم، طی دو روز گذشته به طور قطع ثابت شد که دیگر بازدارندگی وجود ندارد. این مسئول اسرائیلی اظهار داشت که امنیت رژیم‌صهیونیستی زیر سؤال رفته و این رژیم در حال پرداخت بهایی سنگین و دردناک است.
رژیم‌صهیونیستی با اتهام‌زنی عملیات مجدو را منتسب به حزب‌الله لبنان و سپس به ایران دانسته است؛ موضعی که نشان‌دهنده ضعف سیستماتیک و سرگردانی برای برون‌رفت از شرایط کنونی در سرزمین‌های اشغالی است. آنها در تلاش هستند با تبدیل تهدیدات امنیتی درونی به تهدیدات امنیتی خارج از کشور، بهانه‌سازی جدیدی را برای حملات برون‌مرزی و احتمالاً هدف‌زنی در خاک کشورهای دیگر به منظور اقناع افکارعمومی داخلی اسرائیل ترتیب دهند. اینگونه انحراف خبری، یک هدف مشترک پیش‌روی شهرک‌نشینان معترض و سیاسیون مخالف قرار می‌دهد تا لزوم اتحاد و همبستگی در مقابل آن و کوتاه آمدن از اعتراض علیه کابینه نتانیاهو را به آنها خاطرنشان کند. علاوه بر آن، بر عدم توانایی شناسایی گروه‌های مقاومت و ناکارآمدی تقابل با آنها، سرپوشی گذاشته خواهد شد.
تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم‌اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن و اکنون معضل امنیتی گرگ‌های تنها در مناطق شمالی اسرائیل که می‌تواند در آینده گسترش یابد، به کمینگاهی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی