صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

اُمیکرون تازه نفس، کرونا را زنده کرد

گروه اجتماعی/ معاون درمان وزارت بهداشت درباره وضعیت بروز بیماری کرونا در کشور می‌گوید: اکنون حدود ۱۳ هزار مراجعه روزانه به مراکز درمانی داریم که با علائم تنفسی و مشابه سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.
وقتی در اروپا و امریکا موج هشتم کرونا می تازاند یکبار در اسفندماه پیکی در کشور طی شد اما مجدد در فروردین با توجه به تعطیلات نوروزی و سفرها و دید و بازدیدها این موج صعودی شد که همچنان با یک شیب ملایم صعودی همراه است و به گفته سعید کریمی مسبب این موج جدید در ایران زیر سویه XBB.۱.۵ از نوادگان سویه اُمیکرون XBB است که قبلاً در ایران آن را نداشتیم و این همان سویه‌ای است که در اروپا و امریکا موج گسترده‌ای ایجاد کرد. وی به ایسنا گفته است که: این سویه سرایت پذیری فوق‌العاده زیادی دارد. اما میزان کشندگی آن بیشتر از سایر سویه‌ها نیست ولی وقتی سویه‌ای سرایت پذیری بالایی دارد، کسانی که آسیب‌پذیر باشند و به آن مبتلا شوند ممکن است جان خود را از دست بدهند. از این جهت کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند باید خودمراقبتی کرده و در زدن ماسک در فضای سربسته، حفظ فاصله فیزیکی، رعایت نکات بهداشتی و… دقت کنند.
به گفته وی میزان موارد بستری که وزارت بهداشت اعلام می‌کند طبق دستور سازمان بهداشت جهانی آنهایی هستند که تست PCR مثبت داشته باشند، اما مراجعان کلی بیمارستانی اکنون مواردی هستند که مشکوک، محتمل و قطعی کرونا باشند که تا ۷ فروردین ماه این مراجعات به حدود ۱۹ هزار مورد هم افزایش یافته بود، اما کم کم کاهش یافته است و اکنون حدود ۱۳ هزار مراجعه روزانه به مراکز درمانی داریم که با علائم تنفسی و مشابه سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.
وی افزود: طی چند روز اخیر از نظر مراجعان بیمارستانی تعداد کاهش یافته است. میزان بستری در روز در ICU تا حدود ۱۰۰۰ نفر افزایش یافته که الان به حدود ۸۰۰ بستری رسیده است و حدود ۳۸۰۰ نفر هم مشکوک، محتمل و قطعی کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند.
اینها در حالی مطرح است که درصد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از ۳۵.۶۷ در دوم فروردین امسال به ۳۶.۸۸ درصد در بازه زمانی «۹ تا ۱۶ فروردین ۱۴۰۲» افزایش یافته است. هر چند به‌رغم اینکه موارد مراجعه  سرپایی به بیمارستان‌ها کاهش یافته اما مرگ و میرهای کرونایی نشانه نزولی شدن ندارد به طوری که بعد از مدت‌های طولانی، میزان جانباختگان ۴۲ نفر در روز یکشنبه نگران کننده بود.
در حال حاضر ۱۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۷۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد و ۱۲۷ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند.
حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه به ایرنا، گفت: با توجه به دو رقمی شدن مرگ و میر کرونایی، تقاضا می‌شود کسانی که ۶ ماه از آخرین دریافت واکسن آنها گذشته است، سریعتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۳۹ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۴۹۷ نفر از آنها بستری شدند.
جستجو
آرشیو تاریخی