شوخی‌های تأثرآور با اورژانس که نتایج تلخی دارد

3 هزار تماس مزاحمت‌آمیز یک مرد زخم بزرگ دل فرشتگان نجات

آیدین رزاقی/ یک مرد با 3 هزار تماس مزاحمت‌آمیز به اورژانس دل فرشتگان نجات را به درد آورد!
مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس کشور گفت: یک مرد تهرانی در سال گذشته در طول یک ماه 3 هزار بار با هدف مزاحمت، با اورژانس تماس گرفته اما سیاست ما تاکنون مدارا با این افراد بوده است.
بابک یکتاپرست، مدیر روابط عمومی اورژانس کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: متأسفانه نزدیک به 10 درصد از آمار تماس‌های تلفنی با مراکز اورژانس در کشور مربوط به مزاحمت‌های تلفنی است.
وی افزود: این 10 درصد بخشی از آن مزاحمت‌های معمول است اما بخش دیگری اقدام به ناسزاگویی می‌کنند که بعضی از آنها از سوی کودکان و نوجوانان است که این کار برای آنها شوخی محسوب می‌شود.
مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس کشور بیان داشت: به عنوان مثال موردی بود که در آن یک نفر 3 هزار بار طی یک ماه با ما تماس گرفته بود. در این موارد یقین داریم با فردی مواجه هستیم که مبتلا به بیماری‌های حاد روانی است.
یکتاپرست اضافه کرد: این مزاحمت‌ها در ابتدا خط ما را اشغال می‌کند و در نهایت تمرکز روانی همکار ما را به هم می‌زند. باید به این نکته توجه داشت که به همکاران ما در تمام کشور از ابتدای صبح خبرهای بد می‌رسد و در وسط کار یک فرد ضداجتماعی زنگ می‌زند و شروع به ناسزاگویی می‌کند.
وی ادامه داد: در مواردی که مزاحمت‌ها توسط یک فرد بالغ و حرفه‌ای انجام می‌گیرد با مجموعه اورژانس تماس گرفته می‌شود و علائم سکته قلبی برای یک فرد گزارش داده می‌شود و با توجه به اینکه همکاران ما در بخش تکنیسینی تلفن فوریت‌های پزشکی، پرستار دوره دیده هستند، تشخیص می‌دهند که برای این مورد باید آمبولانس فرستاده شود اما همکاران ما بعد از رسیدن به محل گزارش، مشاهده می‌کنند که این یک شوخی تلخ یا مزاحمت تلفنی بوده است.
مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه سیاست ما در خصوص مزاحمت‌ها مدارا است، یادآور شد: یک قانون بین‌المللی به ما یادآوری می‌کند که شاید یک فرد 100 بار برای مزاحمت تماس گرفته است اما این احتمال وجود دارد که بار صدویکم واقعاً نیاز به کمک داشته باشد.
یکتاپرست با تأکید بر اینکه این مسأله نیازمند یک پیگیری قضایی و حقوقی است، افزود: این روند واقعاً در حال ایجاد یک اختلال بزرگ در سیستم اورژانس کشور است و ما سعی می‌کنیم از طریق پیگیری‌هایی که مدیر حقوقی سازمان اورژانس کشور انجام می‌دهد با این نوع مزاحمت‌ها برخورد جدی‌تری داشته باشیم.
وی تأکید کرد: به عنوان مثال به صورت میانگین روزانه 12 هزار تماس با مراکز اورژانس در کشور انجام می‌گیرد که 10 درصد آن رقمی نزدیک به هزارو 200 مورد است و نصف آن یعنی 600 مورد تبدیل به مأموریت کاذب می‌شود به این معنی که با گزارش نادرست وقت و انرژی همکاران ما گرفته می‌شود و این کار می‌تواند جان یک فرد دیگر را که واقعاً نیازمند کمک است به خطر بیندازد.
مدیر روابط عمومی اورژانس کشور با اشاره به اینکه بیش از هفده و نیم میلیون تماس با مراکز اورژانس در سراسر کشور در طول سال گذشته انجام گرفته است، تأکید کرد: از این رقم، بیش از یک و نیم میلیون تماس، مزاحمت تلفنی بوده است. در تهران این رقم 8 درصد تماس‌ها را شامل می‌شود و در شهر دزفول 17 درصد.
او گفت: در یک مورد بسیار استثنایی، یک کاربر از یک خط تلفن در طول 6 ماهه دوم سال گذشته در تهران، 41 هزار بار تماس گرفته که تمامی آنها مزاحمت تلفنی بوده است.
یکتاپرست افزود: از تمامی مراکز علمی و دانشگاهی برای انجام مطالعات پژوهشی دعوت می‌شود که در موردهای مزاحمت‌های تلفنی، کارهای پژوهشی انجام داده و راه‌حل‌های مناسب را به ما ارائه دهند.
جستجو
آرشیو تاریخی