صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

گزارش «ایران» از تناقض‌گویی مسئولان در خصوص حذف استقلال از آسیا

کریمی: بدهی استراما چونی بهانه است

AFC خواهان واگذاری 95 درصد سهام سرخابی‌ها فدراسیون هم می‌خواهد هواداران را مقابل باشگاه قرار دهد

محمد محمدی سدهی
روزنامه نگار

حذف استقلال از آسیا، موضوعی است که در صدر اخبار رسانه‌های کشور قرار دارد. خبر تلخ و ناامیدکننده‌ای که باعث شد تا حواشی زیادی در روزهای گذشته حول باشگاه استقلال ایجاد شود. موضوع حذف آبی‌ها در ابتدا در حد احتمال بود تا اینکه مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال روز یکشنبه در حاشیه مجمع انتخاباتی هیأت فوتبال آذربایجان‌غربی با بیان این جمله که حذف استقلال از رقابت‌های آسیایی قطعی شده است، مهر تأییدی بر تمامی اخبار این روزها زد.
حجت کریمی رئیس هیأت مدیره استقلال در گفت‌و‌گو با «ایران» این گونه به اظهارات تاج واکنش نشان داد: «حذف قطعی استقلال از آسیا صحت ندارد. اگر آقایان نامه‌ای دارند منتشر کنند. ما تا 25 خردادماه فرصت داریم تا موانعی را که بر سر راه حرفه‌ای‌سازی استقلال وجود دارد، برطرف کنیم. متأسفانه سر موضوع استراماچونی و همچنین حذف تیم از آسیا، فضایی را ایجاد کردند تا هواداران را مقابل ما قرار دهند.» او در خصوص تناقض‌گویی مسئولان فدراسیون و باشگاه در خصوص حذف آبی‌ها از آسیا این گونه صحبت کرد: «در موضوع حذف استقلال از آسیا همه می‌خواهند هواداران را در مقابل باشگاه قرار دهند. در واقع اظهارات تاج نشان می‌دهد که فدراسیون هم به دنبال این موضوع است.» این عضو هیأت مدیره باشگاه استقلال در ادامه این گونه به موضوع دیگری اشاره می‌کند: «صحبت در خصوص حذف استقلال از آسیا به دلیل استراماچونی درست نیست و در واقع استراماچونی بهانه‌ای است برای حذف استقلال از آسیا. موضوع اصلی این است که هر دو تیم استقلال و پرسپولیس مالکیت مشترک دارند که هنوز این موضوع برطرف نشده است. اینکه می‌گویند استقلال حذف شده و پرسپولیس جایگزین این تیم در آسیا می‌شود، درست نیست. مگر مشکلات مالکیتی پرسپولیس برطرف شده که می‌گویند این تیم جایگزین استقلال می‌شود. این موضوعات بازی با احساسات هواداران است.» یکی دیگر از موضوعاتی که در خصوص بدهی استراماچونی موجب نگرانی هواداران پرتعداد این تیم شده است، کسر امتیاز و بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه است که رئیس هیأت مدیره استقلال این گونه در خصوص موضوع صحبت می‌کند: «هواداران نگران نباشند و هیچ کسر امتیازی شامل حال استقلال نخواهد شد. بازیکنان و کادر فنی بسیار زحمت می‌کشند و دلی در این شرایط سخت، پیش می‌روند. بابت کسر امتیاز و بستن پنجره هنوز دو هفته زمان داریم. دو هفته زمان داریم که بدهی‌ها را پرداخت کنیم و پنجره بسته نشود. اگر پنجره بسته هم شود بعد از پرداخت پول می‌توانیم پنجره را باز کنیم. کسر امتیاز برای این فصل نیست و باید منتظر رأی‌های بعدی ماند.» کریمی با اشاره به این موضوع که تا آخر ماه باید پول را پرداخت کنیم، می‌افزاید: «اگر پرداخت نشود پنجره استقلال بسته خواهد شد که بازهم جای نگرانی نیست، چون هر زمانی که پول پرداخت شود پنجره باز می‌شود. هواداران نگران نباشند، چون قول می‌دهم که این اتفاق رخ ندهد. موضوع کسر امتیاز اصلاً صحت ندارد و فضای مجازی فقط این مسائل را مطرح کرده و هواداران را نگران می‌کند. برای فصل جاری کسر امتیاز نداریم. خیال هواداران راحت باشد.»

دلیل حذف استقلال خیلی واضح است
در این بین یکی دیگر از مسئولان باشگاه استقلال که نخواست نامش فاش شود، در خصوص اظهارات تاج این گونه با خبرنگار «ایران» صحبت کرد: «این موضوع باید توسط AFC اعلام شود که البته تاکنون این اتفاق نیفتاده و ما تا 25 خرداد فرصت داریم تا مشکلات‌مان را برطرف کنیم. کنفدراسیون فوتبال آسیا 5 آیتم در بحث حرفه‌ای‌سازی در نظر گرفته که همه این 5 آیتم را می‌دانند. اینکه می‌گویند استقلال از آسیا حذف شده درست نیست اما در صورت بی‌تفاوتی مسئولان این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد. دلیل اصلی حذف استقلال از آسیا خیلی واضح است و آن آن مالکیت مشترک و دولتی بودن باشگاه است که البته پرسپولیس هم با این موضوع روبه‌رو است.»
او در ادامه بیان می‌کند: «موضوع بدهی به استراماچونی هم موضوع مهمی است اما این دومین اولویت است. اصلی‌ترین آن مالکیت مشترک و دولتی بودن 2 باشگاه است. تاکنون 10 درصد از سهام سرخابی‌ها واگذار شده و قرار بر این بود که سازمان خصوصی‌سازی برای حل این مشکل 51 درصد سهام باشگاه‌ها را واگذار کند که البته این کافی نیست. AFC خواهان واگذاری 95 درصد سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال است که البته نه تنها تاکنون این اتفاق نیفتاده بلکه هیچ برنامه‌ای نیز وجود ندارد. علاوه بر این موضوع اشکالات ورزشگاه آزادی هم هست که این موضوع باید برطرف شود.»

 

بازتاب

رادوشویچ: پرونده من برای پرسپولیس دردسرساز نمی‌شود
پس از اینکه تاج اعلام کرد پرسپولیس شش روز مهلت دارد بدهی 200 هزار یورویی اش را بپردازد وگرنه از آسیا حذف می‌شود، این باشگاه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به موضوع دریافت مجوز حرفه‌ای به‌دلیل عدم پرداخت مطالبات ارزی واکنش نشان داد و نوشت: «فرایند بارگذاری و ارسال مدارک، طبق جدول زمان‌بندی همچنان ادامه دارد و فرایند کار به پایان نرسیده است. باشگاه پرسپولیس، طبق جدول زمان‌بندی نسبت به انجام اقداماتی چون تسویه حساب یا توافق با طلبکاران و بارگذاری مدارک در حوزه‌های مختلف در زمان مقرر اقدام کرده است و این فرایند ادامه دارد. باشگاه با تلاش شبانه‌روزی و دشواری بسیار زیاد تلاش کرد با وجود فشار مالی ناشی از هزینه‌های جاری، منابع اعتباری لازم برای تعیین وضعیت بدهی‌ها را تأمین کند. این کار بر اساس فهرست کمیته تعیین وضعیت فدراسیون صورت پذیرفت. مدارک مرتبط نیز قبل از پایان مهلت بارگذاری شد.» در ادامه این اطلاعیه آمده: «اظهارنظر آقای تاج رئیس فدراسیون فوتبال، د‌ر خصوص مطالبات رادوشویچ بوده و پرونده جدیدی نیست. باشگاه در مورد رادوشویچ که تعهد مالی سنگینی وجود داشت با او توافق کرد. مدارک رسمی توافق و پرداخت در سررسید هم در سامانه کلَس بارگذاری شد و در پرداخت‌های آتی نیز این اقدام انجام خواهد شد.»
گفتنی است باشگاه پرسپولیس ملزم به پرداخت مطالبات رادوشویچ در پاییز 1401 بود اما در روز برگزاری دادگاه طرفین در CAS نماینده پرسپولیس توانست وکیل بوژیدار را متقاعد به امضای توافقنامه‌ای کند که به پرسپولیس اجازه پرداخت اقساطی در یک سال را می‌داد. توافقنامه به این شکل بود که در ابتدا رادو ۱۶ هزار دلار به پرسپولیس تخفیف داد و سپس پذیرفت که طلب خود را در یک قسط ۲۵۰ هزار یورویی و سه قسط ۲۰۰ هزار یورویی دریافت کند. پرسپولیس قسط نخست را زودتر از موعد مقرر از طریق یک صرافی در لندن به حساب رادو واریز کرد و این دروازه بان کروات نیز دریافت مبلغ را به اطلاع فیفا رساند. رادوشویچ نیز در این خصوص گفت: «من شنیده‌ام که پرسپولیس برای مجوز حرفه‌ای نباید پرونده باز داشته باشد. اما به نظرم این پرونده باز نیست، چون آنها متعهد هستند. آنها قسط اول را به‌موقع پرداخت کردند.» پرسپولیس ۵ روز دیگر فرصت دارد تا قسط دوم رادوشویچ به ارزش ۲۰۰ هزار یورو را به حساب او واریز کند.

جستجو
آرشیو تاریخی