صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۹

هشدار کم‌آبی به شالیزارهای شمالی

کشاورزی و آب ارتباط تنگاتنگی با معیشت مردم استان‌های شمالی دارد. اگر آب نباشد، کشاورزی نیست

نفیسه امامی
خبرنگار

 
 
 بارندگی‌ها در استان گیلان ۳۱ درصد، مازندران ۳۴ درصد و گلستان ۴۲ درصد کمتر از نرمال بوده است و به طور کلی بارش در استان‌های ساحلی دریای خزر که بیشترین میزان تولید برنج در کشور را به عهده دارند، نسبت به سال قبل کمتر بوده است؛ این موضوع زنگ هشدار برای بروز کم‌آبی و محدودیت در تأمین آب برای تولید برنج را به صدا درآورده است.
محمدباقر ابراهیمی رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران استان مازندران در گفت‌وگو با «ایران»، با اشاره به محدودیت آب در استان مازندران گفت: اداره جهاد کشاورزی استان نسبت به کاهش 30 درصدی آب برای اراضی کشاورزی هشدار جدی داده است و پیش بینی می‌شود در سال 1402 ما با مشکل کم‌آبی مواجه باشیم. وی ادامه داد: سد سلیمان تنگه ساری، سدی است که کشاورزان و برنجکاران برای آبیاری مزارع خود از آن استفاده می‌کنند که 30 درصد دچار کاهش شده است. امسال میزان بارش در این استان کم شده است و ما این نگرانی را داریم که کشاورزان محصولی را که زیر کشت برده‌اند در زمان برداشت نتوانند بهره‌برداری کنند. ابراهیمی با اشاره به اینکه هدررفت آب در زمین‌های برنجکاری زیاد نیست، افزود: بیشتر زمین‌های کشاورزی و برنجکاری در مازندران یکپارچه شده‌اند و از طریق روش‌های مکانیزه آبیاری می‌شوند بنابراین هدررفت آب در آنها کم است. ضمن اینکه در روش‌های سنتی کشاورزی هم آب‌بندها وجود دارند که ذخیره‌سازی آب هم می‌کنند. 
حمید قریبی مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران استان گیلان نیز با اشاره به مشکل کم‌آبی در استان گیلان به «ایران» گفت: بارندگی‌ها در فروردین ماه امسال مناسب بود و ما در حال استفاده از این بارش‌ها هستیم اما در مناطق بالادست مشکل تأمین آب وجود دارد. وی با بیان اینکه سد سفیدرود در منجیل در حدود 30 درصد کمتر از سال قبل آبگیری کرده است، افزود: نگرانی ما برای تأمین آب در زمان برداشت و زایش برنج در تیرماه است زیرا میزان آب در پشت سد با کاهش روبه‌رو است. 75 درصد از شالیزارهای استان از سد سفیدرود تغذیه می کنند. آب این سد توسط کشاورزان پایین‌دست استفاده می‌شود و آب به مناطق بالادست نمی‌رسد به همین علت کشاورزان این مناطق با مشکل کم‌آبی روبه‌رو هستند. قریبی یکی از دلایل به وجود آمدن کم‌آبی در گیلان را عدم استفاده از آب‌بندان‌ها عنوان کرد و افزود: در گذشته از آب‌بندان‌ها در تابستان‌ها برای آبیاری‌ها استفاده می‌شد اما اکنون به علت سوء مدیریت‌ها، آب‌بندان‌های 10 تا 15 هکتاری به جنگل و گل و لای تبدیل شده‌اند و اقدامی برای لایروبی آنها صورت نگرفته است.
مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران استان گیلان کاهش میزان تولید برنج در سال جاری را دور از انتظار ندانست و افزود: مسئولان نگران کاهش تولید برنج هستند و چنانچه تا دو ماه آینده آب کافی برای برداشت برنج به کشاورزان نرسد، کاهش برداشت برنج خواهیم داشت زیرا ما در دو سال قبل هم با تنش آبی روبه‌رو شدیم که منجر به کاهش برداشت برنج در دو سال قبل شد.

جستجو
آرشیو تاریخی