صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۹

صادرات محصولات شیلاتی ایران به 60 کشور جهان

در سال گذشته 1.3 میلیون تن انواع محصول آبزی در کشور تولید شد

 امین محمودی
خبرنگار


 
وزارت جهاد کشاورزی با توجه به رشد چشمگیر تولید محصولات شیلاتی، استقبال مردم و کارآفرینان از این صنعت و تسهیلات بی سابقه دولت سیزدهم پیش بینی کرده که تولید محصولات شیلاتی به 2 میلیون و 600 هزار تن برسد. به طوری که در وضعیت فعلی براساس آمارهای منتشر شده کل تولیدات شیلاتی کشورمان در سال گذشته(1401) یک میلیون و 241 هزار تن بوده است که از این میزان 46 درصد آن(576 هزار تن) مربوط به آبزی پروری و 54 درصد آن(665 هزار تن) از طریق صید و صیادی به دست آمده است. طی سال گذشته سازمان شیلات توانسته یکی از بخش‌هایی باشد که بیشترین میزان بهره وری را در بخش کشاورزی داشته باشد و از طرف دیگر علاوه بر تأمین کامل بازار داخلی بتواند ارزآوری مناسبی را برای کشور از طریق صادرات انواع محصولات شیلاتی به‌دست آورد. یکی از دلایل اصلی موفقیت بخش شیلات نسبت به دیگر بخش‌های کشاورزی کشورمان این است که بخش زیادی از این صنعت خصوصی بوده و همین امر سبب رشد بهره وری در صنعت شده است.

صادرات 330 میلیون دلاری محصولات شیلاتی
فرایند سخت و پیچیده تحریم تجارت محصولات شیلاتی در جهان سبب شده صادرات محصولات شیلاتی جایگاه ویژه ای در ارزآوری کشورمان طی سال‌های اخیر داشته باشد بنابراین دولت سیزدهم با ارائه تسهیلات گسترده به دنبال افزایش تولید و صادرات این محصولات است.
 آخرین آمارهای گمرک در سال گذشته نشان می دهد 161 هزار تن انواع آبزیان و محصولات شیلاتی به ارزش 322 میلیون دلار به 60 کشور دنیا صادر شده است. طی این مدت بیشترین میزان ارزآوری این محصولات به میگو اختصاص داشته و صادرات این آبزی با 31 هزار و 500 تن به ارزش 114 میلیون دلار رسیده است.
از طرف دیگر طی این مدت 20 هزار تن ماهی کپور به ارزش 22 میلیون و 600 هزار دلار، 34 هزار و 300 تن خوراک آماده انواع آبزیان به ارزش 25 میلیون و 800 هزار دلار، 7 هزار و 200 تن انواع ماهی قزل آلا به ارزش 16 میلیون و 800 هزار دلار از کشور صادر شده است.
در همین خصوص رضا اسداللهی، تولیدکننده و صادرکننده محصولات شیلاتی در گفت‌وگو با «ایران» اظهار کرد: بیش از 250 کارخانه فرآوری محصولات شیلاتی در کشور وجود دارد که این امر کمک زیادی به صنعت شیلات کرده است. وی افزود: در حال حاضر قزل آلا، میگو، کپور و خاویار ایرانی با بهترین برند و بسته بندی روانه بازارهای کشورهای اروپایی و شرق دور می شوند. این صادرکننده محصولات شیلاتی خاطر نشان کرد: طی یکسال گذشته صادرات محصولات شیلاتی با رشد خوبی روبرو شده، به طوری که چین و روسیه با توجه به توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت جزو بازارهای بزرگ واردکننده محصولات شیلاتی محسوب می شوند، هر چند عراقی ها نیز از گذشته تاکنون مشتری پروپاقرص محصولات صادرکنندگان هستند. اسداللهی گفت: در سال گذشته بیشترین ارزآوری را صادرات میگو داشته و با توجه به کیفیت این محصول مشتریان زیادی را در سطح جهان به خود می بیند به همین دلیل انتظار داریم در سال جاری نیز با افزایش تولید میگو بتوانیم صادرات بیشتری را داشته باشیم.

خودکفایی در تولید؛ ارمغان بهره وری در بخش شیلات
همچنین آمارهای تولیدی نشان می دهد کشورمان در سال گذشته به خودکفایی 80 درصدی در تولید تجهیزات مربوط به پرورش ماهی در قفس، خودکفایی 77 درصدی در تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا، خودکفایی 98 درصدی در تولید خوراک میگو و تولید 5.5 میلیارد لارو میگو رسیده است. این در حالی است که در سال‌های گذشته همواره کشورمان ارز زیادی را برای واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا اختصاص می داد و کشورمان یکی از اصلی ترین واردکنندگان این محصول در دنیا بود.

جستجو
آرشیو تاریخی