صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

اسیدهایی که جان می‌سوزانند!

بقیه از صفحه 19

چه کسانی اسیدپاشی می‌کنند
اکثریت قربانیان اسیدپاشی نه تنها در ایران که در جهان، زنان هستند. چرا اسیدپاشی معمولاً برای زنان و دختران اتفاق می‌افتد؟ شایع‌ترین دلایل حمله به زنان و دختران، امتناع از ازدواج، انکار رابطه جنسی و طرد جنسی مردان و پسران است.
جرم اسیدپاشی معمولاً توسط افرادی انجام می‌شود که به دلایل مختلف، از جمله رقابت در بازار فروش، حفظ  قدرت و تسلط بر افراد خاص، یا انتقام‌گیری از افراد خاص، به این روش توجه می‌کنند.
با توجه به آمارها، در بعضی کشورها مانند بنگلادش، هند، پاکستان و کلمبیا، جرایم اسیدپاشی بسیار شایع هستند. دلایل اصلی شایع بودن این جرایم در این کشورها عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.
آمار اسیدپاشی در ایران
اسیدپاشی فقط از سوی مردان برای زنان نیست. حتی طبق آمار رسمی، مردان بیشتر قربانی اسیدپاشی شده‌اند.
در خصوص اسیدپاشی در ایران آخرین آمار رسمی، تحقیقی است که  از اردیبهشت ۱۳۸۳ تا مهر ۱۳۸۹ و در بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری گرفته شد. طی این 6 سال، ۵۹ بیمار برای اسیدپاشی در این بیمارستان که در آن زمان مرکز اصلی رسیدگی به این بیماران بود، تحت مداوا قرار گرفتند. از این تعداد، ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن بودند که اکثر آنها از سوی بستگان نزدیک‌شان در ناحیه بالایی بدن مورد حمله قرار گرفته بودند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تنها مدارک مستدل درباره آمار زنان و مردان قربانی اسیدپاشی در ایران نشان می‌دهد زنان و مردان تقریباً به یک اندازه قربانی اسیدپاشی می‌شوند.
برای کاهش جرم اسیدپاشی در ایران چه اقداماتی باید انجام شود
چندین سازمان وجود دارند که می‌توانند اقداماتی را برای کاهش جرم اسیدپاشی در ایران انجام دهند:
قوه قضائیه: قوه قضائیه می‌تواند قوانین و مقررات مربوط به اسیدپاشی را تقویت کند، مجازات عاملان را افزایش دهد و واحدهای پلیسی  تخصصی را برای تحقیق و پیشگیری از این گونه جرایم ایجاد کند.
سازمان‌های غیردولتی : سازمان‌های غیردولتی می‌توانند از طریق کمپین‌های عمومی و برنامه‌های آموزشی، آگاهی را در مورد موضوع اسیدپاشی افزایش دهند، خدمات پشتیبانی و توانبخشی را برای قربانیان ارائه دهند و از اصلاحات قانونی برای حمایت از حقوق قربانیان حمایت کنند.
مؤسسات پزشکی: بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها می‌توانند مراقبت‌های پزشکی و درمان تخصصی برای قربانیان اسیدپاشی، از جمله جراحی ترمیمی و مشاوره روانی ارائه دهند.
روحانیون : روحانیت جامعه می‌توانند در افزایش آگاهی در مورد اثرات مضر اسیدپاشی و ترویج حل و فصل مسالمت‌آمیز درگیری نقش داشته باشند.
رسانه‌ها: رسانه‌ها می‌توانند با انتشار گزارش در مورد اسیدپاشی با تأکید بر احکام سنگین برای عاملان و تأکید بر تأثیر آن بر قربانیان و خانواده‌های آنها و درخواست اقدام برای پیشگیری از این گونه جرایم، در کاهش وقوع اسیدپاشی کمک کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی