بررسی وضعیت سپاهان، استقلال و پرسپولیس در 5 هفته پایانی لیگ برتر

تشنگان جام در مثلث قهرمانی

حامد جیرودی
روزنامه نگار


رقابت بر سر قهرمانی لیگ بیست و دوم به اوج خود رسیده و سپاهان، استقلال و پرسپولیس، سه تیمی هستند که درتلاشند تا در پایان این مسابقات، جام قهرمانی را بالای سر ببرند. در هفته بیست و پنجم، شکست سپاهان در تبریز برابر تراکتور، تنور قهرمانی لیگ را حسابی داغ کرد و باعث شد شرایط این سه تیم، بسیار به هم نزدیک شود. در حال حاضر، زردپوشان اصفهانی با 52 امتیاز در صدر جدول باقی مانده‌اند ولی آبی‌پوشان پایتخت با بردی که برابر آلومینیوم کسب کردند، با همین امتیاز و به خاطر تفاضل گل کمتر، در رده دوم قرار دارند و سرخپوشان پایتخت هم با پیروزی مقابل ملوان، 51  امتیازی شدند و در جایگاه سوم باقی ماندند. حالا هر سه تیم از شانس خوبی برای قهرمانی برخوردارند و این موضوع رقابت آنها را بسیار پرهیجان کرده است. حالا، پنج بازی و ۱۵ امتیاز ممکن باقی مانده و باید دید که چه تیمی از بین این مثلث، شانس بیشتری برای قهرمانی در لیگ برتر دارد.
سپاهان در پی جبران ناکامی‌ها
سپاهان که آخرین قهرمانی‌اش را در لیگ چهاردهم با هدایت حسین فرکی به دست آورده، حالا بعد از هفت فصل ناکامی، دوباره خود را نزدیک به جام می‌بیند و بسیاری بر این باورند که شاگردان ژوزه مورایس امسال نزدیک‌تر از هر تیمی به قهرمانی هستند. جدول لیگ برتر هم نشان می‌دهد سرنوشت سپاهان در دست خودش است و این تیم علاوه بر صدرنشینی، در دیدارهای رو در رو با استقلال و پرسپولیس هم به دلیل برتری مقابل آنها، دست برتر را دارد. این تیم در بازی‌های باقی مانده‌اش، باید با مس رفسنجان (۲۶ فروردین)، ملوان (۴ اردیبهشت)، نفت مسجدسلیمان ( ۱۵ اردیبهشت – خانه حریف)، پیکان (۲۲ اردیبهشت) و مس کرمان ( ۲۸ اردیبهشت - خانه حریف) دیدار کند. بنابراین، سپاهان در سه بازی میزبان است و به نظر بازی‌های آسان‌تری روی کاغذ دارد. زردپوشان اصفهانی یک دیدار نیز با نفت مسجدسلیمان دارند که ممکن است تا آن موقع سقوطش به دسته یک قطعی شده باشد. با در نظر گرفتن جدول فعلی لیگ برتر، تنها یک بازی سپاهان با تیمی است که بین ۱۰ تیم اول لیگ قرار دارد (مس رفسنجان) و چهار بازی دیگر این تیم با تیم‌هایی است که در رده‌های پایین قرار دارند. سپاهان در دور رفت لیگ برتر، برابر مس رفسنجان و ملوان به تساوی بدون گل رسید. نفت مسجدسلیمان را ۰ - ۴ برد، پیکان را ۱ - ۰ شکست داد و مقابل مس کرمان هم ۰  - ۲ به برتری دست یافت.
 
استقلال به دنبال تکرار قهرمانی
استقلال فصل پیش بود که با هدایت فرهاد مجیدی توانست قهرمانی در لیگ برتر را به دست بیاورد و  بدون باخت صاحب یک رکورد تاریخی در لیگ برتر ایران شود. شاگردان ریکاردو ساپینتو، با اینکه تیم‌شان در هفته‌های اخیر، به لحاظ مدیریتی در وضعیت نابسامانی قرار داشته و احتمال حذف از لیگ قهرمانان تهدیدشان می‌کند، در لیگ نتایج خوبی کسب کردند و توانستند خود را به عنوان مدعی قهرمانی نشان دهند. آبی‌ها در بازی‌های باقی مانده‌شان باید با هوادار (۲۶ فروردین)، پرسپولیس ( ۳ اردیبهشت - خانه حریف)، صنعت نفت (۱۵ اردیبهشت)، مس رفسنجان (۲۲ اردیبهشت - خانه حریف) و تراکتور( ۲۸ اردیبهشت) دیدار کنند. بنابراین، استقلال هم در سه بازی میزبان است و با توجه به اینکه دربی نیز در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، عملاً تنها در یک بازی خارج از تهران بازی خواهد کرد. دیدار مستقیم با پرسپولیس می‌تواند تأثیر زیادی روی تعیین قهرمان داشته باشد اما دیدار با مس رفسنجان و تراکتور هم بازی‌های سختی است که آبی‌ها پیش روی خود می‌بینند. استقلال در دور رفت، هوادار و   صنعت نفت را ۰ - ۱ شکست داد، با پرسپولیس ۲ - ۲ مساوی شد، مقابل مس رفسنجان به تساوی بدون گل رسید و تراکتور را ۲ – ۰ از پیش رو برداشت.  
 
پرسپولیس دوباره جام می‌آورد؟
پرسپولیس که آخرین قهرمانی‌اش را در لیگ بیستم با مربیگری یحیی گل محمدی به دست آورد تا پنج قهرمانی پیاپی را در این رقابت‌ها تجربه کند، هفته‌ها در صدر جدول بود اما بعد از باخت برابر هوادار و سپاهان عقب افتاد اما توانست بازگردد و حالا یک امتیاز تا صدر جدول فاصله دارد. این تیم در بازی‌های باقی مانده‌اش، باید با مس کرمان (۲۵ فروردین - خانه حریف)، استقلال 
( ۳ اردیبهشت)، پیکان 
( ۱۶ اردیبهشت - خانه حریف)، گل گهر(۲۲ اردیبهشت) و نساجی (۲۸ اردیبهشت - خانه حریف) دیدار کند. سرخ‌ها برخلاف دو تیم دیگر، تنها دو دیدار خانگی دارند. البته با احتساب بازی با پیکان در تهران، پرسپولیس تنها دو دیدار خارج از خانه دارد و باید در کرمان و قائمشهر بازی کند. 
بازی رودررو با استقلال اهمیت زیادی برای این تیم دارد و بازی با گل گهر هم بازی سختی برای قرمزها محسوب می‌شود. پرسپولیس در دور رفت، ۱ -۰  مس کرمان را برد، با استقلال ۲- ۲ مساوی شد، برابر پیکان به تساوی بدون گل رسید، گل گهر را ۰ - ۲ شکست داد و نساجی را هم  ۵- ۱ درهم کوبید.
 
 

بــــرش

اگر نتایج دور رفت تکرار شود
اگر نتایج دیدارهای رفت تکرار شود، استقلال و سپاهان، هشت امتیاز خواهند گرفت و پرسپولیس ۱۱ امتیاز می‌گیرد و می‌تواند عنوان قهرمانی را به دست بیاورد. پرسپولیس ۶۲ امتیازی می‌شود و سپاهان و استقلال هم با ۶۰ امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند اما فوتبال به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست و چیزی که مشخص است، این است که هر سه تیم، پنج فینال حساس پیش رو دارند که می‌تواند در تعیین سرنوشت‌شان بسیار مؤثر باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی