صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

نخستین مسابقه سحرخوانی با تجلیل از محمد معتمدی برگزار شد

توجه و تأملی به حوزه مغفول مانده موسیقی ایران

آیین اختتامیه جشنواره هنری «ماهور» با معرفی برگزیدگان نخستین مسابقه سحرخوانی ایرانیان عصر روز جمعه هجدهم فروردین ماه با حضور غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمد الله یاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا قزوه مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صدا و سیما، علیرضا نادعلی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی سالم مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و تعدادی دیگر از میهمانان از جمله محمد معتمدی، رضا مهدوی، عباس سجادی، همایون رحیمیان، سعید بیابانکی و مدیران عرصه فرهنگ و هنر در تالار رودکی تهران برگزار شد.
سیدمحسن حسینی خواننده و دبیر نخستین مسابقه سحرخوانی ایرانیان در ابتدای این برنامه ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد موسیقایی بیانیه جشنواره را نیز قرائت و از انتشار یک آلبوم ویژه در قالب آثار منتخب این رویداد موسیقایی مذهبی خبر داد.
امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران هم در این برنامه ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقه سحرخوانی بیان کرد: حوزه مناجات خوانی و سحرخوانی از نکات مغفول مانده حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ما بوده که متأسفانه رو به افول و خاموشی گذاشته شد. بنابراین وقتی آقای سمیعی پیشنهاد برگزاری این رویداد را به ما دادند به واسطه حمایت‌های معاونت هنری وزیر فرهنگ و مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد موفق شدیم میزبان دوستان در برگزاری مسابقه سحرخوانی باشیم و امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که این رویه به واسطه همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استمرار پیدا کند.
بخشی از این برنامه اختصاص داشت به معرفی برگزیدگان نخستین مسابقه سحرخوانی ایرانیان و در ادامه نوبت به تجلیل از محمد معتمدی رسید. این خواننده دراین برنامه بیان داشت: با اینکه دل بنده شاد می‌شود که از بنده تقدیر می‌کنید اما ما برای جامعه خودمان کارهای نکرده زیادی داریم که متأسفانه امکاناتش هست اما کارهایش را ندارم. متأسفانه اکوسیستم فرهنگی مان دچار تخریب شده مانند محیط زیستمان. خیلی وقت‌ها هم خواستیم بهره برداری‌های زیادی کنیم اما آن را خشکاندیم. من امید دارم با تزریق امید و کارهای اصیل و ریشه دار، شاخه‌ها به واسطه ریشه‌ها جوانه زند. پس نگذارید این صحنه‌ها خاک بخورد. من هزاربار این حرف‌ها را زده‌ام و متأسفانه هنرمندان هم در حال ترک وطن هستند که باید قدر آنها را بیشتر بدانیم.
 
جستجو
آرشیو تاریخی