صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

تحلیل روانی جنایت

اختلال استرس پس از آسیب و ارتکاب به خشونت

اختلال استرس پس از آسیب و ارتکاب به خشونت

اختلال استرس پس از آسیب، به مجموعه‌ای از علائم گفته می‌شود که در یک فرد پس از تجربه ترومای بزرگ مانند تهدید شدن به مرگ ظاهر می‌شود. اختلال استرس پس از آسیب، همه ابعاد زندگی فرد از جمله، روابط و وضعیت شغلی را به طور منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد.  پژوهش‌ها نشان می‌دهد، این اختلال منجر به افزایش خشونت و پرخاشگری می‌شود. محققان در تلاش برای شناسایی آنچه در اختلال استرس پس از آسیب، افراد با سابقه تروما را به رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت‌آمیز سوق می‌دهد، به یافته‌های جالبی دست یافته‌اند.  در مطالعات انجام شده روی سربازان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب، مشخص شد افسردگی در پرخاشگری افراد مبتلا به PTSD نقش داشته است.  اختلال استرس پس از آسیب باعث می‌شود فرد مانند سابق نتواند از زندگی لذت ببرد، به عبارتی این اختلال منجر به نگاه بدبینانه نسبت به جهان و انسان‌های دیگر در فرد می‌شود.

اختلال استرس پس از آسیب و خشونت نسبت به حیوانات
بدبینی نسبت به دیگران، با لذت نبردن از زندگی، احساس غم و افسردگی همراه است. فرد مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب، به دنبال بدبینی و عواطف منفی خود، بیشتر احتمال دارد نسبت به افراد دیگر و حتی اشیا و حیوانات پرخاشگری نشان دهد.

درمان اختلال استرس پس از آسیب
یکی از مهم‌ترین یافته‌ها در رابطه با علت وقوع اختلال استرس پس از آسیب، این است که فرد پس از تجربه ترومایی سنگین که بقایش را تهدید کرده است، قدرت پردازش شناختی‌اش کم می‌شود و نمی‌تواند اتفاقات را به شیوه درست تحلیل کند. درمان‌های نسبتاً جدید برای اختلال استرس پس از آسیب، با استفاده از برخی روش‌ها سعی می‌کنند، سرعت پردازش اطلاعات را در این افراد افزایش دهند و علائم اختلال را کم کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی