صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

بازتاب

آوینی به «توسعه‌» فارغ از تکنیک‌زدگی می‌اندیشید
دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم و همکار شهید آوینی در مجله فرهنگ و زندگی:
شهید آوینی فکر می‌کرد باید برای غلبه بر این جهان اندیشید؛ برای نفوذ بر این جهان و شناخت حقیقت آن، فکری کرد. نظر او این بود که ما باید در مورد مسأله توسعه فکر کنیم که چه توسعه‌ای می‌خواهیم و چه توسعه‌ای نمی‌خواهیم! توسعه غربی است یا غیرغربی؟ اگر توسعه غیرغربی داریم، مبنای این توسعه چیست؟ از این رو، توسعه یکی از دغدغه‌های همیشگی او بود. کسی که می‌گفت این جهان، جهان تکنیک است، می‌خواست به توسعه‌ای بیندیشد که فارغ از تکنیک‌زدگی و برآمده از عالم اسلامی باشد. (در گفت‌وگو با هفته‌نامه پنجره)
 آوینی انقلاب اسلامی را عصر رستاخیز جهانی می‌دانست
دکتر حسین کچوئیان، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران:
شهید آوینی معتقد است ما در دوران جاهلیتِ ثانویه زندگی می‌کنیم و مظهر تامّ و تمام جاهلیت ثانویه، غرب و تجدد است. در تقسیم‌بندی‌های او، رنسانس، آغاز جاهلیت ثانویه و انقلاب‌اسلامی عصر رستاخیز جهانی و در واقع شروع تحقق انتظار امامت است. انتظار امامت یعنی ما همیشه منتظر باشیم که این اتفاق بیفتد ولی بسته به اینکه چه درکی از زمانه داشته باشیم، این انتظار در ما شکل‌های مختلفی پیدا خواهد کرد. (در نشست غرب‌شناسی سید مرتضی آوینی)
 آوینی، آغازگر عصر جدیدی در فهم نظریه‌ تمدن اسلامی شد
دکتر وحید یامین‌پور، دبیر شورای عالی جوانان و نویسنده کتاب «ماجرای فکر آوینی»:
نمی‌خواهم در نقش آوینی اغراق کنم و بگویم نظریه‌پردازی است که یک منظومه‌ فکری برای تمدن اسلامی درست کرده است؛ آوینی اگر وقت داشت شاید ۳۰ سال بعد این کار را می‌کرد. دغدغه فکری آوینی اسلام امریکایی، لیبرالیسم، سیطره‌ِ‌ پوزیتیویسم و از این دست مسائل بود و از این عبور کرد و آغازگر عصر جدیدی در فهم نظریه‌ تمدن اسلامی شد. (در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر)
 آوینی منتقد تهی کردن جامعه از خصایص انقلابی بود
دکتر سجاد صفارهرندی،  رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی:
شهید آوینی فرزند زمانه خود بود و دائماً نسبتش را با مسائل تعیین می‌کرد. شاید مهمترین واقعیت آن ‌سال‌ها این بود که اراده و خواستی وجود داشت که حقیقت و اصالت انقلاب را انکار کرده و زیر سؤال ببرند که مابه‌ازای آن در سیاست، فرهنگ و رسانه وجود داشت. خصوصاً آن جنبه رسانه‌ای شهیدآوینی در قالب سردبیر ماهنامه سوره در خط‌ مقدم مبارزه با چنین ایده‌ای بود. سید مرتضی درحال مبارزه با ایده روزمره‌سازی و تهی‌کردن جامعه از خصایص و ویژگی‌های انقلابی بود. (در گفت‌وگو با پایگاه مطالعاتی- تحلیلی فرهنگ سدید)
 آوینی هنر حقیقی را «هنر متعهد به ولایت الهی» می‌دانست
شهریار زرشناس، از نویسندگان ماهنامه سوره در دوران سردبیری شهید آوینی:
از نظر شهید آوینی، هنر ذاتاً متعهد است یا متعهد به امر الهی یا متعهد به امر شیطانی! اما بالاخره متعهد است. در اندیشه او، اصولاً هنر برای هنر وجود ندارد و یک شعار دروغین است. آوینی، هنر حقیقی را هنر متعهد به ولایت الهی می‌دانست و مسأله ولایت در نگاهش به عالم، محوری بود؛ به تعبیری، هنر را شأنی از شئون وجوبی انسان و در ارتباط با ولایت می‌دید. (در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس)
 
جستجو
آرشیو تاریخی