صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

با حضور انبوه هنرمندان صورت گرفت

بدرقه کیومرث پوراحمد به خانه ابدی

« شکوه زحمات کیومرث پوراحمد برای ایران را با نقطه‌ای که خودش برای پایان زندگی انتخاب کرد، خراب نکنیم. من وصیت او را خوانده‌ام. هیچ حرف سیاسی و نکته بدی در آن وجود ندارد.» این عبارات که بخشی از صحبت‌های حبیب احمدزاده نویسنده و از دوستان صمیمی زنده‌یاد کیومرث پوراحمد است را شاید بتوان فصل‌الخطاب حواشی و اظهارنظرهایی دانست که پس از مرگ این فیلمساز در فضای مجازی ایجاد شده است. طی دو روز گذشته و با انتشار خبر درگذشت کیومرث پوراحمد موجی از نیت‌خوانی برای تصمیم او در فضای مجازی ایجاد شد. حبیب احمدزاده از دوستان صمیمی پوراحمد که فعالیت‌ها و مراودت‌هایی در موزه صلح نیز با او داشته، در سخنانی ضمن بیان این عبارات در مراسم تشییع این فیلمساز برای پایان دادن به این حواشی، در درخواست خود یک هشدار ضمنی هم داد: «کیومرث تمام شد. پس بگذاریم خانواده او زندگی کنند. بلایی که سر خانواده تختی آوردیم، سر خانواده پوراحمد نیاوریم.»
آدمِ دل، آدمِ سیاست نمی‌شود
در مراسم خاکسپاری کیومرث پوراحمد که طبق خواسته خانواده‌اش روز جمعه 18 فروردین‌ماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد، حبیب احمدزاده که یکی از سخنرانان این مراسم بود، سخنانش را با این عبارات آغاز کرد: « کیومرث پوراحمد آدمِ دل بود و آدمِ دل آدمِ سیاست نمی‌شود. پس هر کسی که می‌خواهد او را به این سو و آن سو بکشاند، بداند که کیومرث پوراحمد نه دل به بلاهت داخلی و نه به خباثت خارجی می‌داد. اتفاقاً دلیل رفاقت منِ جبهه‌ای با او بر سر ایرانی بودن کیومرث بود. من و او قبل از اینکه بخواهیم در مورد نظرات و اختلافات‌مان با هم صحبت کنیم ابتدا خود را یک ایرانی می‌دانستیم. او همواره دغدغه ایرانی بودن داشت که اگر این دغدغه در او وجود نداشت همه آنچه درباره آن صحبت می‌کنم، کشک است.» این نویسنده در بخشی از صحبت‌هایش با تأکید بر حفظ حرمت خانواده پوراحمد افزود: « تلاش کنیم در فضای مجازی، او را نابود نکنند. بدانید برخی از حرف‌هایی که این روزها در فضای مجازی به همراه چند عکس منتشر می‌شود به معنای واقعی کلمه، جنایت است.»
به نفع مردم امیدآفرینی کنیم
در این مراسم که اجرای آن را کوروش سلیمانی برعهده داشت، مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما با این عبارات زنده‌یاد پوراحمد را توصیف کرد: « او هنرمندی تمام‌عیار بود که صداقت، شجاعت و جسارت کم‌نظیری داشت و گرچه آدم نازک دلی بود و در گاهی اوقات آسمان خودش همچون ابر بهار می‌شد اما بلافاصله این آسمان دوباره آفتابی می‌شد.» او با درخواست نمایش «قصه‌های مجید» در مراکز آموزشی کشور، دربخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: « امیدوارم این اتفاق باعث شود تا به خودمان بیاییم و اختلافات را نه تنها وسیله نابودی خودمان نکنیم بلکه آن را وسیله ساختن کنیم و در این مسیر با گفت وگو، شکاف را کم کنیم و به نفع مردم امیدآفرینی کنیم.»
دل نگران چیزهایی باشیم که کیومرث دغدغه آن را داشت
در ادامه منوچهر شاهسواری که پس از صحبت‌های جهانبخش سلطانی،‌ محمدرضا عرب، کیانوش عیاری و حبیب احمدزاده، روی سن حاضر شده بود در سخنانی با تأیید صحبت‌های حبیب احمدزاده گفت:‌ « از شما می‌خواهم تا به آنچه که حبیب احمدزاده گفت بیشتر توجه کنید. بهتر است این روزها دل نگران چیزهایی باشیم که کیومرث دغدغه آن را داشت؛ مسائلی چون زبان، ادبیات و سینما.»
محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان به اظهارنظرهای متفاوتی که درباره علت خودکشی پوراحمد در فضای مجازی شکل گرفته، اشاره کرد و در نهایت با تأیید صحبت‌های حبیب احمدزاده گفت: « باید خویشتنداری بیشتری داشت و در عین حال باید از هنرمندان بخصوص پیشکسوتان مراقبت کرد. این مراقبت‌ها هم فقط مالی نیست. مراقبت معنی سانسور هم ندارد که این روزها از طریق افرادی باب شده که باید بیشتر مراقبت کنیم. آنچه منظور من از مراقبت است، این که خانواده سینما باید بیشتر از خودش مواظبت کند. ما باید بیشتر دقت داشته باشیم و امیدوار باشیم که این اتفاقات عجیب دیگر تکرار نشود.»
صحبت‌های همسر، دختر و برادر زنده‌یاد کیومرث پوراحمد بخش پایانی این مراسم بود. 

جستجو
آرشیو تاریخی