صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

بهبود بازار سهام در پی تصمیمات بلندمدت

اگر سیاست‌های ناگهانی ایجاد نااطمینانی نکند، بازار سرمایه می‌تواند جایگاه بهتری نسبت به گذشته داشته باشد

با شروع معاملات بازار سرمایه در سال جدید شاهد روند صعودی در قیمت‌ها بودیم و شاخص کل توانست از سقف سال 99 فراتر رود. هر چند پیش از ورود به سال جدید اغلب کارشناسان معتقد بودند که بازار سرمایه در ابتدای سال جدید عقب‌ماندگی‌های پیشین را جبران خواهد کرد و روند صعودی آن پیشتر نیز انتظار می‌رفت. با وجود این، چگونگی ادامه روند بازار و چشم‌انداز کلی آن در سال 1402 برای سرمایه‌گذاران می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
در این راستا، علی اصولیان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه ایران در خصوص چشم‌انداز بازار سرمایه در سال‌جاری، گفت: بازار سرمایه در ایران بستر بسیار تأثیرپذیری از شرایط کلان اقتصادی و سیاسی است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن وضعیت کلی کشور در مورد آینده آن تصمیم‌گیری کرد. آنچه در روزهای اخیر مشاهده شده است نشان می‌دهد بازار سرمایه قسمت قابل توجهی از عقب‌ماندگی خود را جبران کرده است اما برای ادامه این روند باید شاخص‌های کلان اقتصادی و سیاسی را در نظر گرفت. وی ادامه داد: آنچه در حال حاضر با درنظر گرفتن سیاست‌ها و جایگاه کنونی کشور در عرصه بین‌المللی انتظار می‌رود، از نگاه بنده در سال‌جاری، در صورتی که عناصر تصمیم‌گیر اقدام به اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های ناگهانی و اصطلاحاً یک‌شبه نکنند و با این چنین تصمیماتی بازار را دچار ابهامات پیش‌بینی نشده و شوک‌های غیرمتعارف نسازند، بازار سهام می‌تواند جایگاه بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه همچنین در مورد وضعیت بازار سهام در کنار بازارهای رقیب گفت: تحولات اخیر در بازارهای رقیب بسیار مشهود بوده است و همچنین نرخ‌هایی که در این بازار‌ها بخصوص بازار ارز شکل می‌گیرد می‌تواند بر بازار سرمایه نیز بسیار اثرگذار باشد و جایگاه آن را نیز تغییر دهد. 
اصولیان افزود: در این رابطه، تصور من این است در کنار بازارهای رقیب، بازار سرمایه به سبب اتفاقاتی که در سال 99 با آن مواجه شد، نوعی ترس از تکرار آن واقعه را در میان برخی افرادی که می‌خواهند به این بازار ورود کنند نیز ایجاد کرده است. از این‌رو، بازار سرمایه را نیازمند نوعی از ریسک‌پذیری برای این افراد کرده و در صورتی که اطمینان‌سازی در این خصوص صورت نگیرد، حتی می‌تواند مانع رشدهای چشمگیر این بازار شود و حتی منجر به این شود که این بازار از بازارهای رقیب نظیر مسکن و... کندتر پیش برود.
وی همچنین در خصوص تحولات اخیر بین‌المللی، بخصوص توافق ایران و عربستان بیان داشت: این تحولات و توافق صورت گرفته اخیر، در مجموع بر بستر اقتصادی کشور تأثیرات مثبتی داشت که بازار سرمایه هم از این اثر مثبت بی‌نصیب نبود.
اصولیان افزود: یکی از بحران‌های مهمی که در حال حاضر بر شرایط اقتصادی کشور سایه افکنده است، موضوع تحریم‌ها و ابهاماتی است که در خصوص احیای توافقات هسته‌ای مطرح است. توافق ایران و عربستان می‌تواند از فشارهای عربستان و سنگ‌اندازی‌های منطقه‌ای در زمینه توافقات هسته‌ای بکاهد و تا حدودی دست ایران را برای مذاکرات نیز بازتر کرده که در نهایت برای وضعیت اقتصادی کشور و بخصوص بازار سرمایه بسیار مفید خواهد بود.  این کارشناس بازار سرمایه در پایان برای بهبود بازار پیشنهاد کرد: با توجه به آنکه اکنون همه چیز در کشورمان به موضوع اقتصاد گره خورده است، تصمیم‌گیرندگان اقتصادی سعی در این داشته باشند که در سیاست‌های پیش‌رو همه پارامترها را در نظر بگیرند. چیزی که در گذشته مشاهده کرده‌ایم نشان می‌داد اغلب تصمیمات مأخوذه در مدت زمان بسیار کوتاه مدت برای بازار سرمایه جالب به نظر می‌آمدند و در بلند مدت اساساً تصمیمات مناسبی نبودند. لذا بهتر است تصمیمات بلندمدتی در جهت ایجاد امنیت روانی در بازار سرمایه گرفته شود و در این رابطه پیشنهاد من به عناصر تصمیم گیر در این حوزه، یک رویکرد گذشته نگر جهت اتخاذ سیاست‌ها است.

جستجو
آرشیو تاریخی