صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

اجرای مالیات بر عایدی سرمایه همچنان در انتظار تصمیم مجلسی‌ها

تأخیر در بررسی و تصویب آن انتقادات زیادی را به نمایندگان مجلس وارد کرده است

طرح مالیات برعایدی سرمایه (مالیات بر سوداگری) یکی از طرح‌های مهم در دستور کار مجلس و دولت است که این روزها از طرف سرمایه‌گذاران بازارهای مالی با دقت و حساسیت زیادی دنبال می‌شود. این طرح که اهدافی چون کاهش تقاضای سوداگری در بازارهای مالی و کالایی (ارز، طلا، خودرو و مسکن)، افزایش عدالت مالیاتی، افزایش درآمدهای دولت و انتقال سرمایه به بازارهای تولیدی را دنبال می‌کند، در حال حاضر به عنوان یکی از عوامل تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای جابه‌جایی سرمایه در بازارها شناخته می‌شود.  در این خصوص کارشناسان بازارهای مالی با استناد به مواردی چون ماده 12 که افراد و کالاهای مشمول مالیات بر عایدی سرمایه را مشخص می‌کند و با توجه به محاسبه نرخ صفر مالیات بر عایدی سرمایه در بازار سهام که در ادامه از طرف نمایندگان مجلس به طرح اضافه شد، اظهار می‌دارند؛ از آنجایی که در این طرح کمترین هزینه به سرمایه‌گذاران بازار سهام تحمیل خواهد شد، می‌توان انتظار داشت بیشترین انتقال پول نیز از سایر بازارهای مالی به این بازار صورت پذیرد. همچنین براساس آنچه که در پیشبرد این طرح طی دو سال گذشته پیگیری شده است، سیاستگذاران بیشترین توجه خود را به سرکوب سوداگری در بازارهای طلا، ارز و خودرو معطوف کرده‌اند و به نظر می‌رسد پس از تصویب این قانون، پول‌هایی که در این بازارها فعالیت می‌کنند، بیشترین مجازات را متحمل شوند.
 
جمع‌بندی طرح مالیات بر سوداگری در آینده نزدیک ‌
هرچند که این طرح بیش از 2 سال است که در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده و تأخیر در بررسی و تصویب آن انتقادات زیادی را به نمایندگان مجلس وارد کرده است، اما به نظر می‌رسد این طرح به مراحل پایانی خود نزدیک شده و بزودی به صحن علنی مجلس می‌رود تا تصمیم‌گیری نهایی درخصوص آن انجام پذیرد. حرکت لاک‌پشتی مجلسیان در بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه و تأخیر بیش از حد آنها با وجود تقاضای چند باره مدیران اقتصادی دولت برای در اولویت قرار دادن بررسی این طرح، انتظارات را از مجلسیان بالا برده و انتظار می‌رود در مجموع طرح جامعی از طرف مجلس ارائه شود که بتواند در جهت اهدافی که برای آن در نظر گرفته‌اند، بیشترین کارایی را ایجاد کند. با این همه، آن گونه که مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشته است، «تنها پنج ماده دیگر از این طرح باید در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار بگیرد و امیدواریم در هفته جاری طرح مالیات بر سوداگری جمع‌بندی شده و پس از بارگذاری به صحن مجلس ارسال شود.»
شاید بتوان مهم‌ترین مزیت این طرح را جلوگیری از پول بازی برخی افراد و کاهش انگیزه خرید دارایی‌ها برای  تأثیر بر قیمت‌ها دانست. موضوعی که از نظر اکثریت  کارشناسان اقتصادی به عنوان یک عامل مخرب در اقتصاد کشورها عمل می‌کند و جوامع برای برخورداری از یک اقتصاد توسعه یافته، باید در جهت کاهش انگیزه‌های سوداگری در بازارها اقدام نمایند.

جستجو
آرشیو تاریخی