صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و شش - ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و شش - ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۷

تحویل اولین خودروهای وارداتی در هفته آینده

عرضه خودروهای وارداتی طبق برنامه در حال انجام است

هفته آینده  تعدادی از خودروهای وارداتی به متقاضیان تحویل داده می‌شود؛ بر اساس برنامه دولت و آنچه که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ دیده شده، هدفگذاری برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰۰ هزار دستگاه است که البته این عدد علاوه بر مازاد ۱۰۰ هزار خودرویی که بنا بود در سال ۱۴۰۱ وارد شود هنوز مراحل آن در حال انجام است. از سال گذشته روند واردات خودرو در راستای 8 فرمان ابلاغی رئیس جمهور آغاز شد و قرار است در سال جاری هم ادامه پیدا کند. بدین جهت در روزهای آتی و با ورود اولین خودروهای خارجی به بازار، شاهد تأثیرگذاری آن در بازار خواهیم بود. پیش‌بینی کارشناسان بر این است که نباید انتظار داشت کاهش قیمت‌ها اتفاق بیفتد. چرا که حجم خودروهای وارداتی با توجه به حجم تقاضا بسیار کمتر است، اما اگر این روند ادامه‌دار باشد و واردکنندگان با سرعت بیشتری ثبت سفارش خودروها را انجام دهند، می‌توان امیدوار بود که با نرخ ارز فعلی، قیمت خودروهای وارداتی کاهشی شود.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اولین سری خودروهای وارداتی به احتمال بسیار زیاد در هفته آینده تحویل داده خواهد شد.
امید قالیباف اظهار کرد: تاکنون ۱۱۰۸ خودرو وارد و عرضه شده که از این تعداد بیش از ۴۰۰ دستگاه، چانگان بوده و احتمالاً هفته آینده دعوتنامه‌های آن‌ها برای مشتریان ارسال خواهد شد که وارد مرحله تکمیل وجه می‌شوند و می‌توانند خودروی خود را تحویل بگیرند.
او با تأکید بر اینکه عرضه خودروهای وارداتی طبق برنامه در حال انجام است و روال خود را در سامانه طی می‌کند، اعلام کرد: هفته آینده، در ادامه‌ عرضه‌ خودروهای وارداتی، حدود ۳۰۰ دستگاه هیوندای النترا عرضه خواهد شد؛ البته عرضه‌های سنگین‌تر (تعداد بالاتر) در مدل‌های متنوع‌تر، تقریباً از خرداد ماه آغاز می‌شود. 
او افزود: خودروهای وارداتی در چند وضعیت ممکن است وجود داشته باشند، یا از کشتی در حال بارگیری هستند، یا در راه‌اند، یا ترخیص شده و در گمرکات‌اند یا در خط تولید هستند؛ بنابراین خودروهای وارداتی در یکی از این مراحل، فرایند واردات برای رسیدن به کشور را طی می‌کنند. 
چندی پیش مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه امیدواریم این بازار در سال ۱۴۰۲ ثبات بیشتری داشته باشد، تصریح کرد: بر اساس برنامه دولت و آنچه که در لایحه بودجه پیش‌بینی شده، واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ دو برابر آن چیزی است که قرار بود در سال ۱۴۰۱ محقق شود. از آنجا که دولت واردات خودرو را در سال ۱۴۰۱ دیر شروع کرد، نتوانست هدف واردات ۱۰۰ هزار خودرو را محقق کند اما هم مابقی هدفگذاری سال ۱۴۰۱ و هم دو برابر آن یعنی حدود ۲۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۲ وارد خواهد شد.
زمانی که سران قوا با واردات دوباره خودرو پیرو 8 فرمان رئیس جمهور موافقت کردند، به سرعت زیرساخت‌های آن فراهم شد. از همین رو قرار شد خودروهای خارجی با قیمت کمتر از 20 هزار یورو وارد کشور شود تا مزیت واردات خودرو تنها به ثروتمندان کشور نرسد و سایر قشرهای جامعه هم بتوانند خودروی خارجی خریداری کنند. بدین جهت اولین محموله خودروهای وارداتی شامل ۲۲ خودرو از شش نمونه محصولات کیا ازجمله سراتو، ریو،  پیکانتو،  پگاس،  سونت واسپورتیج،  پس از پنج سال توقف، سوم دی ماه سال گذشته وارد کشور شد.
قرار بود خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه شود اما این تصمیم با نظر شورای رقابت و  بورس کالا تغییر کرد؛ توضیح بورس کالا بر این بود که از آنجا که احتمال دارد خودروها با تأخیر به دست مردم برسد، فروش خودروهای خارجی از این طریق تنها بر قیمت‌ها می‌افزاید. بدین جهت سامانه یکپارچه تخصیص خودروها جایگزین عرضه در بورس کالا شد. اما برای آنکه درخواست‌ها واقعی ثبت شود و برخی‌ها تنها برای آزمون شانس خود ثبت‌نام انجام ندهند، قرار شد حساب وکالتی تعریف و 500 میلیون تومان بلوکه شود. لذا متقاضیان پس از تعریف حساب وکالتی، پول یادشده را واریز کرده و سپس برای ثبت‌نام خودروها اقدام کردند.
از این رو قرعه‌کشی نوبت‌دهی ٢١ اسفند ماه برای تعیین زمان تحویل حدود ١٢٠ هزار متقاضی ثبت‌نام کرده انجام شد؛ بدین ترتیب وزارت صمت تمام تلاش خود را کرد تا اولین عرضه خودروهای وارداتی را در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ انجام دهد که این اتفاق هم افتاد و روز ٢٨ اسفند ماه ١۴٠١،   وزارت صنعت، معدن و تجارت اولین نوبت خودروهای وارداتی را در سامانه aleauto.ir برای فروش عرضه کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی