در گفت‌وگو با آهنگساز باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون مطرح شد

سعید ذهنی: شاهد اجرای کنسرت موسیقی تئاتر خواهیم بود

سعید ذهنی، آهنگساز باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: «طی جلساتی که با مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیران سالن‌ها داشته‌ایم، توافقاتی کرده‌ایم که در آینده هرماه شاهد اجرای کنسرت موسیقی تئاتر باشیم.»
این آهنگساز و رئیس ‌هیأت‌مدیره انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر، طی سال‌ها فعالیت هنری‌اش، موسیقی نمایش‌هایی چون «دایره گچی قفقازی»، «شمس»، «خورشید کاروان»، «مجلس سیاوش‌خوانی»، «ضیافت شیطان»، «پنجره فولاد»، «لیلی و مجنون»، «تاج‌محل»، «پنجره‌ها»، «زکریای رازی»، «رستاخیز عشق» و «بیژن و منیژه» و... را ساخته است.
او درخصوص اینکه حال‌وروز موسیقی تئاتر این روزها چگونه است، به «ایران تئاتر» گفت: «زمانی که بخواهیم به این پرسش جواب بدهیم باید ببینیم حال‌وروز تئاتر کشور چگونه است. در دوره‌ای بیماری کرونا در کشور به‌صورت گسترده انتشار یافته بود. بعدازآن نیز شاهد اتفاقاتی در کشور بودیم که بسیار باعث رنجش خاطر همگان شد؛ که همه این موارد منجر به تعطیلی و توقف تئاتر شد.»
او ادامه داد: «الان نمی‌توانم بگویم شرایط خوبی است، اما دوباره فعالیت‌ها از سر گرفته شده و بعضی چهره‌های تئاتری دوباره به خانه اول‌شان بازگشته‌اند؛ اما اگر سیاستگذاران فرهنگی اجازه دهند هنرمندان در چهارچوب فضای ذهنی خود گام بردارند و جلو بروند، اتفاقات خیلی بهتری در تئاتر ایران رخ می‌دهد؛ اما اگر محدودیت‌ها زیاد شود، واقعاً به‌سختی می‌شود کار کرد.»
ذهنی افزود: «بحث‌هایی هست که می‌گویند کار نکنید یا کار بکنید؛ شغل ما تئاتر است، با وجود هر اتفاق و هرگونه رخدادی در همه جوامع، مردم به کارشان ادامه می‌دهند.»
سعید ذهنی در ادامه این گفت‌وگو درباره موسیقی تئاتر و وضعیتش گفت: «باید منتظر باشیم تا تئاترها جانی دوباره بگیرند و گشایشی در سیاستگذاری تئاتر انجام شود تا هنرمندان ترغیب به کار کردن شوند تا موسیقی تئاتر هم حال ‌و روزش بهتر شود.»
این آهنگساز در ادامه افزود: «هم خانه تئاتر و هم انجمن صنفی موسیقی تئاتر همواره پیگیر وضعیت و حامی هنرمندان موسیقی بوده و هستند. طی جلساتی که با مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیران سالن‌ها داشته‌ایم، توافقاتی کرده‌ایم که هر ماه شاهد اجرای کنسرت موسیقی تئاتر باشیم تا بازار کار برای نوازندگان، خوانندگان و هنرمندان موسیقی تئاتر باشد؛ این کار باعث می‌شود مخاطب تئاتر با موسیقی تئاتر بیشتر آشنا شود و موسیقی‌های نمایش‌های فاخر که ساخته شده دوباره اجرا شود و یادآور روزهای خوب تئاتر برای همگان شود.»
 ذهنی همچنین گفت: «ما توافقاتی هم با مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرکل دفتر موسیقی نیز داشتیم تا از موسیقی تئاتر هم حمایت شود. همه این کارها در حال پیگیری بود اما با اتفاقاتی که در جامعه رخ داد این کار نیز توقف یافت.»
سعید ذهنی از آرزویش در سال 1402 گفت: «آرزویم این است که آزادی، آسایش و آرامش برای اهالی تئاتر و مردم شریف ایران تحقق پیدا کند.»
 او افزود: «این‌طور بگویم بهتر است، آیا در سال 1402 هنرمندان موسیقی همراه با سازهایشان می‌توانند حضور پیدا کنند و نمایش داده شوند؟ چه اشکالی دارد که پیشکسوت موسیقی ما با سازش در تلویزیون حضور پیدا کند؛ امیدوارم گشایش و دید باز نسبت به هنرمندان بیشتر شود.»
جستجو
آرشیو تاریخی