تب و تاب فیلم‌ها برای قرار گرفتن در اکران عیدفطر

فرهنگی/ در شرایطی که ماه رمضان به نیمه نرسیده اما اخبار حوزه اکران سینماها علاوه بر فروش قابل قبول فیلم‌های روی پرده در نوروز، معطوف به اکران عید فطر است. تقاضای بالای اکران عید فطر، مدت‌ها پیش از فرارسیدن ماه رمضان و حتی پیش از روشن شدن تکلیف اکران نوروز در صحبت‌های مدیران مربوطه مطرح بود. از اعضای شورای صنفی نمایش تا مدیران مرتبط با حوزه نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در صحبت‌هایشان درباره اکران نوروز، به‌صورت ضمنی به بی‌میلی صاحبان آثار به اکران فیلم‌هایشان در ایام نوروز به خاطر همزمانی با ماه رمضان و تمایل آنها به اکران عیدفطر اشاره داشتند. این انتظار برای اکران عید فطر که از ایام طلایی اکران هر ساله سینماست را می‌شد در صحبت‌های صاحبان فیلم‌های پشت خط اکران هم دریافت کرد. حسین دارابی که سال گذشته فیلم «هناس» را روی پرده اکران داشت، از جمله فیلمسازانی است که در همان ایام از تمایل به اکران فیلم از بند توقیف رها شده‌اش در اکران عید فطر گفته است. او با اشاره به برطرف شدن مشکل نمایش فیلم «مصلحت» با همکاری قوه قضائیه اظهار امیدواری کرده که این فیلم در ترکیب اکران عید فطر قرار بگیرد.
حالا با فروش امیدوارکننده سینماها در نوروز، تب و تاب صاحبان فیلم‌ها برای رساندن آثارشان به چرخه اکران بیشتر شده است. پخش‌کننده فیلم‌های «غریب» و «خط استوا» با خوب ارزیابی کردن اکران نوروزی سینماها خبر داده که در تدارک اکران فیلم «سه کام حبس» برای نوبت اکران عید فطر است. سعید خانی با اعلام این خبر به ایسنا با اشاره به جان گرفتن گیشه در ایام نوروز از لزوم توجه به چیدمان اکران گفته و به شورای پروانه ساخت توصیه کرده که دقت کنند مردم چه چیزهایی را دوست دارند و فقط به فیلم‌هایی که خودشان دوست دارند، پروانه ساخت ندهند. «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور که در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، از جمله فیلم‌هایی است که مشکل نمایش آن در سال گذشته برطرف شد. در این فیلم اجتماعی پریناز ایزدیار، محسن تنابنده و سمیرا حسن‌پور بازیگران اصلی هستند.
«شماره ۱۰» به نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری که در جشنواره فجر سال گذشته رونمایی شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای مجید صالحی به همراه داشته باشد از دیگر فیلم‌هایی است که سازندگان آن از اولویت اکران برای عید فطر گفته بودند. ابراهیم اصغری پس از نمایش پرحرف و حدیث این فیلم از تلویزیون در ایام نوروز، در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود باز هم از تدارک برای اکران این فیلم همزمان با عید فطر گفته و از مخاطبانی که این فیلم را در نوروز از تلویزیون تماشا کرده‌اند دعوت کرده تا نسخه بدون سانسور و باکیفیت آن را در سالن سینماها ببینند.
تاکنون اخبار رسمی از سوی شورای صنفی نمایش درباره فیلم‌های متقاضی اکران عید فطر منتشر نشده و آن طور که مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی پیش از این تأکید کرده تقاضا برای اکران عید فطر متنوع و زیاد است و شورای صنفی در اولین جلسه پس از عید در خصوص نحوه چینش و ترکیب‌بندی این آثار بحث و بررسی و به تصمیم نهایی خواهد رسید. با وجود اخباری که از تقاضای بالای فیلم‌ها برای اکران عید فطر شنیده می‌شود در عین حال این انتظار وجود دارد که چینش مناسب و تنوع مضامین در اکران مورد توجه قرار بگیرد تا روند افزایش متوسط مخاطبان حفظ شود.
 
جستجو
آرشیو تاریخی