صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۹

عدم افزایش قیمت کودهای یارانه‌ای در سال 1402

وزارت جهاد کشاورزی همواره تلاش کرده تا کودهای با کیفیت را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد

نفیسه امامی
خبرنگار

  
یکی از محوری‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم حرکت به سمت خودکفایی و تولید بود و در این مسیر تلاش کرده است با طرح‌هایی همچون کشاورزی قراردادی و اجرای الگوی کشت از کشاورزان حمایت کند. تأمین کود و بیمه محصولات کشاورزی از موارد مهم اجرای کشت قراردادی است. این در حالی است که قیمت جهانی کود چند برابر شد و بار سنگین مالی زیادی را بر دوش وزارت جهاد کشاورزی تحمیل کرد، اما با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی این وزارتخانه کود یارانه‌ای به میزان کافی تأمین گردید.

توزیع 2/3 میلیون تن کود برای اولین بار
وزارت جهاد کشاورزی سال قبل برای اولین بار ۳.۲ میلیون تن کود فسفاته و پتاسه بین کشاورزان توزیع کرد که باعث رشد در تولید شد. تا پیش از این هیچ سالی بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کود برای بخش زراعی توزیع نشده بود.

کودهای یارانه‌ای استانداردهای جهانی را داراست
علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره کیفیت کودهای یارانه‌ای گفت: برخلاف آنچه که عده‌ای کیفیت کودهای یارانه‌ای را پایین و غیرقابل قبول می‌دانند، کیفیت پایین کودها را به طور قطع تکذیب می‌کنم ضمن اینکه بهترین کودهای مورد استفاده توسط کشاورزان کودهای یارانه‌ای است. وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی همواره تلاش کرده تا کودهای با کیفیت را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد اما اگر عده‌ای از کیفیت بخشی از آنها ناراضی هستند، کودهایی هستند که در بخش خصوصی تهیه شده است. کودهای بی‌کیفیت شامل کودهایی می‌شود که در کارگاه‌های غیراستاندارد تولید شده‌اند و به طور قاچاقی تولید می‌شوند. معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کودهایی که توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی توزیع می‌شود استانداردهای جهانی را دارا هستند. کودهای اوره، فسفاته و پتاسه بین کشاورزان توزیع شده است و هیچ کدام از آنها دارای مشکل نیستند. چنانچه کشاورزی از کیفیت پایین کودهای یارانه‌ای نارضایتی داشت می‌تواند آن را اعلام کند. کودهای یارانه‌ای مورد نیاز کشور سالانه بین ۴ تا ۴.۵ میلیون تن برآورد می‌شود و طبق اعلام حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، برنامه‌ای برای افزایش قیمت کودهای یارانه‌ای در سال ۱۴۰۲ وجود ندارد ضمن اینکه در سال 1401 نیز قیمت کودهای یارانه‌ای نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه قیمت‌ها به طور میانگین 45 درصد هم کاهش یافت. رسولی تأکید کرده است نخستین پروژه کشت قراردادی گندم در سال گذشته توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران در سطح 250 هزار هکتار اجرا شد و 100 درصد کودهای فسفاته و پتاسه مورد نیاز آن پروژه به میزان 70 هزار تن تأمین شد. در دومین پروژه کشت قراردادی گندم با سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز تمام نیازهای کود ازته، فسفاته و پتاسه بالغ بر 12 هزار تن از سوی این شرکت تأمین شد. 

جستجو
آرشیو تاریخی