صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۴

اخبار

درخواست سازمان ملل برای بازگشایی گذرگاه لاچین
شماری از کارشناسان سازمان ملل با صدور بیانیه ای از دولت جمهوری آذربایجان خواستند تا اقدام فوری برای از سرگیری تردد ایمن از طریق جاده لاچین را اتخاذ کند. تارنمای خبری ارمنستان نیوز گزارش داد، 5 کارشناس حقوق بشر سازمان ملل معتقدند گذرگاه لاچین تنها راه ارتباط ارمنستان و منطقه قره باغ است و اهمیت انسانی دارد. محاصره این کریدور باعث اختلال در تأمین غذا، دارو، سوخت و سایر کالاهای ضروری برای حدود 120 هزار ساکن قره باغ شده است. وضعیت بشردوستانه نیز به دلیل اختلال های متناوب در تأمین گاز طبیعی که فعالیت مراکز درمانی را نیز مختل کرده، وخیم تر شده است. مؤسسات آموزشی نیز کار خود را متوقف کرده‌اند.

 

روسیه تهدید اتمی نیست
واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل اعلام کرد مسکو هیچ کسی را با سلاح اتمی تهدید نمی کند و اتهامات وارد شده به این کشور تبلیغات غربی است. به گزارش تاس، وی گفت: «درباره جنگ اتمی نیز باید بگویم که دست کم ما خواهان چنین جنگی نیستیم. ما با سلاح اتمی کسی را تهدید نمی کنیم. در واقع مدت ها است که دائم تأکید داریم دکترین نظامی ما استفاده از سلاح اتمی نیست.»

 

هلاکت دو نفر از رهبران القاعده و داعش
فرماندهی مرکز امریکا (سنتکام) مدعی شد یکی از سران ارشد داعش در عملیات نظامی اخیر امریکا در سوریه کشته شده است. به گزارش العالم در بیانیه سنتکام آمده است، خالد عید احمد الجبوری، مسئول طراحی حملات داعش در اروپا بود و ساختار رهبری این گروه تروریستی را توسعه داد. بنا به اعلام منابع محلی در عملیات پهپادی وابسته به ائتلاف امریکا، خالد عبدالله الخلیف، از رهبران گروه حراس الدین از گروه های حامی القاعده نیز کشته شده است. این فرد به تازگی از دیرالزور وارد ادلب شده بود. طبق گزارش سازمان ملل، تهدید داعش و وابستگان آن برای صلح و امنیت بین‌المللی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بالا بود و مناطق درگیری که در آن حضور دارد، افزایش یافته است.

جستجو
آرشیو تاریخی