صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۴

پس از ماه‌ها سنگ‌اندازی آنکارا برای هلسینکی رخ داد

فنلاند سی و یکمین عضو ناتو شد

فنلاند پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و گذر از هفت خوان ترکیه برای برداشتن موانع عضویتش در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، دیروز به طور رسمی سی و یکمین عضو این پیمان نظامی و دفاعی شد.
به گزارش یورونیوز، ینس استولتنبرگ با اشاره به اهتزاز پرچم فنلاند در مقر ناتو گفت: «روند الحاق فنلاند به ناتو سریع‌ترین روند ممکن در تاریخ اخیر پیمان آتلانتیک شمالی بوده است.»
این اتفاق در حالی از سوی دبیرکل ناتو اعلام شد که همچنان وضعیت درخواست سوئد برای عضویت در این سازمان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با توجه به حواشی به‌ وجود آمده و توهین یک سوئدی افراطی به مسلمانان، مشخص نیست ترکیه راضی به این توافق شود.
استولتنبرگ اما همچنان امیدوار است و به خبرنگاران گفت: «اطمینان دارم سوئد نیز به عضویت ناتو درخواهد آمد. برای ناتو و برای من، اولویت اصلی این است که اطمینان حاصل کنیم چنین امری در سریع‌ترین زمان ممکن اتفاق بیفتد.»
فنلاند و سوئد در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از ماه مه سال گذشته میلادی درخواست خود را برای عضویت دائم در پیمان آتلانتیک شمالی مطرح کرده بودند که در طول ماه‌های اخیر این درخواست‌ها با شروط ترکیه با بن‌بست روبه‌رو شده بود.

نظامی‌سازی اوکراین
به نظر می‌رسد دبیرکل ناتو در بحبوحه بحران اوکراین قصد دارد از این کشور پایگاه نظامی قدرتمندی برای آینده این سازمان بسازد. در همین راستا نیز از کشورهای عضو این ائتلاف خواسته است سالانه بودجه مشترک 500 میلیون یورو را برای مسلح کردن کی‌یف اختصاص دهند.
ایسنا به نقل از بلومبرگ نوشت، استولتنبرگ خاطر نشان کرد: «فرایند مدرن‌سازی نیروهای مسلح اوکراین فراتر از جایگزینی تسلیحات منسوخ دوران شوروی است. همچنین مستلزم اجرای تغییرات سیستمی برای مبارزه با فساد است.»
گفته می‌شود دبیرکل ناتو، با تحت فشار قرار دادن متحدانش همچنین قصد دارد با ارائه کمک‌های نظامی کوتاه‌مدت به اوکراین و حمایت طولانی‌مدت نظامی تسلیحاتی این کشور، آن را به طراز معیارهای ناتو برساند.
استولتنبرگ تأکید کرد: «متحدان ناتو به دنبال مشارکت طولانی‌مدت با اوکراین برای ارائه حمایت پس از پایان جنگ هستند. این اتفاق به اوکراین کمک می‌کند تا با اجرای اصلاحات با تداوم مدرن‌سازی نهادهای دفاعی، امنیتی خود، از جمله مبارزه با فساد، با حرکت از تجهیزات، استانداردها و دکترین دوران شوروی به استانداردها و دکترین ناتو، به این سازمان نزدیک‌تر شود.»
با این حال او از اعلام جدول زمانی مشخص برای عضویت اوکراین در این سازمان خودداری کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی