صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

اخبار

برنامه‌های جبران ناترازی گاز در زمستان  امسال مشخص شد
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اجرای تعویض بخاری‌های کم‌بازده، توسعه کنتورهای هوشمند و همچنین افزایش ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی در کنار صنایع عمده برای جبران ناترازی گاز در زمستان سال ۱۴۰۲، گفت: تأمین مالی اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از محل صرفه‌جویی گاز خواهد بود.
مجید چگینی با اشاره به اینکه عبور از زمستان سال گذشته با وجود سرمای بی‌سابقه و تداوم آن در اکثر مناطق کشور بدون قطعی گاز تجربه ارزشمندی بود، افزود: با این حال از هم‌اکنون باید به فکر ناترازی گاز در زمستان پیش‌رو باشیم.
وی ادامه داد: راهبردی که برای حل ناترازی گاز در سال جاری داریم، بحث بهینه‌سازی است. در این زمینه سرعت دادن به تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌هایی با بازده بالا می‌تواند بخشی از ناترازی گاز را جبران کند.
معاون وزیر نفت استفاده از کنتورهای هوشمند برای مدیریت مصرف را راهکار دیگر بهینه‌سازی مصرف گاز از سوی شرکت ملی گاز ایران عنوان و تأکید کرد: با توجه به رشد مصرفی که داریم، لازم است همه دستگاه‌ها برای بهینه‌سازی مصرف وارد شوند و ناترازی انرژی را در کشور مدیریت کنیم.
وی با بیان اینکه می‌توان با تأمین سوخت جایگزین برای صنایع تا حد زیادی انرژی مورد نیاز آنها را در زمان اوج مصرف گاز تأمین کنیم، تأکید کرد: اگر آنها از سوخت دوم استفاده کنند، آسیب کمتری می‌بینند.
چگینی گفت: صنایع باید از ابتدای سال حتماً به فکر ذخیره‌سازی باشند.
 

 

قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی محاسبه می‌شود. پایان سال گذشته قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه قرار گرفت، زیرا این صنعت نقش مهمی در تأمین ارز مورد نیاز کشور دارد و محصولات پتروشیمی حدود ۴۰ درصد از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص می‌دهند.
از سوی دیگر، بزرگ‌ترین صنعت بورسی در ایران صنعت پتروشیمی است که حدود ۶۰ درصد از بازار سرمایه را شامل می‌شود و هر تغییری در قیمت خوراک یا محصولات آن می‌تواند بورس را با نوسان همراه کند. از همین رو، توجه به پارامترهای اثرگذار بر صنعت پتروشیمی بسیار مهم است و به همین دلیل نیز سقف قیمت نرخ خوراک گاز از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حذف شد تا با توجه به قیمت‌های محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی، حیات این صنعت در ایران پایدار باشد.
با این حال برای حمایت از صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی، عرضه محصولات این صنعت در بورس نیز با قیمت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی انجام می‌شود.
احمد مهدوی‌ابهری، دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه محصولات پتروشیمی در بورس با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی محاسبه می‌شود، گفت: همچنین خوراک پتروشیمی‌ها چه به صورت مایع و گاز با نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی محاسبه خواهد شد.

 

میزان سهمیه سوخت خودرو‌های وارداتی مشخص شد
مدیر سامانه هوشمند کارت سوخت در خصوص میزان سهمیه سوخت خودرو‌های وارداتی توضیحاتی را ارائه داد. محمد صادقی، درباره اینکه آیا سهمیه سوخت یارانه‌ای خودرو‌های وارداتی حذف می شود یا خیر؟ گفت: اکنون در این خصوص تصمیم گیری اتخاد نشده است، اما تمامی این خودرو‌ها دارای کارت سوخت شخصی خواهند شد. مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص میزان سهمیه خودرو‌های وارداتی گفت: میزان سوخت خودرو‌های وارداتی براساس نوع کلاس خودرو واریز و سهمیه دریافت می‌کنند.
او در مورد ضمانت تولید شدن ۳۵۰ هزار کارت سوخت باقی مانده تا نیمه اول اسفند سال گذشته گفت: با توجه به اینکه واردات تراشه‌ها به مشکلاتی برخورده بود، طبیعی بود که گاهی وعده‌ها عملیاتی نشود، اما اکنون با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، خرید تراشه‌ها انجام شده و به مرور در حال وارد شدن به کشور هستند و این قول، قطعاً محقق خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی