مهارت آموزی در ۱.۴ میلیون واحد صنفی
در ۱۱ ماهه اول سال ۱۴۰۱ تعداد واحدهای کارگاهی مشمول محیط واقعی کار ۱۴ درصد افزایش یافت
از اول فروردین سال 1401 تا پایان بهمن این سال، تعداد مهارتآموزان در قالب آموزش در محیط واقعی کار نسبت به مدت مشابه در سال 1400، 34 درصد رشد داشته است.
بنابر جدیدترین دادههای سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، در
11 ماهه اول سال 1401، بیش از 93 هزار مهارتآموز در قالب آموزش در محیط واقعی کار، دورههای مهارتآموزی را فرا گرفتهاند.
براساس دادههای ارائه شده در همین بازه زمانی، 34 هزار و 559 واحد کارگاهی تولیدی، پذیرای مهارتآموزان بودهاند. دادهها حکایت از این مسأله دارند تعداد کارگاههای تولیدی که از طرح آموزش در محیط واقعی استقبال کردهاند، 14 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 1400 بوده است.
در همین مدت زمان، آموزش در محیط واقعی کار با رشد 21 درصدی مواجه بوده است.
یکی از اولویت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از بین بردن شکاف بین مهارتهای فردی و نیاز بازار در کشور است؛ طرح مهارتآموزی در محیط واقعی کار یکی از آن سیاستهاست.
بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی و بنا به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، بیش از 80 درصد مهارتآموزان در طرح آموزش در محیط واقعی کار جذب بازار کار خواهند شد.
حدود 30 درصد کل کارجویان و همچنین 40 درصد دانشآموختگان دانشگاهی در بازار کار ایران فاقد مهارت هستند که اجرای طرح آموزش در محیط واقعی کار میتواند این شکاف را به خوبی پوشش دهد، از این رو است که سازمان آموزش فنی و حرفهای به عنوان مجری آموزش دورههای مهارتآموزی، طرح آموزش در محیط واقعی کار و نخلستان را در سال 1401 عملیاتی کرد.
از آنجایی که مهمترین مأموریت هدفگذاری شده سازمان فنی حرفهای در راستای ارائه آموزشهای فنی و تخصصی استاندارد و موردنیاز بازار کار و تدوین استانداردهای روز آموزش مهارت تعریف شده است، اجرای طرح مهارتآموزی در محیط واقعی کار در راستای یادگیری عملی و کاربردی مهارتهای شغلی نیز در این مسیر تهیه و تدوین شده که مبنای آموزش مهارت در محیط کار همزمان با اشتغال و تولید را هدف قرار داده است.
بر اساس ویژگیهای هدفگذاری شده در ارتباط با طرح مهارتآموزی در محیط واقعی کار، یادگیری عملی و کاربردی مهارتهای آموزشی، آشنایی با محیط کسب و کار واقعی، افزایش خودباوری مهارتآموزان، حفظ مشاغل فعلی و سنتی، جذب نیروی کار مهار برای تولیدها و بنگاههای اقتصادی و کاهش هزینههای آموزش برای دولت و متقاضیان از جمله بارزترین اهداف مهم این طرح برشمرده شده است.
طرح مهارتآموزی در محیط واقعی کار به منظور تربیت و ارتقای مهارتهای شغلی جوانان جویای کار ۱۵ ساله و بالاتر فاقد مهارت یا کم مهارت به اجرا درآمده و مسئولیت اصلی اجرای طرح در سالهای اخیر به عهده سازمان آموزش فنی و حرفهای بوده است.
یادگیری عملی و کاربردی مهارتهای آموزشی، آشنایی با محیط کسب و کار واقعی، افزایش خودباوری مهارتآموزان، حفظ مشاغل فعلی و سنتی و جذب نیروی کار ماهر در بنگاهها از مهمترین اهدافی است که با اجرای این طرح دنبال میشود.
به اعتقاد کارشناسان، مهارتآموزی در محیط واقعی کار علاوه بر افزایش بهرهوری، موجب آشنایی افراد با فضای کسب و کار می شود، به نحوی که مهارتآموزان پس از کسب دانش کافی به بنگاه اقتصادی معرفی شده و با گذراندن دورههای مهارتی جذب بازار کار میشوند.
محمدرضا شاه پسند - معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، اخیراً جزئیات بیشتری از اجرای طرح مهارتآموزی در محیط کار واقعی ارائه کرده و گفته است: این طرح با رویکرد فراهم کردن بسترهای لازم به منظور ایجاد اشتغال مولد و پایدار و استمرار و تثبیت فرصتهای شغلی مورد نیاز جامعه تدوین شده است.
به گفته وی، سازمان آموزش فنی و حرفهای درصدد است تا علاوه بر پیشبینی مهارتهای تکمیلی برای مهارتآموزان، طرح مهارتآموزی در محیط واقعی کار را در سطح کشور اجرا کند که افراد علاوه بر قابلیتهای حرفه ای بتوانند بازار کار را هم بشناسند.
مشارکت یک میلیون و 400 هزار واحد صنفی
مشارکت یک میلیون و 400 هزار واحد صنفی در طرح آموزشی در محیط کار واقعی یکی از اصلی ترین سیاستهای اشتغالزایی دولت سیزدهم است ؛ چرا که بخش خصوصی به تنهایی میتواند اشتغال کشور را راهبری کند. نشان به آن نشان که غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، نقش اصناف را در آموزش مستقیم محیط واقعی کار حائزاهمیت دانسته و گفته است: در سال 1401، به منظور توسعه مشارکت بخش خصوصی، طرح مهارتآموزی در محیط واقعی کار را با همکاری اصناف در کشور آغاز کردیم که میتواند زمینه مهارتآموزی یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جوانان جویای کار را در کارگاههای صنفی، تولیدی و خدماتی فراهم کند. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، از طرح «نخلستان» به عنوان یکی دیگر از برنامههای مؤثر سازمان آموزش فنی و حرفهای در راستای توسعه مهارتآموزی نام برده و گفته است: با اجرای این طرح، زمینه مهارتآموزی برای بیش از ۵۰۰ هزار دانشجو و فارغالتحصیل دانشگاهی با اولویت فراگیری مهارتهای دانشبنیان در سال 1401 فراهم شد.