صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

گزیده

تولید ۸۰ هزار کیلومترمربع اطلاعات زمین‌شناسی
طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی طی فعالیت ۱۸ ماهه خود منجر به تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی، اکتشافی و ژئوفیزیک هوایی به میزان ۸۰ هزار کیلومتر مربع از سطح کشور شد که در مقایسه با روند تولید اطلاعات پایه طی سالیان گذشته دارای رکورد منحصر بفردی است.
رضا جدیدی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی  با بیان این مطلب گفت : اجرای منظم و دقیق طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در کشور نیاز سرمایه‌گذاران و فعالان بخش معدن، عمران و زیرساخت را در زمینه بهره‌گیری از اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی رفع می‌کند. به گفته جدیدی ، یکی از اهداف مهم اجرای این طرح، سرعت‌بخشی به روند تولید اطلاعات پایه حاکمیتی زمین‌شناسی و اکتشاف است که نیاز و مقدمه حیاتی توسعه بخش معدن، عمران و زیرساخت کشور است. وی با بیان اینکه اطلاعات پایه حاکمیتی زمین‌شناسی و اکتشاف تاکنون به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته، خاطرنشان‌ کرد: ‌نتیجه این مسأله، جانمایی‌های نامناسب زیرساخت‌های عمرانی و شهری، عدم کشف ذخایر قابل توجه معدنی در کلاس جهانی و نظایر آن در سالیان اخیر بوده ‌است.
 

 

نقش‌آفرینی «صحا » در مهار تورم
کارشناسان اقتصادی، هدایت نقدینگی به سمت تولید را بهترین راه عبور از مشکل تورم ارزیابی می‌کنند که «صحا» می‌تواند به سهم خود نقش ارزشمندی را در این حوزه ایفا کند.
محسن نادری‌منش مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) با اشاره به اینکه این مجموعه حامی تولید است، گفت: سال ۱۴۰۲ بار دیگر عنوان تولید به خود گرفت و این نام‌گذاری که به‌مثابه یک دستورالعمل و فرمان از سوی رهبر معظم انقلاب تلقی می‌شود، همانند سال پیش مسئولیت سنگینی را متوجه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته می‌کند. نادری‌منش بیان‌ داشت: سال ۱۴۰۱ ، با تلاش همکاران و اقبال کم‌نظیر صنعتگران حوزه صنایع پیشرفته، سال پُرباری برای این صندوق بود و چه از نظر کمیت و چه کیفیت حمایت‌های شایان توجهی از شرکت‌های فعال در این حوزه به‌عمل آمد که این آغاز راهی پرفراز و نشیب در پیشرفت فعالیت‌های صحا به‌شمار می‌رود. این مقام مسئول خاطرنشان‌ کرد: صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته به مدد کارشناسان خبره خود در سال پیش رو نیز پیش‌روتر و پیشگام‌تر از سال گذشته از صنایع پیشرفته که آینده صنعت کشور هستند، حمایت خواهد کرد. همچنین حمایت مالی و اعتباری از بخش خصوصی و تعاونی در زمینه تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با اعطای تسهیلات مالی با نرخ ترجیحی، صدور انواع ضمانتنامه، سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیرمستقیم و ارائه خدمات کارشناسی، از جمله خدمات صحا است.
 

جستجو
آرشیو تاریخی