صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

بازگشایی 1600 واحد صنعتی تعطیل‌شده در سال گذشته

میزان اشتغال در بخش صنعت در پاییز به رکورد جدید ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه رسید

تمرکز (صمت) برای مهار تورم در دهه گذشته رشد تولید بسیار کمتر از رشد تورم بود و برای اولین بار در اقتصاد ایران ۵ سال تورم بالای ۳۰ درصد داشتیم

رهبر معظم انقلاب اسلامی ابتدای سال گذشته اعلام کردند که رشد تولید نه تنها یکی از راهکارهای اقتصاد کشور است بلکه مهمترین راهکار است و همچنین تنها راه رشد اقتصاد کشور، رشد تولید است. 
همچنین ایشان  در بهمن‌ماه سال گذشته در جمع صنعتگران تأکید کردند که باید رشد تولید، مستمر و سریع ادامه پیدا کند.تأکید مداوم مقام  معظم رهبری بر رشد تولید، راهبرد هوشمندانه‌ای است که می‌تواند زمینه مناسب را برای تسریع  رشد اقتصادی وکاهش برخی چالش‌های معیشتی  مردم را فراهم کند. با توجه به این دیدگاه ارزشمند سال جاری هم با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری شد که با تلاش مسئولان برای تحقق  این برنامه می‌توان چشم‌انداز مطلوبی را برای اقتصاد ایران در سال 1402 متصور شد.

رشد بی‌سابقه صنعت
سید رضا فاطمی امین وزیر صمت، بهره برداری ۳۲۰۰ واحد جدید، توسعه سرمایه‌گذاری ۲۲۰۰ واحد و فعال شدن ۱۶۰۰ واحد تعطیل صنعتی برخی از مهمترین اقدامات وزارت صمت در سال گذشته برشمرد و گفت: رشد بخش صنعت در ۹ ماهه نخست سال گذشته بیش از ۸ درصد بود که ۲ برابر متوسط رشد اقتصادی کل کشور بود. همچنین رشد بخش صنعت در پاییز سال گذشته هم به ۱۱.۶ درصد رسید که از سال ۱۳۹۶ به بعد بی‌سابقه است.

رکورد 8 میلیون اشتغال
فاطمی امین افزود: طبق آمار گمرک، در ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۱ واردات مواد اولیه یا همان کالاهای واسطه‌ای ۱۴ درصد رشد داشته که نشان‌دهنده رونق تولید است. 
میزان اشتغال در بخش صنعت در پاییز به رکورد جدید ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه رسید.

اولویت بازسازی واحدهای صنعتی
وزیر صمت با اشاره به مشکلات معیشتی مردم، بیان داشت: در دهه گذشته رشد تولید بسیار کمتر از رشد تورم بود و برای اولین بار در اقتصاد ایران ۵ سال تورم بالای ۳۰ درصد داشتیم.
وی راهکار رفع مشکلات معیشتی مردم را هم رشد تولید دانست و گفت: زمانی که رشد تولید به مدت چند سال تداوم داشته باشد، مثل سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم، به تدریج می‌توان آثار منفی دهه گذشته را جبران کرد.
عضو کابینه دولت سیزدهم بیان داشت: وزارت صمت پروژه‌ای برای بازسازی واحدهای صنعتی آماده کرده که یک نمونه آن نوسازی الکتروموتورها است. در حال حاضر،  بیش از ۶۰ درصد مصرف برق صنعت توسط الکتروموتورها انجام می‌شود که تا ۱۰ درصد قابل کاهش است که با پروژه جدیدی با وزارت نیرو اجرا خواهد شد.

رشد تولید خودرو
فاطمی امین درباره اجرای فرمان تحول رئیس‌جمهور در زمینه صنعت خودرو اظهار داشت: بخش عمده ۸ دستور رئیس‌جمهورنظیر مواردی همچون افزایش دوره گارانتی و رشد تولید اجرایی شد. به عنوان نمونه در سال ۱۴۰۱ تولید خودروی کامل ۴۵ درصد رشد کرده که شامل همه انواع خودرو است. همچنین رتبه ایران در تولید خودرو در جهان از ۱۹ به ۱۶ کاهش پیدا کرد.

الزام تصویب مالیات بر عایدی سرمایه
وزیر صمت درباره حذف قرعه‌کشی خودرو هم بیان کرد: به علت عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار خودرو در سال‌های قبل، مردم برای خرید خودرو دچار مشکل شده‌اند. 
در بازار ایران به طور متوسط باید ۱.۵ میلیون خودرو عرضه می‌شد که در چند سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه عرضه شده بود و این کسری تولید در ۴ سال قبل از ۱۴۰۱، فشار زیادی ایجاد کرده است. ضمن اینکه سوداگری در بازار خودرو همچنان حاکم است و حذف آن نیازمند تصویب فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس است.

پایان رشد منفی معادن
فاطمی امین با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲، تولید خودرو  برای حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه هدف‌گذاری شده است‌، تصریح کرد: بنابراین تقریباً برای تمام کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند خودرو تحویل داده خواهد شد.
وزیر صمت بیان داشت:‌ در تابستان ۱۴۰۰ یعنی زمان تغییر دولت، رشد بخش معدن منفی بود، البته برای چند فصل متوالی رشد این بخش در دولت گذشته منفی شده بود. با اقدامات وزارت صمت در دولت سیزدهم رشد بخش معدن در پاییز ۱۴۰۱ به مثبت ۲ درصد رسید.

ساماندهی حقوق دولتی معوق
وی افزود:‌ در اوایل کار دولت سیزدهم ۳ هزار معدن بلاتکلیف و فاقد اطلاعات دقیق بود. در این مدت تک تک پرونده این معادن بررسی شد به طوری که هم‌اکنون معادن بلاتکلیف به کمتر از ۳۰۰ واحد کاهش یافته و اطلاعات معادن هم کاملاً یکپارچه شده است. همچنین با تعیین تکلیف معادن، تا پایان سال ۱۴۰۱ تقریباً هیچ حقوق دولتی معوق نداشتیم.

تمرکز بر توازن سرمایه‌گذاری
وزیر صمت از تمرکز بر برنامه توازن سرمایه‌گذاری در سال جدید سخن گفت و بیان کرد: همچنین تلاش خواهیم داشت در سال جدید کسب‌وکارهای ایرانی در سطح بین‌المللی بدرخشند.
وی با اشاره به حمایت بیش از ۷۰ تشکل و اتحادیه تولیدی و صنفی کشور از عملکرد وزارت صمت در سال ۱۴۰۱، آن را نشانه همدلی در این بخش و سرمایه اجتماعی مناسب وزارت صمت خواند.

جستجو
آرشیو تاریخی