صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۸

اخبار

تحقق ١١٠ درصدی درآمد بودجه سال ۱۴۰۱
براساس گزارش خزانه‌داری کل کشور، میزان درآمدهای دولت در قالب قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به رقم یک میلیون و ۵۴۷ هزار و ٢٠٩ میلیارد تومان رسیده است.
سقف بودجه عمومی کل کشور برای سال ۱۴۰۱ معادل ۱۴۰۹ هزار میلیارد و ۱۳۱ میلیارد تومان بود که به این ترتیب ۱۱۰ درصد از کل درآمدهای مصوب بودجه سال ۱۴۰۱ محقق شده است. واریزی به خزانه‌داری کل کشور در سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
بزرگترین منبع درآمدی دولت در سال ۱۴۰۱ مالیات بوده است. میزان درآمدهای مالیاتی به ۴۷۰ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده تحقق ۱۰۳ درصدی رقم مصوب بودجه و رشد ۵۶ درصدی این پایه درآمدی نسبت به سال ۱۴۰۰ است. طبق این ارقام، ۳۰.۳ درصد کل درآمدهای دولت در سال ۱۴۰۱ از محل مالیات تأمین شده است. همچنین درآمدهای گمرکی با ۱۴۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته ۵۹ هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان شد. درآمدهای دولت از محل سود سهام شرکت‌های دولتی و دو درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی به ۶۰ هزار و ۹۷ میلیارد تومان افزایش یافت که بیانگر تحقق ۱۷۷ درصدی درآمد مصوب بودجه از این ناحیه است. درآمد دولت از این محل ۴۲ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ بوده است.
درآمدهای واریزی به خزانه‌داری کل کشور از محل صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی، گاز و میعانات گازی در سال۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۷۴ درصد افزایش داشته است. در بخش هزینه‌ها، خزانه‌داری کل کشور ۸۳۷ هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان صرف حقوق و مزایای کارکنان دولت کرده است. این رقم ۵ درصد بیشتر از رقم مصوب بودجه و ۳۶ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ است. سایر پرداخت‌های هزینه‌ای هم ۲۷۷ هزار میلیارد تومان درج شده که نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد رشد داشته و نسبت به رقم مصوب بودجه ۲۷ درصد بیشتر بوده است.

 

الزام حقوقی‌ها در پیوستن به سامانه مالیاتی
سازمان امور مالیاتی کشور از الزام اشخاص حقوقی در پیوستن به سامانه مؤدیان برای ارسال صورت حساب الکترونیکی خبر داد. به گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، از ابتدای فروردین ماه سال‌جاری و با توجه به درخواست‌های مکرر اشخاص مشمول به آگاهی می‌رساند برای فرجه زمانی آماده‌سازی نرم‌افزارهای حسابداری و اتصال به سامانه مؤدیان از سوی مؤدیان گرامی تمهیدات تسهیل گری ویژه‌ای با تأکید بر بخشودگی جرایم عدم صدور و ارسال بموقع صورت‌حساب الکترونیکی پیش‌بینی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی