صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۳

آیت‌الله رئیسی در آیین افتتاح سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم:

حساسیت نسبت به منکرات از مطالبات بحق افکار عمومی است


آیین افتتاح و آغاز به کار سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، روز گذشته همزمان با 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی، با حضور رئیس جمهور برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در این مراسم، 12 فروردین را روزی مبارک توصیف کرد و گفت: مردم ایران در این روز که روز جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی است، اراده کردند که دین بر سرنوشت آنان حاکم بوده و همه ارتباطات آنان متأثر از دین و آموزه‌های قرآنی باشد.
رئیس جمهور، همچنین روز جمهوری اسلامی را جلوه روشنی از باور امام خمینی به مردم دانست و افزود: نگاه امام به رأی مردم هیچگاه تشریفاتی نبود و مراجعه ایشان به رأی مردم برای انتخاب نوع حکومت و همچنین تأیید قانون اساسی مبتنی بر احکام الهی و اسلامی از جلوه‌های زیبای باور و اعتقاد به مردم در سیره و سلوک ایشان است.
آیت‌الله رئیسی گفت: در نگاه دینی کسانی که عهد می‌بندند، فقط رأی نمی‌دهند، بلکه همواره پای عهد و پیمان خود هستند و مردم ما برای تحقق همه ارزش‌های انقلابی و اسلامی تا آخرین لحظه پای عهد و میثاق خود هستند.
وی همچنین به موضوع عفاف و حجاب به عنوان یکی از مطالبات و دغدغه‌های بحق متدینین در جامعه اشاره کرد و افزود: حجاب یک ضرورت دینی و یک امر الهی مشترک بین همه ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی است که برای فرد و جامعه در برابر هرگونه آسیب و لغزشی مصونیت ایجاد می‌کند.
رئیس جمهور گفت: ممکن است کسانی هم باشند که به این مفاهیم الزام و اعتقادی نداشته باشند که در اینجا استفاده از ظرفیت مراکز علمی، مباحثه و گفت‌و‌گوهایی اقناعی مورد تأکید ما است. در عین حال در این رابطه یک الزام قانونی وجود دارد و همه اقشار جامعه با هر نگرش و گرایشی ملزم به رعایت این قانون هستند. آیت‌الله رئیسی، حساسیت نسبت به دیگر منکرات از جمله در موضوع مفاسد اقتصادی را از دیگر مطالبات درست و بحق افکار عمومی در کنار موضوع بدحجابی عنوان کرد و گفت: وظیفه مسئولان پاک نگه داشتن جامعه اسلامی از لوث وجود مفسدان و توجه به همه بایدها و معروف‌ها و همه نبایدها و منکرات است. وی همچنین خطاب به جامعه قرآنی کشور تأکید کرد: شما نیز وظیفه دارید توجه به مفاهیم قرآنی، دشمن‌شناسی و امیدبخشی در جامعه را در رأس اقدامات و فعالیت‌های خود قرار دهید.

ضیافت افطار با اساتید و دانشمندان کشور
چهارشنبه ۹ فروردین ماه، ضیافت افطار جمعی از اساتید دانشگاه و دانشمندان یک درصد پر استناد جهان، با رئیس جمهور برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در این ضیافت، ارائه راهکار برای حل مسائل و مشکلات کشور را از ویژگی‌های علوم کاربردی دانست و از دانشمندان و پژوهشگران خواست علاوه بر تلاش برای پیشرفت علمی و فتح مرزهای دانش، با شناخت مسائل کشور، راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات ارائه کنند. رئیس جمهور در پاسخ به درخواست برخی اساتید حاضر در جلسه برای تأمین تجهیزات مورد نیاز مراکز علمی، بر ضرورت تقویت صندوق ویژه پژوهش در وزارت علوم و تأمین بودجه مورد نیاز تهیه تجهیزات لازم از محل منابع این صندوق تأکید کرد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به ترفندهای دشمنان برای جذب نخبگان کشورها تأکید کرد: باید زمینه‌های حضور دانشمندان ایرانی را که سرمایه‌های کشور هستند، در داخل فراهم کنیم.
 وی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت را مأمور کرد زمینه تسهیل حضور نیروهای ماهر و دانشمندان را در بخش‌های مختلف تولیدی کشور فراهم کنند. موافقت با پیشنهاد تشکیل بنیاد دانشمندان برتر کشور برای رصد مشکلات کشور و ارائه راهکار رفع آنها از دیگر محورهای صحبت‌های رئیس جمهور بود.

برنامه‌ریزی برای تداوم ایجاد سالانه یک میلیون شغل
هشتاد و چهارمین جلسه شورای‌عالی اشتغال، به عنوان نخستین جلسه در سال جدید، در ایام نوروز به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد و ۱۳ مصوبه در راستای حمایت از توسعه و پایداری اشتغال، تسریع، تسهیل و تداوم ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی به تصویب اعضا رسید.
رئیس جمهور در این جلسه بر کار و اقدام جهادی زمینه تحقق شعار سال و تمرکز ویژه بر اشتغال‌آفرینی در استان‌های دارای نرخ بیکاری بالاتر تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی به وزیر کار مأموریت داد اشتغالزایی و کاهش معضل بیکاری بویژه ایجاد اشتغال برای اقشار تحصیلکرده در این استان‌ها را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد.
رئیس جمهور همچنین برداشتن موانع از پیش پای متقاضیان ایجاد اشتغال را از جمله وظایف مهم دولت برشمرد.
«تلاش برای فعال‌تر کردن تعاونی‌ها و بخش خصوصی»، «توجه به دیگر شاخه‌های اقتصاد از جمله اقتصاد روستا، دیجیتال، دریا و گردشگری»، «اهتمام ویژه به افزایش بهره‌وری و شغل باکیفیت»، «فعال‌سازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل» و «توجه به اشتغال مرزی برای مرزنشینان با ایجاد بازارچه‌های مرزی» از جمله دستورات رئیس جمهور برای تحقق اهداف دولت در حوزه اشتغال در این جلسه بود.

دولت و کشور در سال نو نیازمند تحول درونی
رئیس جمهور در همایش سراسری مدیران دولت مردمی در راستای مهار تورم و رشد تولید که در سالن اجلاس سران برگزار شد، تأکید کرد که در سال نو نیازمند یک تحول درونی هستیم تا نگاه ما بر اساس آن به کارها نگاه مردم‌داری، انقلابی و جهادی باشد. وی با اشاره به مشکلات روزهای آغازین فعالیت دولت مردمی از جمله فقدان منابع لازم برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت، اظهارکرد: امروز خداوند به این کشور تفضل کرده و راه‌های بسیاری گشوده شده و راه‌های بسیاری علیرغم خواست دشمن گشوده خواهد شد.
رئیس جمهور اضافه کرد: به هیچ عنوان نباید در وعده‌هایی که به مردم داده شده خلف وعده شود و همچنین باید نسبت به اقدامات صورت گرفته به صورت مستمر به مردم گزارش داده شود. آیت‌الله رئیسی، سیاست داخلی دولت را متکی به ظرفیت‌های عظیم داخلی و سیاست خارجی دولت را مبتنی بر نگاه متوازن در روابط با همه کشورها دانست و گفت: ما با همه کشورهای دنیا به صورت متوازن تعامل داریم، اما هیچگاه مسائل کشور را به اخم و لبخند چند کشور گره نزدیم. امروز هر کشوری که بخواهد با جمهوری اسلامی تعامل داشته باشد، زمینه آن فراهم شده است.
رئیس جمهور با بیان اینکه در سال گذشته تلاش ما جلوگیری از تأثیر چالش‌های به ارث رسیده به دولت در زندگی مردم، در کنار اقدامات مهم زیربنایی بوده است، اظهارکرد: به‌رغم تلاش‌های دشمن برای ایجاد نارضایتی در جامعه و توطئه‌چینی‌ها برای جدایی مردم از دولت و نظام، به لطف خدا و همراهی همین مردم عزیز کشور را از چالش‌های متعددی عبور داده‌ایم.
رئیسی همچنین نقدپذیری را از ویژگی‌های مهم دولت سیزدهم برشمرد و اظهارکرد: نقد منصفانه و مصلحانه حتماً یاریگر دولت در تحقق اهداف آن خواهد بود و حتماً گوش دولتمردان شنوای این نقدها خواهد بود. در عین حال معتقدیم حرف‌زدن‌های ناصحیح و قلم‌زدن‌های ناسالم برای ناامید کردن مردم هنر نیست، بلکه هنر واقعی کار و تلاش برای امیدبخشی به مردم و گره‌گشایی از مشکلات کشور است.
آیت‌الله رئیسی در ادامه تلاش در راستای کاهش هزینه‌های دولت، پرهیز از پرخرجی، جلوگیری از اسراف و انضباط مالی در دولت را مورد تأکید قرار داد و گفت: همه دستگاه‌ها خود را موظف به کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری بدانند و حتماً باید الگوی مصرف در منابع کشور از جمله آب و برق و گاز و حامل‌های انرژی تبیین و در جامعه ترویج شود. وی همچنین با ابراز گلایه از اضافه برداشت برخی مؤسسات از بانک مرکزی و آثار مخرب آن در بهم خوردن نظام پولی و بانکی کشور، دستور داد نسبت به جلوگیری از این رویه غلط اقدام و تکلیف این مؤسسات نیز به فوریت روشن شود.
رئیس جمهور تراز کردن همه ناترازی‌های اقتصادی به ارث رسیده به دولت را از دیگر وظایف مهم دولتمردان در سال جدید برشمرد و وزارتخانه‌های اقتصادی از جمله وزارت صمت، نفت، نیرو، جهادکشاورزی و اقتصاد را مکلف کرد رشد تولید و مهار تورم را در همه بخش‌ها به عنوان محور کار خود قرار دهند.

ضیافت افطار با ایتام در مسجد سلمان فارسی
آیت‌الله رئیسی 6 فروردین ماه، شنبه همزمان با سومین شب ضیافت‌الله، در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری میزبان جمعی از ایتام تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و مسئولان این دو سازمان حمایتی بود.
وی پس از اقامه نماز مغرب و عشا، روزه خود را در کنار ایتام حاضر افطار کرد و در سخنان کوتاهی گفت: کودکان، نوجوانان و جوانان تحت پوشش حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی مصداق همه کسانی هستند که امام صادق(ع) آنها را گنج‌هایی دانست که در صورت توجه و تربیت صحیح می‌توانند تاریخ‌ساز باشند.

دیدار نوروزی کارگزاران با رئیس جمهور
پنجم فروردین ماه نیز صدها نفر از کارگزاران نظام اجرایی و مقامات لشکری و کشوری، شامل وزرا و معاونین و رؤسای سازمان‌ها، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین و مدیران دستگاه قضایی، فرماندهان نیروهای مسلح، مسئولان نهادهای انقلابی، مدیران ارشد شهرداری تهران و رسانه ملی، به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و ماه مبارک رمضان، با حضور در نهاد ریاست جمهوری با آیت‌الله رئیسی دیدار و سال نو را تبریک گفتند. رئیس جمهور در این دیدار که ۲ ساعت به طول انجامید، ضمن آرزوی سالی پربرکت برای مردم عزیز ایران، نظام جمهوری اسلامی و امت اسلامی، سال ۱۴۰۲ را سال تداوم تلاش مضاعف و شبانه‌روزی دولت برای خدمتگزاری دانست و بر بسیج همه ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی منسجم برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ یعنی «مهار تورم و رشد تولید» و اجرایی شدن دستور رهبر معظم انقلاب تأکید کرد.

 

بــــرش
1

افتتاح بزرگ‌ترین پروژه پالایشی غرب آسیا در سال گذشته
سال گذشته، همزمان با روز «ملی شدن صنعت نفت»، بخش نخست فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های پالایشی در منطقه غرب آسیا، با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. با افتتاح این طرح ظرفیت تولید پالایشگاه آبادان با افزایش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای به روزانه ۶۳۰ هزار بشکه خواهد رسید. بر این اساس میزان تولید بنزین در این پالایشگاه از ۱۰ میلیون لیتر به ۱۴ و تولید گازوئیل از ۱۶ میلیون لیتر به ۲۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. آیت‌الله رئیسی در مراسم افتتاح این پروژه، با بیان اینکه انگلیسی‌ها و امریکایی‌ها به غلط تصور می‌کنند که فقط آنها توانایی انجام کارهای مهم و پیچیده را دارند و این تصور را در رفتارشان نسبت به دیگر ملت‌ها اعمال و آنها را تحقیر می‌کنند، اظهارکرد: اما امروز ما در پتروپالایشگاه آبادان شاهد جلوه ارزشمندی از «ما می‌خواهیم، ما می‌دانیم و ما می‌توانیم» ملت ایران هستیم. رئیس جمهور تصریح کرد: حدود ۳۴ درصد از این پروژه که اتفاقاً سخت‌ترین و مهم‌ترین بخش راه‌اندازی پالایشگاه بود، در یک‌سال گذشته و با همت و کار جهادی مدیران، ‌متخصصان و کارگران غیور ایرانی اجرا شده که یک رکورد در کارهای جهادی است و ان‌شاءالله کار با همین رویه ادامه خواهد یافت. وی با بیان اینکه افتتاح طرح پتروپالایشگاهی آبادان برای مردم پیام امیدواری به همراه دارد، تأکید کرد: افتتاح این طرح به کسانی که روزگاری صنعت نفت کشورمان را ترک کردند و مدام می‌گفتند که ایران در اداره و توسعه صنعت نفت خود دچار وقفه می‌شود، پیام مهم «ما می‌توانیم» را مخابره کرده است.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه امروز دشمن به دنبال آن است تا با سوءاستفاده از برخی زمینه‌ها و کاستی‌ها در داخل برای خود نیرو جذب کند، اضافه کرد: دشمن تلاش کرد ما پیشرفت نکنیم، اما ما اراده کردیم و در حالی که برخی‌ها می‌گفتند نمی‌شود، با کمک مردم بسیاری از نمی‌شودها را انجام دادیم. دشمن وقتی دید کشوری که رشد اقتصادی آن ۴ دهم درصد بود، در زمان کوتاهی به رشد نزدیک به ۵ درصدی رسیده است، فهمید که اراده جدی برای پیشرفت کشور وجود دارد و لذا به دنبال فتنه‌انگیزی رفت و جنگ ترکیبی به راه انداخت، اما مردم آنها را ناکام گذاشتند.

 

بــــرش
2

بسیج دولت برای تحقق شعار سال
در سال جدید دو جلسه هیأت دولت و یک جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست آیت‌الله رئیسی تشکیل شد که تحقق شعار سال، یعنی مهار تورم و رشد تولید محور اصلی مباحث آنها بود.
از جمله در دومین جلسه هیأت دولت در سال جدید که ۹ فروردین‌ماه برگزار شد، آیت‌الله رئیسی به معاون اول خود مأموریت داد با تشکیل کارگروهی متشکل از وزارت‌ امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، ضمن رصد تصمیمات دستگاه‌های اجرایی از هر گونه تصمیمی که منجر به افزایش تورم شود جلوگیری به عمل آورند.
در این جلسه رئیس‌جمهور از وزرای اقتصادی کابینه، کیفیت روش‌ها و راهکارهای نظارت بر کنترل قیمت‌ها را جویا شد و آقایان فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، از نحوه نظارت و کنترل قیمت‌ها با بهره‌گیری از سامانه جامع تجارت و سامانه ۱۲۴، کنترل و نظارت فروشگاهی و همچنین نظارت و بازرسی‌های میدانی گزارش‌هایی ارائه کردند. آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به احتمال گرانفروشی و تخلف برخی واحدهای صنفی در ابتدای سال، بر تشدید نظارت و بازرسی در کنترل قیمت‌ها تأکید کرد.
آیت‌الله رئیسی در نخستین جلسه هیأت دولت نیز که ۶ فروردین برگزار شد، با بیان اینکه دولت به‌عنوان مخاطب اصلی و مجری فرامین رهبر فرزانه انقلاب همه تلاش خود را در جهت بهبود وضع موجود و خدمت‌رسانی بیشتر به مردم و همچنین امیدآفرینی در جامعه به کار خواهد گرفت، تأکید کرد: دولت خود را ملزم می‌داند با تلاش بی‌وقفه و بیشتر از گذشته برای مهار تورم و در جهت تحقق شعار سال گام بردارد.
همچنین در نخستین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، رئیس‌جمهور، وزرای اقتصادی دولت را مکلف کرد برنامه‌های پیشنهادی خود را در قالب نسخه عملیاتی و اجرایی مهار تورم و رونق تولید ارائه کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی