صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

طلب استراماچونی پرداخت نشد، فتح‌الله‌زاده استعفا داد

نوروز ‌استقلالی‏ها تلخ شد!

نوروز 1402 با اتفاق‌های مهم و البته تلخی برای استقلالی‌ها همراه بود. اتفاق‌هایی که دلیل آن پرداخت نشدن مطالبات یک میلیون و 600 هزار یورو آندره آ استراماچونی سرمربی ایتالیایی سابق این تیم است و همین موضوع باعث شد تا آبی‌‌پوشان پایتخت و هواداران این تیم روزهای دلهره‌آور و سختی را پشت سر بگذارند. ترکش‌های آن هم در بازی استقلال و ذوب آهن، به آبی‌ها خورد تا با اینکه شاگردان ریکاردو ساپینتو در زمین 2-0 به پیروزی رسیدند ولی هم بازیکنان این تیم ناراضی بودند و هم سکوها ملتهب باشد. قبل از اینکه رضا مهدوى داور مسابقه سوت آغاز بازی را بزند، بازیکنان استقلال در اقدامى اعتراضى، دست‌شان را روى لوگوى اسپانسر گذاشته بودند. روبه‌روى جایگاه نیز، با اینکه در کنترل لیدرها بود اما جایگاه هشتى‌ها و دو آتیشه‌ها که به واسطه تعمیرات استادیوم آزادی مجبور به کوچ شده بودند، از همان ابتداى بازى با شعارهاى تند و تیز، موضع خودشان را در قبال مدیریت باشگاه به گوش سایرین رساندند. این در حالی بود که هیچ کدام از مدیران و اعضاى هیأت مدیره باشگاه به استادیوم نیامده بودند! غالب جمعیت معتقد بودند تیم از آسیا حذف شده اما عده کمى اما هنوز تردید داشتند. در هوای بشدت سرد آزادی در روز جمعه، ساپینتو همچنان تشویق می‌‌شد ولى او هم دیگر آن آدم سابق نبود و به ندرت جواب ابراز احساسات را می‌‌داد! پس از گل دوم استقلال که از روی نقطه پنالتى و توسط کوین یامگا زده شد، آن دسته از هوادارانی که کمى نگران سه امتیاز بودند، خیال‌شان راحت شد تا بالاخره دامنه شعارهاى اعتراضى از دست لیدرها خارج شود! استقلال بازى را برد اما هیچ کس در استادیوم خوشحال نبود. بازیکنان ترجیح دادند سمت هواداران بایستند و بعد از بازى علیه مدیریت  مصاحبه ‌‌کنند. پشت هر اعتراضى ده‌ها سؤال در ذهن آبى‌ها نقش بسته که چه بر سر قهرمان بى شکست فصل قبل آمده است؟ سؤالی که باشگاه هم پاسخی برای آن نداشت و در هنگام انتشار متن استعفاى على فتح‌الله‌زاده کامنت‌ها را بست!
 
فتح‌الله‌زاده: می‌روم، شاید مدیر بعدی خودی باشد!
در بخشی از پیام فتح‌الله‌زاده خطاب به سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان که با شعر «من آن گلبرگ مغرورم که می‌میرم زبی‌آبی/ ‏ ولی با خفت و خاری پی شبنم نمی‌گردم» آغاز شده، آمده است: «همان گونه که مستحضرید، اینجانب به دلیل عشق و علاقه‌مندی به تیم محبوبم و به عشق هواداران فهیم و قدرشناس استقلال در شرایط بحرانی قبول مسئولیت کردم. متأسفانه به دلیل کتمان حقایق که توسط مدیریت محترم سازمان خصوصی‌سازی نیز تأیید شد، با بدهی‌های غیرقابل باور و کمرشکن روبه‌رو شدیم. لذا از همان ابتدا در یک برنامه تلویزیونی عنوان کردم که به تنهایی قادر به پرداخت این حجم از بدهی‌ها نیستم. متأسفانه در این میدان تنها ماندم و چاره‌ای جز ادامه مقطعی نداشتم تا حداقل تیم دچار سیر نزولی نشود و جایگاه تیم در لیگ حفظ شود. وقتی برای نظر و درخواست 30 میلیون هوادار مظلوم استقلال اعتنایی نیست، برای چه باید بمانم و با چه انگیزه‌ای کار کنم؟! با اجازه می‌روم، شاید مدیر بعدی خودی باشد و به استقلال مظلوم کمک شود. در این دو ماه، مسئولی نماند که پیشش نروم ولی دریغ از کمکی که منتج به نتیجه شود. بعضی وقت‌ها با رفتن می‌توان کمک کرد. جناب آقای دکتر! یک ساعت دیرتر برای استقلال خسران بار خواهد بود. لطفاً همین امروز مدیر جدید را معرفی کنید.
در پایان ضمن عذرخواهی از هواداران فهیم استقلال و تشکر ویژه از حضرتعالی بدین وسیله رخصت می‌طلبم.»
 
سجادی: این آمدن‌ها و رفتن‌ها طبیعی است
اما سجادی در پاسخ به سؤالی درباره استعفای فتح‌الله‌زاده و همچنین این‌که پول پرداخت بدهی به استراماچونی یک بار از سوی دولت و سازمان خصوصی‌سازی به مبلغ ٩٠میلیارد تومان تأمین شد اما برخی سعی دارند توپ به زمین دولت و وزارت ورزش بیفتد که با توجه به تهیه این پول توسط دولت، منصفانه نبود، گفت: «امروز (شنبه) با وجود این‌که تعطیل بود، بر حسب وظیفه در دفتر حضور داشتم و تا لحظه‌ای که خدمت شما هستم، رسماً و حتی غیررسمی با تلفن و حتی پیامک در جریان این استعفا قرار نگرفته‌ام. این آمدن‌ها و رفتن‌ها در تمامی پست‌ها امری طبیعی است اما مهم این است که اگر با برنامه باشیم این آمدن‌ها و رفتن‌ها لطمه‌ای به ساختار نمی‌زند. باید اصل مطلب را دریابیم و به این فکر باشیم که باشگاه‌های معتبر و باسابقه ما مثل باشگاه‌های سرخابی و بقیه باشگاه‌های معتبر ما خدایی ناکرده با تغییرات دچار لطمه نشوند. این وظیفه ذاتی ماست و بنده به همراه تمام معاونینم همواره حامی این دو باشگاه بوده و هستیم.»
وزیر ورزش و جوانان با اشاره به بدهی‌های باشگاه استقلال در پرونده اخیر عنوان کرد: «این موضوع برای دو سال قبل است و از دو سال قبل همه این موضوع را می‌دانستند. ما هم یکی دو بار منابع مالی لازم را در اختیار دو باشگاه قرار دادیم و برای تمامی حمایت‌ها در چهارچوب قانون در خدمت هستیم. از تمامی ظرفیت‌ها و مهلت‌های قانونی استفاده خواهیم کرد اما این حمایت‌ها در چهارچوب قانون است چرا که پس از حضور این دو باشگاه در مرحله واگذاری، قانون اجازه نمی‌دهد از منابع دولتی برای باشگاه‌ها استفاده کنیم. تا جایی که قانون اجازه دهد از باشگاه‌ها برای شاد کردن و امیدوار نگه داشتن هواداران این باشگاه‌ها حمایت خواهیم کرد.»
سجادی همچنین درباره استعفای فتح‌الله‌زاده یادآور شد: «روال درباره مدیریت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به این شکل است که مدیران این دو باشگاه استعفایشان را در ابتدا تقدیم هیأت مدیره باشگاه می‌کنند و پس از بررسی این موضوع در هیأت مدیره، این موضوع به وزارت ورزش می‌آید و پس از آن این موضوع در جلسه‌ای فوری با حضور وزیر، معاونین و اعضای هیأت مدیره بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.»
 
کسر امتیاز در انتظار استقلال؟
استقلال طبق اعلامی‌که ۹ ماه پیش از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا صورت گرفته بود تا ۳۱ مارس (11 فروردین)، فرصت داشت تکلیف بدهی‌های داخلی و خارجی خود را مشخص و اسناد آن را در سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا آپلود کند که باشگاه این کار را انجام نداد! البته استقلال برای اینکه برای بار دوم تأیید مجوز حرفه‌ای‌اش با چالش از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مواجه نشود، نامه‌ای را برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرده و خواستار این شده کنفدراسیون فوتبال آسیا برای همه تیم‌های بدهکار که تا اکنون بدهی‌هایشان را پرداخت نکرده‌اند، فرصت جدیدی در نظر بگیرد که متأسفانه باید گفت درصد قبول این درخواست از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا بسیار کم است و به احتمال زیاد، AFC  مجوز حرفه‌ای این تیم را تأیید نمی‌کند و استقلال یک بار دیگر شانس حضور در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را از دست خواهد داد. در این میان، فیفا نیز جرایمی برای تیم‌هایی که بدهی‌های خارجی خود را پرداخت نمی‌کنند در نظر می‌گیرد که به طور معمول، پله به پله است. فیفا در گام نخست پنجره نقل و انتقالاتی تیم را می‌بندد اما در صورتی که استقلال تا پایان فروردین بدهی استراماچونی را پرداخت نکند، فرجه جدیدی به آبی‌ها می‌دهد اما در فرجه جدید جرایم سنگین‌تری برای آبی‌ها در نظر خواهد گرفت که به نظر می‌رسد بعد از بستن پنجره، کسر امتیاز و در ادامه سقوط به دسته پایین‌تر است. بنابراین به سود استقلال است در فرصت باقی مانده تا پایان فروردین بدهی مربی ایتالیایی خود را پرداخت کند.
 
هیأت مدیره؛ مخالف استعفای فتح‌الله‌زاده
هیأت مدیره استقلال، امروز برای بررسی استعفای فتح‌الله‌زاده، تشکیل جلسه خواهد داد. این جلسه در شرایطی برگزار می‌شود که به گزارش ورزش سه اعضای هیأت مدیره با استعفای فتح‌الله‌زاده مخالف‌اند و آن را فرار رو به جلو ارزیابی می‌کنند چرا که در شرایط فعلی استقلال نیازمند حل این بحران مالی است و استعفای او توسط برخی از اعضا به نوعی شانه ‌خالی‌ کردن از زیر بار مسئولیت تعبیر شده است. البته اگر قرار باشد فتح‌الله‌زاده در محل کار خود حاضر نشود، غیبت او به مرور هیأت مدیره را وادار به پذیرش استعفای او خواهد کرد. البته در روزهای اخیر نام‌های متفاوتی مانند احمد سعادتمند برای مدیریت استقلال مطرح شده اما هیچ اسمی فعلاً رسمیت ندارد و باید دید مدیریت استقلال با چه فردی به کارش ادامه خواهد داد؟

 

بــــرش

قربان‌زاده: در زمان فتح‌الله‌زاده ۱۱۸ میلیارد تومان برای بدهی استراماچونی دادیم

رئیس سازمان خصوصی‌سازی به توضیحات بیشتری درباره وضعیت استقلال پرداخت. حسین قربان‌زاده با اشاره به استعفای مدیرعامل این باشگاه گفت:‌« در متن نامه آقای فتح‌الله‌زاده نیامده که تقصیر سازمان خصوصی‌سازی بوده که البته این موضوع کاملاً روشن است. در این بین دو بار بحث بدهی استراماچونی مطرح شد که یک بار در دوره آقای آجورلو بوده که قرار بود از همان مبلغ 300 میلیارد تومانی که در اختیار 
سرخابی ها قرار گرفته بود، تأمین شود. یک بار هم در زمان آقای فتح‌الله‌زاده حدود 118 میلیارد تومان برای بدهی‌های خارجی از جمله استراماچونی پرداخت شده که همان پشتوانه وامشان بود که به جای آن، زمینی را در بانک شهر، وثیقه کردند. از آن 118 میلیارد تومان، 93 میلیارد تومان به صورت مستقیم به حساب باشگاه واریز شده است. باشگاه، هزینه‌های دیگری هم داشته، ولی متأسفانه کماکان، بدهی استراماچونی را پرداخت نکردند و این اتفاقات افتاده است. ما بر اساس اعلام مدیرعامل برای نیاز و مصارف، آن را به تأیید می‌رسانیم. در مورد باشگاه پرسپولیس،‌ موارد به امضای مدیرعامل و معاون وزیر ورزش رسیده ولی مدیران باشگاه استقلال رأساً تصمیم گرفتند و ما بلافاصله بعد از اطلاع از موضوع به‌عنوان کتمان وقایع مالی به دادگاه عمومی و دادستان کل، شکایت کردیم. منتظر هستیم تا دادستان کل، موضوع را به دادستان تهران ارجاع دهد تا مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد.»
قربان زاده عنوان کرد:‌ « آنها قرار بود با مشورت کمیته مصارف، هزینه کنند اما استقلال این کار را انجام نداد. یعنی تا زمان رفتن مدیرعامل سابق به اطلاع سازمان خصوصی‌سازی نرساندند که چه مواردی را هزینه کردند. این اتفاق بعد از رفتن مدیرعامل آشکار شد. حالا هر کسی از جمله سهامداران می‌توانند شکایت کنند. همان طور که ما شکایت کردیم و محکم پای این شکایت هستیم. وقایع مالی، کتمان شده و حتماً باید در دادگاه مورد بازخواست قرار بگیرد.»
او در مورد اینکه فتح‌الله‌زاده،‌ چک‌های خودش را در ابتدا از استقلال وصول کرده، توضیح داد:‌« آقای فتح‌الله‌زاده هم به این موضوع اذعان داشته که این کار را انجام داده ولی بدهی بوده که با مبلغ روز، تعدیل شده است. چیزی که معاونان باشگاه منتقل کرده‌اند، این بوده که آقای فتح‌الله‌زاده رقم شش میلیارد تومان را با مصوبه هیأت مدیره به پنج میلیارد تومان، تعدیل و دریافت کرده است. اصل چک‌ها خیلی کمتر از این بوده ولی ادعای فتح‌الله‌زاده این بوده که طلب داشته است. آقای احمدی، معاون مالی باشگاه در دوره مدیریت سابق در مورد چک‌های آقای فتح‌الله‌زاده به صراحت اعلام کرد که به سراغ کسانی که چک دستشان بوده است مثل حنیف عمران‌زاده و مجیدی رفتیم و آنها محضری امضا داده‌اند که دیگر طلبی ندارند. ایشان همچنان معاون مالی باشگاه است ولی اینکه چه اتفاقی افتاده که چک‌هایی که گفته می‌شد پاس شده، الان نقد شده باید به ما هم توضیح داده شود. البته جلسه‌ای با آقای فتح‌الله‌زاده داشتیم که توضیحاتی هم داد، ولی به نظرم باز هم نیاز به توضیحات کامل‌تر دارد.»

 

بازتاب

ساپینتو: به دنیا نشان می دهیم
 استقلال کیست
مشکلات بسیار تیم فوتبال استقلال با واکنش ریکاردو ساپینتو، سرمربی این تیم همراه بود و ساپینتو با انتشار یک پست در اینستاگرام برای هواداران تیمش نوشت: «بیشتر از همیشه وقت آن رسیده که همه در حمایت از استقلال گرد هم بیاییم. دوران سختی برای باشگاه ما است اما در این مواقع است که به دنیا نشان می دهیم استقلال کیست. حمایت بی دریغ شما در این فصل ضروری بوده است. تو دوازدهمین بازیکن ما هستی؛ اون انرژی اضافی که در زمین نیاز داریم. من هم از رأی مردمی که من را به عنوان بهترین مربی ایران در این فصل متمایز کرد بسیار مورد افتخار قرار گرفتم. این تنها به دلیل تعهد و پشتکار بازیکنان ممکن شد.» در ادامه پست سرمربی استقلال آمده است: «ما هر روز به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا هر هفته شادی را به شما هدیه دهیم. با هم به پیروزی ادامه خواهیم داد!»

 

واکنش

اعتراض باشگاه پرسپولیس 
به مدیران و بازیکنان استقلال
باشگاه پرسپولیس در اطلاعیه‌ای به اظهارات مدیران و بازیکنان باشگاه استقلال واکنش نشان داد که در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «مدیران و بازیکنان استقلال در روزهای اخیر مطالبی را مطرح کرده‌اند که به دور از واقعیت است و ما را به نقطه‌ای رساند که ناچار به پاسخگویی شدیم. بازیکنان آن باشگاه مختار هستند آنقدر ساده باشند که حرف‌های بعضی مدیران آن مجموعه را باور کنند یا برای خوشامد هواداران خودشان در جهت توجیه ایشان یا افکار عمومی گام بردارند، اما نه وقتی که افترا را متوجه پر‌سپولیس می‌کنند. مسئولان آن تیم خاص نمی‌توانند با ایجاد هجمه علیه پرسپولیس یا دادن کدهای نادرست به هواداران‌شان مشکلات پیش آمده را حل و بدهی‌های بین‌المللی را تسویه کنند. ضعف مدیران‌تان را به پرسپولیس ربط ندهید و به هواداران‌تان هم آدرس غلط ندهید.»

جستجو
آرشیو تاریخی