صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و یک - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و یک - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

آغاز توزیع میوه تنظیم بازاری با تخفیف 10 درصدی

امسال وزارت جهاد کشاورزی برخلاف سنوات گذشته تأمین میوه شب عید را به بخش خصوصی واگذار کرد

وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین میوه شب عید اقدام به ذخیره‌سازی ۱۵ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار کرده است که به‌طور آزمایشی از ۲3 اسفند با تخفیف ۱۰ درصد به بازار تزریق شده است. سیب و پرتقال تنظیم بازاری که مهم‌ترین میوه‌های مصرفی برای ایام عید را تشکیل می‌دهد، در اختیار خرده‌فروشان سطح شهر قرار نگرفته و در نمایشگاه‌ها و غرفه‌های شهری توزیع شده است.
توزیع میوه‌های تنظیم بازاری از روز سه‌شنبه 23 اسفندماه در ۱۰ استان در بازار شب عید آغاز شده است و بنا بر تشخیص کمیته راهبری استان عرضه می‌گردد. این در حالی است که با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته در استان‌ها، از روز 23 اسفند عرضه آزمایشی میوه‌ها آغاز شده و از روزهای 26، 27 و 28 اسفند عرضه اصلی و گسترده میوه تنظیم بازاری شب عید آغاز می‌شود.
زمان توزیع میوه شب عید از ۲۰ اسفند امسال تا ۱۳ فروردین‌ماه سال آینده است و استان‌ها متناسب با شرایط ‌شان در این بازه زمانی، اقدام به توزیع میوه شب عید می‌کنند.
مرتضی معتمد معاون امور فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی، میوه‌های ذخیره‌سازی‌شده را واجد تمام مشخصات کیفی استانداردهای تنظیم بازاری عنوان کرده است.
معتمد با بیان اینکه قیمت میوه‌ شب عید 10 درصد زیر قیمت میوه مشابه بازار است، تصریح کرد: قیمت‌ها تابع قیمت روز میوه مشابه در بازار هر استان است که توسط کمیته راهبری رصد و قیمت‌گذاری می‌شود به عنوان مثال حداقل قیمت سیب درختی زرد 24 هزار تومان و حداکثر 28 هزار تومان و همچنین قیمت پرتقال تامسون در استان آذربایجان شرقی 14 هزار تومان، استان مازندران 12 هزار تومان و استان تهران 17 هزار تومان تعیین شده است.
سازمان میادین میوه و تره‌بار میوه‌های تنظیم بازاری سیب قرمز را 20 هزار تومان، سیب زرد را 22 هزار تومان و پرتقال را 15 هزار و 400 تومان عرضه کرده است و پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها تغییری نکند.
 ملاک نرخ نامه برای کشف قیمت‌های اعلام شده فقط شامل میوه‌های مصرفی پرتقاضا بوده و باقی محصولات براساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شوند. میوه‌های وارداتی مانند موز هم با توجه به نوسان بازار ارز افزایش قیمت داشته‌اند.
 امسال طرح ذخیره‌سازی براساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی و ابلاغ ستاد تنظیم بازار کشور، با نظارت استانداران به بخش خصوصی واگذار شد. در طول سنوات گذشته، دولت خرید میوه شب عید را به عهده داشت و سازمان مرکزی تعاون روستایی به عنوان متولی سیب و پرتقال را خریداری و بین استان‌ها توزیع می‌کرد، اما امسال برای تأمین میوه شب عید سال ۱۴۰۲، تأمین میوه به بخش خصوصی واگذار شد و تعیین میزان میوه مورد نیاز توسط مباشران در استان‌ها انجام می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی