صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و یک - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و یک - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

خوداتکایی 50 درصدی در تولید میوه‌های گرمسیری

تا سه سال آینده جلوی ارزبری 500 میلیون دلاری 4 میوه گرمسیری گرفته خواهد شد

امین محمودی
خبرنگار

براساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران در 11 ماهه سال‌جاری 531 هزار و 555 تن موز به ارزش 346 میلیون و 803 هزار دلار، 14 هزار و 968 تن نارگیل به ارزش 20 میلیون و 138 هزار دلار، 42 هزار و 944 تن انبه به ارزش 31 میلیون و 347 هزار دلار و 13 هزار و 788 تن آناناس به ارزش 11 میلیون و 336 هزار دلار وارد کشور شده است.
در قیاس با میزان واردات این 4 محصول گرمسیری در سال گذشته می‌توان به این موضوع پی برد که روند واردات کاهشی بوده که این امر ریشه در افزایش تولید این محصولات در استان‌های جنوبی کشورمان دارد. به طوری که در سال زراعی گذشته که در شهریورماه سال‌جاری به اتمام رسید 280 هزار تن میوه گرمسیری در سطح بالغ بر 13 هزار و 300 هکتار برداشت و روانه بازارهای کشور شد که از این سطح زیر کشت 4800 هکتار مربوط به تولید موز، 4700 هکتار نیز مربوط به تولید انبه بوده و مابقی به تولید دیگر محصولات اختصاص یافته است.

خودکفایی 50 درصدی در صورت تخصیص اعتبار
زهرا جلیلی‌مقدم؛ مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» از برنامه‌ریزی جهت خود اتکایی 50 درصدی مصرف میوه‌های گرمسیری در 3 سال آینده خبر داد.
وی افزود: برای خود اتکایی در تولید موز، انبه و آناناس، برنامه‌ای 3 ساله در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده که در سطح ۱۲هزار هکتار توسعه و اصلاح و بازسازی میوه‌های گرمسیری در استان‌های تولیدکننده و مستعد تولید صورت می‌گیرد به طوری که در صورت تخصیص و تأمین اعتبار 1500 میلیارد تومانی می‌توانیم نیمی از تقاضای مصرف در بازار داخل را پوشش بدهیم.
خروج 500 میلیون دلار برای واردات میوه‌های گرمسیری
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: سالانه برای واردات 4 محصول گرمسیری(موز، انبه، نارگیل و آناناس) حدود 500 میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود. جلیلی مقدم خاطر نشان کرد: به همین منظور وزارت جهاد کشاورزی دو برنامه ویژه را در دستور کار خود قرار داده است به طوری که ابتدا با مطالعات انجام شده دقیق و تعیین استان‌های مستعد برای تولید این 4 محصول در نظر داریم تا در صورت تأمین اعتبار به این میزان خودکفایی برسیم. وی افزود: از طرف دیگر طرح 5 ساله دیگری نیز در مراحل اولیه تدوین قرار دارد تا محصولات گرمسیری شامل(انبه، موز و آناناس) در محیط‌های کنترل شده تولید شوند که البته این طرح در برخی استان‌ها به صورت پایلوت آغاز شده است.

برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در شرایط فعلی امکان کشت تجاری و سطح وسیع نارگیل در کشورمان وجود ندارد. اما در خصوص سایر میوه‌های گرمسیری، در صورت تأمین اعتبار و ورود تکنولوژی روز دنیا و بومی‌سازی آنها می‌توانیم بخشی قابل توجهی از تقاضای این میوه‌ها را در کشور تولید نماییم و به این مهم جامه عمل بپوشانیم کما اینکه در دو سال اخیر توسعه، اصلاح و بازسازی باغات تولید این محصولات را به صورت محدود آغاز کرده‌ایم.
جلیلی مقدم در ادامه با اشاره به اهم برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در بخش میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری گفت: برنامه‌ریزی برای تولید نهال سالم و گواهی شده میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری، اصلاح و احیای باغات این میوه‌ها، بهبود کیفیت تولید، برنامه‌ریزی برای افزایش بهره وری در تولید، حمایت از تولید محصول سالم و ارگانیک به منظور دستیابی به امنیت غذایی و توسعه صادرات، استانداردسازی میوه‌ها و نظارت بر تولید به منظور حمایت از عرضه و تقاضا و کنترل بازار از مهمترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در این بخش است.

جستجو
آرشیو تاریخی