صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و یک - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و یک - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۷

تأمین 16 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی

تأمین ارز از ابتدای سال جاری تاکنون 28 درصد رشد داشته است

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که فرایند تخصیص و تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی برخلاف شبهاتی که مطرح می‌شود، رو به افزایش است. با توجه به اهمیت تأمین کالاهای اساسی که به عنوان نهاده و مواد اولیه تولید محسوب می‌شود، دولت سیزدهم تأکید ویژه‌ای بر اولویت قراردادن تأمین ارز مورد نیاز این بخش از کالاها داشته است و تاکنون مصوبات و  مقررات متعددی برای سهولت و سرعت بیشتر این فرایند به تصویب رسیده است. آمار حاکی از این است که در چهار سال گذشته حدود ۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته که این روند با وجود افزایش قیمت این کالاها در بازارجهانی و حذف ارز ترجیحی در دولت سیزدهم افزایش یافته است.
 
تأمین 16 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی
درهمین خصوص، روز گذشته مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی از رشد 28 درصدی تأمین ارز کالاهای اساسی از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد. براساس گفته‌های شیوا راوشی، تأمین ارز اقلام اساسی وزارت جهاد کشاورزی شامل گندم، ذرت، جو، کنجاله سویا، روغن و دانه‌های روغنی از ابتدای سال تاکنون، نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۲۴ اسفند بابت ثبت سفارش‌های وزارت جهاد کشاورزی برای واردات ذرت، کنجاله سویا، روغن، جو، گندم، دانه‌های روغنی، برنج، گوشت و...، علاوه بر تخصیص ارز، تاکنون معادل ۱۶ میلیارد دلار تأمین ارز انجام شده است. مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای دی ماه سال جاری تاکنون 4.2 میلیارد دلار برای ثبت‌سفارش‌های وزارت جهاد کشاورزی تخصیص ارز صورت گرفته، که 3.7 میلیارد دلار از این مبلغ تأمین شده است.
تخصیص 80 میلیارد دلار ارز در سال 1401
همچنین بر پایه گزارش ارائه شده در انتهای بهمن ماه امسال از سوی بانک مرکزی تأمین ارز از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن 30 درصد رشد داشته است. براساس گفته‌های مدیرکل امور تجارت خارجی بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن 80 میلیارد دلار ارز برای واردات تخصیص داده شده که از این رقم 60 میلیارد دلار آن تأمین ارز شده که امسال میزان تأمین ارز 30 درصد بیشتر از پارسال بوده است.
برای کالاهای اساسی بیش از 18 میلیارد دلار برای کالاهای اعلامی وزارت جهاد کشاورزی تخصیص ارز داده شده و تا پایان بهمن از این رقم 14 میلیارد دلار تأمین شده است؛ البته ما برای 18 میلیارد دلار اعلام آمادگی کرده‌ایم؛ همچنین 3.2 میلیارد دلار هم برای اقلام اعلامی وزارت بهداشت تأمین ارز شده است. نرخ ارز این کالاها 28 هزار و 500 تومان است و تأمین ارز برای این اقلام ادامه دارد.
 
انجام واردات از محل منابع ارزی واردکننده امکان‌پذیر است
بانک مرکزی روزگذشته در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرد: انجام واردات از محل منابع ارزی واردکننده طی ترتیبات مقرر کماکان امکان‌پذیر بوده و ممانعتی در این خصوص اعمال نشده است. در بخشنامه بانک مرکزی آمده است: پیرو بخشنامه‌ دهم مردادماه ۱۴۰۱‏ و با عنایت به کلیات بخش اول مجموعه مقررات ارزی «واردات کالا و خدمت»، تأکید می‌شود انجام واردات از محل منابع ارزی واردکننده طی ترتیبات مقرر درقانون از جمله لزوم اخذ صورتحساب ارزی و سایر مدارک مثبته از واردکننده مرتبط با منابع ارزی واردکننده و نیز ضرورت نظارت و کنترل واحدهای بازرسی و مبارزه با پولشویی آن مؤسسه اعتباری بر دریافت اسناد مربوط توسط شعب خود، کماکان امکان‌پذیر بوده و ممانعتی در این خصوص اعمال نشده است. بنابراین به منظور بهره‌مندی از منابع ارزی واردکنندگان در خارج از کشور جهت واردات، لازم است با رعایت قوانین و مقررات، همکاری‌ لازم با واردکنندگان انجام شود.

جستجو
آرشیو تاریخی