صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و یک - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و یک - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

اخبار

برگزاری جلسه دولت
با محوریت برنامه هفتم

هیأت وزیران در جلسه روز گذشته خود که به ریاست آیت الله رئیسی برگزار شد، در ادامه جلسات فوق‌العاده بررسی لایحه قانون برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، بندهای دیگری از این لایحه را تصویب کرد. در این جلسه همچنین برخی بندهای آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات درباره شرایط صدور کارت بازرگانی و همچنین صدور مجوز برای راه اندازی بازارچه‌های مرزی اصلاح شد. بررسی و تصویب برخی طرح‌های پیشنهادی کمیسیون‌های تخصصی دولت برای تغییر در تقسیمات کشوری و الحاق یا انتزاع برخی بخش‌ها در شهرستان‌های مختلف از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در جلسه روز گذشته هیأت دولت بود.

 

جلسه نمایندگان
برای تأمین نظر شورای نگهبان

برخی مواد لایحه بودجه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت

 آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال 1401 صبح دیروز برگزار شد. هادی طحان نظیف در این نشست، گزارشی از عملکرد یکساله شورای نگهبان ارائه کرد و سپس از پایان رسیدگی به لایحه بودجه 1402 در این شورا خبر داد. به گفته او، این رسیدگی پس از ۱۶ جلسه فشرده و پیاپی به پایان رسید و سه‌شنبه شب هم، نتیجه آن به مجلس شورای اسلامی اعلام شد.
به گزارش «ایران»، سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی از ایرادات لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصریح کرد: در تبصره یک بودجه موضوع مربوط به منشأ سهم صندوق توسعه ملی و میزان افزایش آن نسبت به قانون بودجه سال پیش متفاوت بود و مغایر قانون اساسی شناخته شد. همچنین بندی برای حمایت از سهامداران خرد در بودجه آمده بود که تعابیری که در این بند آمده بود، ابهام داشت و باید رفع می‌شد. همچنین یک بند الحاقی دیگر تبصره یک بودجه درباره انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق برای طرح‌های آب عشایری بود اما منابعی برای آن در نظر گرفته نشده بود که جهت اصلاح به مجلس ارجاع شد. طحان نظیف ادامه داد: لغو معافیت مالیاتی تمام مؤسسات آموزشی و کمک آموزشی یکی دیگر از موارد مورد ایراد و ابهام بود و مدارس و دانشگاه‌ها را هم در بر می‌گرفت که برای رفع ابهام به مجلس ارجاع شد.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: مجلس مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه خانه‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان باید مالیات دهند که این موضوع در شورای نگهبان بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
صحن علنی بهارستان
دیروز و همزمان با برگزاری نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان، تأمین نظرات این شورا در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت. آنان در صحن علنی بهارستان، ناچار به حذف چند بند از لایحه بودجه مورد تصویب خود شدند تا نظر موافق شورای نگهبان را کسب کنند. در همین راستا، نمایندگان بند مربوط به پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان به هر مسجد را از لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین بند مربوط به معافیت کلیه رده‌های بسیج مستضعفین از پرداخت حق انشعاب برق، گاز، آب و فاضلاب و عوارض شهرداری را از بودجه ۱۴۰۲ حذف کردند.
نمایندگان بند مربوط به مجوز مجلس به سازمان اداری و استخدامی‌ کشور برای جایابی و انتقال نیروهای رسمی، ثابت، پیمانی دستگاه‌های اجرایی به‌صورت بین دستگاهی و درون استانی بدون رضایت کارمند را از لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف کردند. همچنین بند مربوط به الزام مسئولان دستگاه‌های اجرایی برای ارائه گزارش عملکرد به معاونت حقوقی رئیس جمهور را از لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف کردند.
نمایندگان در آخرین روز کاری خود در سال 1401 در خصوص باقی ایرادات شورای نگهبان، راضی به اصلاح یا حذف مصوبه خود نشده و طبق قانون، کار را به دست اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام سپردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام پایان آخرین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال‌جاری گفت که جلسه بعدی ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ تشکیل می‌شود. محمدباقر قالیباف بعد از پایان بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: برخی از موارد بودجه اصلاح شد و در برخی موضوعات، مجلس اصرار کرد که طبیعتاً به مجمع تشخیص می‌رود و آنجا جلسه‌ای است و من از طرف دوستان شرکت می‌کنم که در صورت اجازه مجلس شورای اسلامی، ما درباره برگشتی‌های شورای نگهبان و احکام ذیل جداول ابهامات را رفع می‌کنیم.
قالیباف سپس از مجلس برای دادن اجازه به او جهت اصلاحات بابت رفت و برگشتی‌های مصوبات مجلس در بودجه با شورای نگهبان، از نمایندگان مجلس رأی گیری کرد که نمایندگان این اجازه را به قالیباف دادند.

جستجو
آرشیو تاریخی