صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

رزمایش طرح نوروزی پلیس و دستگاه‌های امدادی برگزار شد

87 هزار نیروی امدادی در خدمت مسافران نوروزی

فرمانده انتظامی کل کشور از تلاش پلیس برای برقراری امنیت و نظم در تمام ابعاد جامعه، خانه و جاده‌های کشور در سال ١٤٠٢ خبر داد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»،  سردار احمدرضا رادان در مراسم رزمایش طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر دستگاه‌های امدادی و خدماتی که صبح سه‌شنبه در دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار شد، گفت: حضور بموقع، به جای  و بهنگام و مناسب نیروهای امداد و نجات و حوزه راه و انتظامی می‌تواند سلامت و ایمنی و آرامش را در سفر به مردم ارمغان دهد. وی خطاب به نیروهای راهور گفت: اقدام شما در مسیر خدمت می‌تواند خاطره انگیز باشد و شادترین لحظات را برای مردم در سفر به ارمغان بیاورد. ما قرار داریم و هم قسم هستیم در خدمت مردم باشیم و برای آسایش مردم در تعطیلات از هیچ کوششی صرف نظر نکنیم. پلیس رفتار اقتدار‌آمیز و توأم با رأفت را در ایام نوروز خواهد داشت. سردار رادان ادامه داد: تعداد کسانی که مقررات راهور و رانندگی را رعایت نمی‌کنند، حدود 5 درصد هستند و 95 درصد مردم خود را ملزم به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌دانند. از همه مردم خواهش می‌کنیم حالا که ما برای آرامش شما هم قسم شدیم، مردم هم برای آرامش خود با ما همراه باشند. خستگی سم سفر است بنابراین با استراحت بموقع در مسیر رانندگی خستگی ٨٧ هزار نفری را که برای خدمت در جاده‌ها مستقر هستند به در کنید.
 وی درباره همزمانی نوروز و ماه مبارک رمضان و تأثیر آن بر سفرهای نوروزی، گفت: پیش‌بینی ما این است که در روزهای اول نوروز حجم سفرمان نسبت به سال‌های قبل بیشتر شود.
رادان درباره برخورد با روزه‌خواری با تأکید بر لزوم رعایت شعائر ماه رمضان نیز گفت: در بحث ماه رمضان هم دستورالعمل‌هایی که از قبل برای ماه مبارک رمضان بوده، حتماً اجرا می‌شود.
1100 کشته در نوروز 1401
 سردار سید کمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نیز در این رزمایش گفت: امسال ۸۷ هزار نفر از دستگاه‌های مختلف از جمله هلال‌احمر، آتش نشانی، اورژانس و پلیس راهنمایی و رانندگی در اجرای طرح نوروزی در جاده‌های سراسر کشور که از ۲۴ اسفندماه آغاز شده و تا ۱۴ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت مشارکت دارند و ما امیدواریم که نوروز کم‌حادثه‌ای را پشت سر بگذاریم.
 وی با بیان اینکه در نوروز ۱۴۰۱، یک هزار و 100 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: ۳۵ درصد از این افراد به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی جان باختند. این نشان می‌دهد که استراحت عامل مهمی در پیشگیری از حوادث رانندگی است، پس خواهش ما از رانندگان این است که قبل از مسافرت استراحت کنند و در حین مسیر هرجا دچار خستگی یا خواب‌آلودگی شدند با توقف در حاشیه امن راه استراحت کرده و سپس به مسیرشان ادامه دهند. هادیانفر با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز امسال (۱۴۰۱) در حین انتقال یا پس از انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست دادند، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که حتماً باید تمهیدات لازم برای رسیدگی به مصدومان حوادث رانندگی در بیمارستان‌ها و مراکز اورژانس وجود داشته باشد.

«نشاط بهاری، امنیت در سفر و پرهیز از خطر»
فرمانده پلیس راهور فراجا همچنین گفت: امیدواریم امسال با کاهش ١٠ کیلومتری از میزان سرعت در تمامی محورهای مواصلاتی و جاده‌ای شاهد کاهش تصادفات باشیم.
وی تاکیــــــــــــد کرد: در این ایام سختگیرانه ترین برخوردها با متخلفین به خصوص در زمینه توقف خودرو انجام می شود. تمام اتوبوس‌ها نیز برای هربار مسافرگیری باید گواهی فنی دریافت کنند و در صورت تخلف، دفترچه آنها ضبط خواهد شد. همه سرنشینان باید کمربند ایمنی را ببندند و در صورت تخلف، جریمه خواهند شد.
وی گفت: البته برای جرایم زیر سه میلیون تومان در ایام نوروز تأکید شده است که خودرو متوقف نشود.
هادیانفر همچنین از آماده‌باش ٦٧ فروند بالگرد نیز در این ایام خبر داد و گفت: طرح نوروزی امسال با شعار «نشاط بهاری، امنیت در سفر و پرهیز از خطر» برگزار خواهد شد.


 افزایش ۳۰ درصدی توان
هلال احمر در طرح نوروزی ۱۴۰۲
 صادق محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز گفت: عمده حوادث رانندگی ما ناشی از خطای انسانی است و ایران جزو ۳۰ کشور اول در حوادث جاده‌ای است.  وی با بیان اینکه امسال سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در کنار دیگر دستگاه‌های امدادی و پلیس در طرح نوروزی فعال خواهد بود، گفت: ۱۴۷۰ پایگاه ثابت و موقت به همراه ۷۰۰ کمپ برای اطلاع‌رسانی به مردم ایجاد شده است.  
محمودی با بیان اینکه ۵۰ هزار نفر از نیروهای جوانان و داوطلبان هلال احمر در ابتدای شهرها و به خصوص ۳۰ کیلومتری شهرها مستقر هستند، از افزایش ۳۰ درصدی توان هلال احمر در طرح نوروزی ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: سازمان امداد و نجات نیز تمامی تجهیزات و امکانات خود را
به روز کرده و تلاش دارد در حداقل زمان ممکن در محل تصادفات و حوادث حاضر شود.

برنامه‌ریزی اورژانس برای کاهش ۲۰ درصدی قربانیان حوادث رانندگی
 جعفر میعادفر ، رئیس اورژانس کشور نیز در رزمایش طرح ترافیک نوروزی پلیس و دیگر دستگاه‌های خدماتی و امدادی گفت: درصد کمی از مجموع مأموریت‌های اورژانس مربوط به حوادث ترافیکی است اما حوادث ترافیکی موضوع مهمی است که حتماً باید کاهش پیدا کند.
 وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۷ هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، گفت: متأسفانه چندین هزار نفر نیز سالانه به‌دلیل حوادث رانندگی دچار معلولیت می‌شوند و عمده معلولان حوادث رانندگی را جوانان شامل می‌شوند؛ افرادی که ممکن است در پی آسیب‌های ناشی از حوادث حتی تا پایان عمر امکان فرزندآوری نداشته باشند.میعادفر با بیان اینکه به رغم کمبودها و فرسودگی‌ها، اورژانس کشور با تمام امکانات پای کار آمده است، گفت: ۳۲۰۰ پایگاه زمینی و هوایی، ۸۸ دستگاه اتوبوس و آمبولانس و ۲۶ هزار نفر نیروی اورژانس در طرح نوروزی مشارکت دارند.وی افزود: کمپ‌های مشترکی را با دیگر دستگاه‌ها در ۳۰ کیلومتری شهرها ایجاد می‌کنیم تا مسافران با حضور در آن استراحت کرده و سپس ادامه مسیر بدهند.
 به گفته رئیس اورژانس کشور، برنامه‌ریزی اورژانس برای کاهش ۲۰ درصدی مصدومان و جانباختگان حوادث رانندگی در طرح نوروزی ۱۴۰۲ است.

جستجو
آرشیو تاریخی