سقوط سومین بانک در امریکا زنگ خطر را برای مردم این کشور به صدا درآورده است

سونامی بحران در کمین بانک های امریکا

زهره صفاری
خبرنگار

تبعات ویرانگر اعلام ورشکستگی شانزدهمین بانک بزرگ امریکا در سانتا کلارای کالیفرنیا، پس از چند روز این بار سهام بانک‌های آسیایی را با سقوطی محسوس در بازار بورس جهانی به رنگ قرمز درآورد.
به گزارش فرانس‌پرس، این شرایط در حالی گریبانگیر جهان شده است که مقامات امریکایی بلافاصله پس از تعطیلی بانک سیلیکون‌ولی که با فاصله دو روز از بانک سیلورگیت سن‌دیه‌گو رخ داده بود، اطمینان دادند که حساب مشتریان هر دو بانک بدون زیان‌دهی بزودی تسویه خواهد شد. اما به‌رغم تمامی تلاش‌هایی که امریکا و شرکای اروپایی برای قابل مهار بودن این بحران دارند، رخدادهای اقتصادی چند روز اخیر موج نگرانی را در سیستم بانکداری جهانی به وجود آورده است. بویژه آنکه در فاصله کوتاهی از اعلام ورشکستگی سیلیکون‌ولی، بانک سیگنچر امریکا نیز مجبور به تعطیلی شد.
دیروز سهام تجاری آسیا در بازار بورس به رنگ قرمز درآمده بود؛ به‌طوری‌که بازار سهام در بورس های توکیو، سیدنی و سئول 2 درصد سقوط داشته و بازار سهام در هنگ‌کنگ، شانگهای، سنگاپور و تایپه با چالش جدی روبه‌رو شدند. در ژاپن سهام 2 بانک میتسوبیشی یو‌ اف‌ جی فایننشال و سومیتومو میتسوی فایننشال گروپ، با 7 درصد سقوط و اچ اس بی ‌هنگ‌کنگ با بیش از 3 درصد سقوط بیشترین آسیب را در بورس آسیایی تجربه کردند.
سهام بانک ملی استرالیا نیز 2 درصد کاهش ارزش داشته و کی بی ‌فایننشال گروپ با 3 درصد کاهش ارزش روبه‌رو شد. بنا بر گزارش بلومبرگ، با این آمار و ارقام‌ در کمتر از سه روز از سقوط سیلیکون‌ولی، ارزش سهام بازار بورس جهانی حدود 465 میلیارد دلار کاهش نشان داده است.
رودریگو کتریل، رئیس بانک ملی استرالیا معتقد است: «تمهیدات مقامات گرچه تا حدودی روند سقوط را کند کرده است، اما هنوز به حدی نرسیده که بتواند مانع از تسریع خروج سرمایه‌گذاران از بانک‌ها شود.»
ماری مانینگ از شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری آلفینینی معتقد است: «یک سیاست اشتباه می‌تواند بزرگ‌ترین چالش را برای بازار ایجاد کند. شاید تورم کنترل شده باشد اما واقعیت این است که برخی بی‌ثباتی‌ها می‌تواند سیستم بانکی را با پیچیدگی‌های بسیاری روبه‌رو کند.»
این اظهارات در حالی است که به باور کارشناسان، سیاست دولت امریکا برای مهار تورم فزاینده با افزایش نرخ بهره بانکی، یکی از دلایل مهم ورشکستگی سیلیکون‌ولی به شمار می‌رود.
 
تلاش سیاسی برای ممانعت از فرار سرمایه‌ها
بحران بانکی در امریکا حتی پیش از سقوط دو بانک سیلیکون‌ولی و سیلورگیت نیز مطرح شده بود، اما چندان مورد توجه ناظران جهانی قرار نگرفت. با این حال از آنجا که ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی، یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های حوزه بانکداری از سال 2008 تاکنون بود و شمار زیادی از استارتاپ‌های جهانی و شرکت‌های فناوری به آن وابسته بودند، زنگ خطر در سراسر جهان به صدا درآمد.
همین اهمیت کافی بود که نشست وزرای دارایی اروپایی نیز به تنش‌زدایی از بازار سرمایه در پی تعطیلی سیلیکون‌ولی اختصاص یابد و به‌رغم خساراتی که داشته‌اند برای جلوگیری از ناامیدی سرمایه‌گذاری در بانک‌ها به مشتریان بزرگشان اطمینان خاطر دهند. این تلاش در شرایطی است که به نوشته فرانس 24، شاخص بورس بانک اروپا، در دو روز گذشته به کمترین نرخ خود از اوایل ژانویه تاکنون رسیده است. برونو لومیر، وزیر دارایی فرانسه در جمع همتایانش در این نشست که در بروکسل برگزار شد، بر آرامش بازار تأکید کرد و پائولو جنتیلونی نیز خطر تکرار تراژدی سیلیکون‌ولی برای بانک‌های اروپا را بسیار پایین دانست، اما گفت: «شاید ما شاهد تأثیرات غیرمستقیم این اتفاق باشیم اما در حال حاضر خطر جدی وجود ندارد.»
در همین حال کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان که کشورش با سقوط 13 درصدی سهام بانک کامرزبانک سی‌بی‌کی‌جی این کشور، بیشترین خسارت را در اروپا تجربه کرده است، گفت: «این اتفاق تغییر چندانی در وضعیت اقتصادی آلمان ایجاد نخواهد کرد.» همزمان وینسنت وان پتگم، وزیر دارایی بلژیک نیز گفت: «ما در اروپا و بلژیک، چهارچوب‌های قانونمندی داریم که می‌تواند شرایط را بوضوح برای ما تعریف کند و این شرایط به ما کمک می‌کند تا بتوانیم مطمئن‌تر از گذشته درباره ثبات سیستم بانکی‌مان صحبت کنیم.»
به نوشته الجزیره، آنچه با وجود این تلاش‌ها، تکرار بحران 2008 را جدی‌تر نشان می‌دهد این است که سیلیکون‌ولی به‌رغم آنکه شانزدهمین بانک بزرگ امریکا به شمار می‌رود اما یک بانک واسطه است. کمپبل هاروی، استاد دانشگاه دوک در کارولینای شمالی معتقد است: «اینکه این بانک جزو بانک‌های اول بزرگ امریکا به شمار نمی‌رود، عجیب است اما به‌رغم تبعات ورشکستگی ناشی از آن، باید بشدت مورد توجه قرار گیرد.»

 

خبر

استرالیا طی 20 سال مجهز به زیردریایی‌های هسته‌ای می‌شود
امریکا، انگلیس و استرالیا با هدف تقابل با بلندپروازی‌های چین در ایندو پسفیک، بعد از نشست مشترک رهبران سه کشور، از جزئیات برنامه خود برای تحویل زیردریایی‌های هسته‌ای که قرار است در اختیار کانبرا گذاشته شود، خبر دادند. به گزارش خبرگزاری رویترز، در نشست روز دوشنبه جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با ریشی سوناک و آنتونی آلبایز، نخست‌وزیران دو کشور انگلیس و استرالیا، در پایان نشستی که در سن‌دیه‌گو شهر ساحلی کالیفرنیا داشتند، به خبرنگاران گفتند، توافق برای ارسال زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا در قالب پیمان آکوس که سال 2021 بین سه طرف امضا شده بود، انجام می‌شود. بنا بر جزئیاتی که از سوی سه رهبر اعلام شده، استرالیا این زیردریایی‌ها را طی دهه 2030 و اوایل 2040 تحویل می‌گیرد. دیروز پس از نشست مشترک رهبران سه کشور انگلیس، امریکا و استرالیا، سفیر چین در سازمان ملل نیز در توئیتی اعلام کرد: «این طرح خطری جدی در اشاعه هسته‌ای است و نه فقط پیمان بین‌المللی منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای را تضعیف می‌کند، موجب به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی می‌شود و در نتیجه به صلح و امنیت جهانی آسیب می‌زند.»

جستجو
آرشیو تاریخی