رقابت زنان 20 کشور در «نوروزگاه»

ایران موفق به کسب مقام اول شد

چند روز مانده به تحویل سال، روزهایی که ایرانی‌ها جنب و جوش خاصی دارند و در تدارک عید هستند، 225 ورزشکار زن با خارجی‌ها مسابقه دادند. ۳۷۸ ورزشکار زن ۹ رشته کبدی، جودو، سوارکاری، دوومیدانی، وزنه برداری، کاراته، فوتسال، شمشیربازی و چوگان از ۲۰ کشور خارجی برای حضور در اولین دوره بازی‌های نوروزگاه به تهران آمدند.

مهری رنجبر
روزنامه نگار

10 روز مانده به تحویل سال، روزهایی که ایرانی‌ها جنب و جوش خاصی دارند و در تدارک عید هستند، 225 ورزشکار زن هم با خارجی‌ها مسابقه دادند. ۳۷۸ ورزشکار زن ۹ رشته کبدی، جودو، سوارکاری، دوومیدانی، وزنه برداری، کاراته، فوتسال، شمشیربازی و چوگان از ۲۰ خارجی برای حضور در اولین دوره بازی‌های نوروزگاه به تهران آمدند. سه روزرقابت هیجان انگیز که نتیجه‌اش بالا بردن کاپ قهرمانی ایرانی‌ها بود. افتتاحیه اولین دوره رقابت‌های نوروزگاه با شعار؛ «ورزش، معنویت، عدالت»در سالن بسکتبال مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد و اختتامیه‌اش در تالار وحدت.
در این دوره ایرانی‌ها بجز فوتسال، جودو و شمشیربازی، در بقیه رشته‌ها قهرمانی را به نام خود زدند.

هیچ تیمی به گرد پای ایرانی‌ها نرسید
زنان دوومیدانی کار با 18 مدال؛ ۵ طلا، ۵ نقره و ۸ برنز بر سکوی قهرمانی ایستادند. تیم‌های بلاروس و عراق هم به ترتیب با مجموع 7 و 3 مدال به ترتیب دوم و سوم شدند.
6 هزار یورو برای ایرانی‌ها ماند
سوارکاران ایرانی با سه سوارکار از مالزی، سوریه و ازبکستان با هم رقابت کردند که ایرانی‌ها روی سکوی اول تا سوم ایستادند؛حنانه جوادیان با زمان ۳۳.۹۹ ثانیه و بدون خطا اول شد و ملیکا جعفریان و روشا روشن هم به ترتیب دوم و سومی را گرفتند. البته جایزه 6 هزار یورویی هم بین نفرات برتر تقسیم شد.

روسیه در فوتسال قهرمان شد
در فوتسال اما دختران ایران از پس تیم روسیه برنیامدند. تیم روسیه با شکست دو تیم ملی الف و ب ایران قهرمان شد و مقام دوم وسوم به تیم‌های ملی الف و ب ایران رسید.

درخشش ایرانی‌ها درکاراته
اما در کاراته باز هم دختران ایرانی درخشیدند، آن هم با ۱۷ طلا، ۹ نقره و ۱۹ برنز. تیم پاکستان با 2 نقره و
3 برنز در جایگاه دوم ایستاد و ارمنستان با 2 نقره و 2 برنز به سومی رضایت داد.
سازنچیان تنها شمشیرباز مدال آور
در اولین روز مسابقات شمشیربازی سابر، ماریا کوزنتسووا روسی بر سکوی قهرمانی ایستاد، «سوینچ اسمویلووا» ازبک دوم شد. نجمه سازنچیان همراه «والریا کوبزوا» روسی به مقام سوم مشترک رسید. سه مدال اسلحه فلوره به شمشیربازان روسی رسید.در این رقابت‌ها جایزه 12 هزار دلاری بین نفرات برتر هر سه اسلحه سابر، فلوره و اپه به ترتیب بین نفرات اول تا سوم مشترک 2000، 1000 و سوم مشترک 500 دلار تقسیم شد.

زورآزمایی وزنه برداران برای جایزه یورویی
در این دوره ۲۰ وزنه‌بردار ایران، روسیه، ازبکستان، عراق، پاکستان، افغانستان و نپال در دو گروه A وB و 5 وزن المپیکی باهم رقابت کردند که شلوغ‌ترین دسته رقابت‌ها دسته ۷۱ کیلوگرم بود که ۶ وزنه‌بردار با هم زور آزمایی کردند. در پایان رقابت دو روزه، جایزه 2 هزار یورویی بین 5 وزنه برداربرتر رده‌بندی سینکلر تقسیم شد. واروارا کوزمینوا روسی ۲۰۰۰ یورو، فاطمه کشاورز ایرانی ۱۵۰۰ یورو، جباروا ازبکستانی ۱۰۰۰ یورو، سیده الهام حسینی ایرانی ۷۵۰ یورو و الهه رزاقی ایرانی ۵۰۰ یورو جایزه گرفتند.

 ایرانی‌ها حرف اول را در کبدی زدند
قهرمانی و نایب قهرمانی رقابت‌های کبدی هم سهم تیم‌های ب و الف ایران بود. در این دوره تیم‌های عراق و افغانستان و ایران الف و ب حضور داشتند که دو تیم ایرانی فینالیست شدند که تیم ب ایران با پیروزی 39 -30 تیم الف را برد و قهرمان شد. ایران الف دوم، افغانستان سوم شد و عراق به چهارمی رسید.

بلاروس قهرمان جودو
جودوکاران بلاروس، نوروزگاه را با قهرمانی تمام کردند. در این دوره تیم‌های «الف» و «ب» ایران، بلاروس، افغانستان و پاکستان برای یک روز، به صورت دوره‌ای با هم در سالن شهید افراسیابی مبارزه کردند که تیم بلاروس با بیشترین پیروزی قهرمان شد، مقام دوم و سوم هم به ایران الف و ب رسید.

 اختتامیه‌ای متفاوت
مراسم اختتامیه رقابتهای بین‌المللی نوروزگاه متفاوت بود. این مراسم با پایان رقابت‌ها ساعت 19 دوشنبه شب در تالار وحدت با حضور خانم انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، مریم کاظمی‌پور معاون ورزش زنان، محمدرضا پولادگرمعاون امورتوسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای و مسئولان ورزشی برگزار شد. در این شب نوروز احمد قدیر عراقی، دان وی ریگواندن ازمالزی، الکساندرا شاندرای روسی، مهری شوکت علی پاکستانی و آمنه محمودی جایزه ویژه گوهرشاد را گرفتند.در بخش برترین‌ها هم تیم ایران قهرمان شد که سیده الهام حسینی به نمایندگی از تیم ایران کاپ قهرمانی را بالای سر برد.

کاپ قهرمانی؛ هدیه به معاون ورزش زنان
سیده الهام حسینی با گرفتن کاپ آن را به معاون ورزش زنان هدیه کرد: «به نمایندگی از همه ورزشکاران کاپ قهرمانی را به کاظمی‌پور تقدیم می‌کنم که این مسابقات را برگزار کردند.» تیم‌های بلاروس و روسیه هم دوم و سوم شدند.

خزعلی:خوشحالم زنان ایران درخشیدند
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور هم در اختتامیه گفت: «یکی از عرصه‌های سند تحول دولت کارآفرینی مدیریت ورزش است که در قسمت ورزش بانوان به خوبی درخشیده‌اند و خوشحال هستیم با کشورهای همسایه تبادل داشته باشیم. در سال‌های گذشته دختران 877 مدال گرفته‌اند که نشان دهنده توانمندی خوب بانوان است.  یکی از برنامه‌هایی که در کنگره زنان تأثیرگذار برنامه‌ریزی شد برگزاری این مسابقات بود و در آینده برنامه‌ داریم تا شما سفیر کشورهای خودتان باشید.»

 اسماعیلی:حضور28 کشور
مایه افتخار است
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه نوروزگاه گفت: «برگزاری این مسابقات اتفاق مهمی بود که وزارت ورزش آن را برگزار کرد. حضور 28 کشور مایه افتخار است و امیدواریم سال آینده با زمان بیشتر شاهد فعالیت‌های بیشتر بانوان و ثبت این رویداد در تقویم باشیم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی