صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

دولت انگلیس بی‌اعتنا به خواسته‌های کارگران، بودجه دفاعی‌اش را افزایش داد

سوناک در تنگنای بحران ها

زهره صفاری
خبرنگار

انگلیس پس از چند ماه پرالتهاب و سراسر اعتراض، این هفته نیز بار دیگر صحنه تجمع‌های هزاران نفری و اعتصاب‌های گسترده بویژه در بخش درمان شده است، این در حالی است که دولت ریشی سوناک بی‌توجه به مشکلات داخلی ناشی از اعتصاب‌ها، حاضر به تحقق خواسته‌های آنها برای افزایش دستمزد‌ها نیست اما همزمان بیش از 5 میلیارد پوند برای ساخت زیردریایی هسته‌ای و بالابردن بودجه دفاعی این کشور تخصیص داده است.
به گزارش ورلد سوشالیست، دست‌کم 5 هزار نفر از مردم انگلیس این هفته به فراخوان اتحادیه‌های کارگری برای حمایت از کارکنان بخش درمان، پزشکان و پرستاران پاسخ مثبت دادند و به خیابان‌ها آمدند. این جمعیت هزاران نفری در حالی یکصدا دولت را ملزم به پاسخ به خواست‌های بحق مالی کارکنان بهداشت و درمان کردند که صد‌ها هزار نفر از نیرو‌های این بخش در دو ماه گذشته بار‌ها با تعطیلی خدماتشان به خیابان‌ها آمده و به پایین بودن دستمزدهایشان در برابر تورم فزاینده این کشور اعتراض کردند.
موج اعتصاب‌ها و اعتراضات اوایل فوریه در اجتماع بسیار گسترده پرستاران رویال کالج در ولز بالا گرفت و کم‌کم به سراسر بریتانیا بویژه انگلیس سرایت کرد. این اعتراض‌ها به تدریج با اعتصاب کارگران بخش‌های خدمات عمومی به بحرانی فراگیر برای ساکن جدید خانه شماره 10 داونینگ استریت بدل شد اما باز هم دولت درصدد بی‌اعتنایی برآمد و حتی در معدود مذاکراتش با سران اتحادیه‌ها، حاضر به پذیرفتن خواسته‌هایشان نشد.
در واقع پس از پرستاران، اعتصاب 50 هزار راننده آمبولانس و بخش‌های درمانی مرتبط و دست از کار کشیدن بیش از 64 هزار فیزیوتراپ در انگلیس، پزشکان جوان نیز به این روند اعتراضی پیوسته‌اند و این هفته تا سه روز این گروه نیز همزمان با کارگران بخش ریلی و معلمان در اعتراض به دستمزد‌های پایین خود به خیابان‌ها خواهند آمد.
 
بودجه اضافی دفاعی و هراس از تهدید‌های فرضی
ریشی سوناک در اوج بحران‌های داخلی اقتصادی کشورش برای نشستی چند روزه راهی واشنگتن شده تا پس از افزایش بودجه دفاعی کشورش، در مذاکرات با جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و آنتونی آلبانز، نخست‌وزیر استرالیا جزئیات قرارداد سه‌جانبه زیردریایی با سران این کشور‌ها را با هدف مقابله با قدرت‌های رو به رشد جهانی نهایی کند. اولویت این نشست سه‌جانبه تمرکز بر تأسیسات زیرساختی استرالیا برای تولید زیردریایی‌های سوخت هسته‌ای است؛ موضوعی که در زمان بوریس جانسون، نخست‌وزیر جنجالی انگلیس بهانه‌ای برای راه‌اندازی این نشست شد.
همزمانی این نشست با اعلام سند امنیتی، دفاعی، توسعه‌ای و سیاست خارجی انگلیس حساسیت آن را چند برابر کرده است. لیز تراس در دوران کوتاه نخست‌وزیری خود تلاش زیادی برای احیای آن داشت و مهم‌ترین هدف آن را نیز تقابل سخت با چین عنوان کرد. به باور ناظران همین تهدید نیز نیمه شب سوناک را به اعلام تخصیص بودجه دفاعی اضافی 5 میلیارد پوندی در مدت دو سال وارد کرد. به نوشته گاردین، دولت او در نظر دارد ظرف دو سال آینده این افزایش را به 2.5 درصد تولید داخلی انگلیس برساند. در بیانیه خانه شماره 10 آمده است: «بودجه 5 میلیارد دلاری اضافی ظرف دو سال آتی در اختیار وزیر دفاع خواهد بود تا او بتواند علاوه بر تقویت انبار تسلیحاتی انگلیس، صنعت هسته‌ای انگلیس را نیز مدرن‌سازی کند. پس از این مرحله برنامه زیردریایی آکاس مدنظر قرار دارد. با این تدبیر، بحث و تبادل نظر درباره تزریق بودجه بیشتر به بعد از سال 2025 موکول خواهد شد.»
بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، انگلیس تاکنون تنها 2 درصد درآمد داخلی را صرف بودجه دفاعی کرده، این در حالی است که فرماندهان ارتش خواستار افزایش آن تا 3 درصد هستند. بخشی از این بودجه قرار است صرف تجهیز انبار تسلیحات این کشور شود که در جریان ارسال محموله‌های نظامی از انگلیس به اوکراین خالی شده است. مابقی آن نیز به تأسیسات هسته‌ای ساخت زیردریایی در استرالیا تعلق خواهد گرفت.

نگران چشم‌بادامی ها
سند جامع دفاعی، امنیتی و سیاست خارجی انگلیس در سال 2021 تهیه شد. اما دولت این کشور در پاسخ به رویکرد تهاجمی حاکم بر جهان اقدام به تغییر این سند کرد. گرچه گفته می‌شد علت این تغییر، عملیات نظامی روسیه در اوکراین است اما گزارش آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس نشان می‌دهد که دغدغه اصلی آنها قدرت رو به افزایش نظامی و اقتصادی چین است. به طوری که کن مک کالوم، رئیس بخش داخلی سرویس جاسوسی ‌ام‌آی 5 در ماه نوامبر صراحتاً به آن اعتراف کرد و گفت: «فعالیت‌های حزب کمونیست چین، پر نوسان‌ترین چالش استراتژیک برای انگلیس است.»
ریشی سوناک نیز با تأکید بر اینکه شما نمی‌توانید چین را نادیده بگیرید، گفت: «پکن یک چالش جدید برای ما و نظم جهانی است. حکومت حاکم بر آن با رویکرد تقویت سلطه در داخل و مدعی بودن در خارج، ولع زیادی برای شکل‌دهی دوباره به نظم جهانی دارد. بنابراین کار درست آن است که با کشف فصل مشترک‌ها با چین، با آنها همکاری‌هایی داشته باشیم. در عین حال باید ارزش‌ها و منافع دفاعی کشور را نیز ارتقا دهیم.»

 

خبر پلاس

حضور نمایندگان حزب کارگر
اعتراضات هفته جاری با گذشته تفاوت محسوسی داشت و بسیاری از چهره‌های شناخته شده حزب کارگر نیز در آن مشارکت داشته و به باور کارشناسان به نوعی این تقابل حزب کارگر و محافظه‌کاران حاکم بر انگلیس به شمار می‌رود. مارگارت گرینوود، کیت اوزبورن، ریچارد برگن و جان مک دونل و کوربین از جمله چهره‌های شاخص اعتراضات این هفته انگلیس هستند. همین شرایط فشار‌ها بر ریشی سوناک، نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس برای رفع بحران بخش درمان را بشدت بالا برده است. به نظر می‌رسد این تنگنا تا پایان هفته و ضرب‌الاجل اعلام بودجه مضاعف نیز ادامه خواهد داشت، با این حال شواهد نشان می‌دهد دولت سوناک چندان نگران تبعات اقداماتش نیست و بدون توجه به اعتراضات، اهدافش را دنبال می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی