خداداد عزیزی در گفت‌و‌گو با «ایران»:

قلعه نویی از میان مربیان داخلی و خارجی بهترین گزینه بود!

محمدمحمدی سدهی
روزنامه نگار

 

تکلیف نیمکت خالی تیم ملی فوتبال کشورمان بالاخره مشخص شد و فدراسیون فوتبال امیرقلعه نویی را به عنوان جایگزین کارلوس کی روش انتخاب کرد. قلعه نویی در حالی به نیمکت تیم ملی رسید که یک هفته پیش انصراف خود را از حضور روی نیمکت تیم ملی اعلام کرده بود اما این انصراف هم مانع انتخاب فدراسیون نشد تا در نهایت قلعه نویی برای دومین بار سکان هدایت تیم ملی کشورمان را در دست بگیرد.
خداداد عزیزی، پیشکسوت فوتبال کشورمان در خصوص انتخاب امیر قلعه نویی به خبرنگار«ایران» می‌گوید: «اهالی فوتبال خیلی وقت است که خواستار حضور قلعه نویی روی نیمکت تیم ملی هستند و حتی اعتقاد من بر این بود تیم ملی می‌توانست با قلعه‌نویی در جام جهانی 2022 قطر حضور یابد و با تیم ملی نتیجه بگیرد اما نظر اهالی فوتبال برای فدراسیون اهمیتی ندارد و در آن مقطع فدراسیون دوباره به کارلوس کی‌روش اعتماد کرد که نتیجه انتخاب کی روش ناکامی محض تیم ملی در قطر بود.»
او صحبت‌‌های خود را این گونه ادامه داد: «قلعه نویی کار بلد است و علاوه بر این تجربیات زیادی دارد. او سال‌هاست که در لیگ برتر حضور دارد و با تیم‌‌های استقلال، سپاهان، تراکتور و گل گهر نتایج خوبی کسب کرده و چندین بار تیم‌‌های تحت هدایت او قهرمان لیگ شدند. علاوه بر این قلعه نویی شناخت خوبی از فوتبال آسیا دارد که این شناخت می‌تواند کمک زیادی به تیم ملی کند. از نظر من قلعه نویی از میان گزینه‌‌های داخلی و خارجی بهترین گزینه بود و فدراسیون بهترین انتخاب را داشت.»
فدراسیون فوتبال در حالی قلعه نویی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد که او هفته گذشته با انتشار یک پست در اینستاگرام رسماً انصراف خود را از حضور روی نیمکت تیم ملی اعلام کرد. عزیزی در ادامه در خصوص دلیل انصراف قلعه نویی می‌افزاید:«اعتقاد من بر این است که دلیل استعفای قلعه نویی حضور یکسری از گزینه‌‌های سرمربیگری فدراسیون فوتبال بود. فدراسیون فوتبال 7 گزینه داخلی برای سپردن تیم ملی داشت که البته حضور برخی از گزینه‌‌ها واقعاً عجیب بود. خوشبختانه قلعه نویی نسبت به بار نخستی که سرمربی تیم ملی شد بسیار با تجربه‌تر است و این فاکتور بسیار مهمی است.» این پیشکسوت فوتبال در پاسخ به این سؤال که آیا قلعه نویی از گزینه‌‌های خارجی هم بهتر است؟ می‌گوید: «باید مربی خارجی یک چیزی به ما اضافه کند و در واقع مربی خارجی باید روش‌‌های روز فوتبال دنیا را به ما آموزش بدهد که از میان گزینه‌‌های خارجی هیچ کدام شان چنین ویژگی‌ای نداشتند. کی روش بزرگ‌ترین گزینه خارجی تیم ملی بود و دیدیم در جام جهانی چه نتیجه‌ای گرفت. در شرایط فعلی که نوسانات زیادی در قیمت ارز وجود دارد، بهترین گزینه از نظر مالی استفاده از مربی ایرانی بود.»
او با اشاره به این موضوع که امیدوارم بازیکنان تیم ملی رفتار درستی با قلعه نویی داشته باشند، می‌گوید:«در دوران دراگان اسکوچیچ تیم ملی به دو دسته تقسیم شد و این دو دستگی به تیم ملی آسیب زد. البته قلعه‌نویی دیسیپلین خاص خودش را دارد و با توجه به این موضوع بازیکنان نمی‌توانند هر رفتاری با او داشته باشند. حالا که قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شده باید همه از او حمایت کنند. باید بدانیم که این حمایت‌‌ها شخصی نیست و این موضوع باعث می‌شود تا تیم ملی در مسابقات پیش رو نتیجه بگیرد.»
این پیشکسوت فوتبال ایران در خصوص حضور تیم ملی با قلعه نویی در جام ملت‌‌ها می‌افزاید: «کار ما برای جام ملت‌‌ها بسیار سخت است. اگر به دوستان برنخورد باید بگویم که در چند سال اخیر هر چقدر کشور‌‌های آسیایی پیشرفت کردند ما درجا زدیم و در واقع نه تنها از فوتبال دنیا بلکه از فوتبال آسیا هم عقب افتادیم. در جام جهانی دیدیم که تیم‌‌های کره جنوبی، ژاپن و حتی عربستان چقدر پیشرفت کرده‌اند.»
عزیزی صحبت‌‌های خود را این گونه ادامه داد: «می‌گویند کی روش باعث شد تا تعداد لژیونر‌‌های فوتبال ما بیشتر شود، این در حالی است که لژیونر شدن بازیکنان به دلیل استعداد ذاتی آنها بود نه کی روش. ما بازیکنان بسیار مستعدی داریم که البته این استعداد‌‌ها نقطه قوت تیم ملی محسوب می‌شوند اما از نظر ساختاری ضعیف هستیم. اگر هر دوی اینها را داشتیم، می‌توانستیم در هر تورنمنتی بهترین نتیجه را بگیریم.»
او بیان می‌کند: «کی روش شاید از نظر کار دفاعی به تیم ملی کمک کرد اما در فاز حمله هیچ چیزی نداشت و ما در زمان او حرفی برای گفتن در کار تهاجمی نداشتیم. باید بدانیم که جام ملت‌‌ها همانند جام جهانی نیست که بخواهیم مثلاً مقابل تیم انگلیس 11 نفره فقط دفاع کنیم. ما اگر می‌خواهیم در جام ملت‌‌ها نتیجه خوبی کسب کنیم، باید همه بازی‌‌ها را با برد به پایان برسانیم. باید برای رسیدن به این مهم سیستم تهاجمی مان را بهتر کنیم. ما در فاز هجومی بازیکنان خوبی داریم که در فوتبال اروپا بازی می‌کنند. حیف است که نتوانیم از این بازیکنان بدرستی استفاده کنیم.»
این پیشکسوت فوتبال در پایان می‌گوید: «فوتبال ما کاملاً احساسی است و ما در جام جهانی قطر مقابل ولز با سبک فوتبال احساسی پیروز شدیم. این سبک فوتبال را در بازی مقابل امریکا در جام جهانی 98 و همچنین بازی با استرالیا در مرحله پلی آف همین جام جهانی دیدیم. این سبک فوتبال به دلیل خصوصیات ما ایرانی هاست و مربیان ایرانی این موضوع را می‌دانند و می‌توانند برای این سبک برنامه داشته باشند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی