صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

اخبار

تحقق شعار «هر دانشجو یک مهارت»
با توانمندسازی مهارتی دانشجویان
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از تحقق شعار «هر دانشجو یک مهارت» با انعقاد تفاهمنامه همکاری با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اجرای طرح «توانمندسازی مهارتی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی با رویکرد اشتغال» خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، غلامحسین حسینی‌نیا نقش آموزش‌های مهارتی در اشتغال‌پذیری دانشجویان را کلیدی برشمرد و گفت: تحقق شعار «هر دانشجو یک مهارت» با ارتقای سطح مهارت‌های حرفه‌ای دانشجویان و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سرای مهارت‌آموزی و مجتمع‌های مسکونی دانشجویی، توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی در بین دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی، توانمندسازی دانشجویان دانشگاه‌ها جهت ورود به بازار کار بعد از دوران تحصیل و... از اهداف انعقاد این تفاهمنامه است.
وی اظهار داشت: دانشگاه مدرن از بدو پیدایش، سه نسل مختلف آموزشی و مبتنی بر فعالیت‌های تعلیمی (نسل اول)، پژوهشی و مبتنی بر فعالیت‌های تحقیقاتی (نسل دوم) و دانشگاه‌های نسل کارآفرین و مبتنی بر کارآفرینی و توسعه مهارت بر مبنای نیازهای هر گروه و رشته علمی (نسل سوم) را تجربه کرده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: ورود مهارت‌آموزی به دانشگاه‌ها با توجه به شــرایط موجـود، نقـش مهمـی را در توســعه اقتصــادی کشــور، افزایـش بهـره‌وری واحدهـای صنعتـی و تجـاری، ایجـاد و توسـعه فناوری‌های مـورد نیـاز، ارتقـای مهارت‌ها و آمادگـی افـراد جامعـه ایفـا می‌کنـد، بـر همیـن اسـاس کمـک بـه افزایش و بهبود مهارت‌هایی متناسـب بــا نیــاز بــازار و جامعــه، یکــی از مهم‌ترین ارکان مهارت‌محور کردن دانشگاه‌ها است.
وی با اشاره به ابتکارعمل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجرایی کردن «هر دانشجو یک مهارت» افزود: با توجه به گستردگی ظرفیت‌های کشوری دو طرف قرارداد، گام بلندی در توانمندسازی این گروه هدف ارزشمند برداشته می‌شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، همکاری با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی در استقرار مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی (TMC)، صدور مجوز تأسیس مرکز (TMC)، پشتیبانی فنی و تخصصی از مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی با عنوان «سرای مهارت‌آموزی»، همکاری با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی در بهره‌برداری دانشجویان از «طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی»، صدور گواهینامه مهارت برای دانشجویان پذیرفته شده در آزمون‌های پایان دوره و آزمون‌های ادواری طبق ضوابط و مقررات مربوطه و... را از تعهدات سازمان عنوان کرد.

 

برنامه توسعه هلدینگ‌های صندوق بازنشستگی بر فناوری استوار می‌شود
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: تلاش ما بر این است که برنامه‌های توسعه‌ در هلدینگ‌های صندوق بازنشستگی بر فناوری استوار شود و ارتباط مؤثر میان شرکت‌ها و پارک‌های فناوری برقرار شود.
نعمت‌الله ترکی افزود: خدمت‌رسانی به بازنشستگان مهم‌ترین مأموریت صندوق بازنشستگی کشوری است.
وی اظهار داشت: صندوق بازنشستگی کشوری ۲ کارکرد عمده اجتماعی (حمایت از بازنشستگان) و اقتصادی دارد که فعالیت‌های اقتصادی آن برای تأمین منابع مورد نیاز در حوزه اجتماعی است.
وی افزود: هدف مطلوب این است که واحدهای تولیدی و مجموعه‌های اقتصادی صندوق بتوانند منابع مورد نیاز مصارف اجتماعی صندوق را تأمین کنند. برای رسیدن به این هدف، باید جایگاه هلدینگ‌ها و شرکت‌ها را از نظر تولید و سودآوری با اتکا به شیوه‌های نوآورانه ارتقا داد.
ترکی با بیان اینکه ایران از نظر علم و فناوری و نیز با برخورداری از نیروی تحصیلکرده‌ جوان، کشور ثروتمندی است، گفت: عدم ارتباط مجموعه‌های اقتصادی و صنعتی با حوزه‌های علمی و فناوری باعث عدم توسعه شده است.
وی اضافه کرد: در برنامه‌های توسعه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری، فناوری و دانش، بدنه و پایه اصلی صنعت را شکل می‌دهد. فناوری باید در خدمت خلق حلقه های صنعتی و پردازش امور در صنعت باشد. در این صورت، می‌توانیم امیدوار باشیم که بخش قابل توجهی از منابع مورد نیاز صندوق از آورده شرکت‌های تابعه تأمین شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی